[elektro] Kvadrofon hangtechnika

Stolmár Tamás knight at borsodi.qualitis.hu
Fri Sep 12 09:44:40 CEST 2008


http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Reality

Állítólag a fiúk a bemutatón az akkori sztereó hangkártyával azt a 
trükköt sütötték el, hogy a bal+jobb hangszórók mellett előlre a R+L, 
hátra az R-L jelet erősítették ki, így csináltak térhatást.
Sajna a Wikipedia erről nem szól, lehet hogy urban legend.

Az elől + hátul + jobbra + balra kvadrofon technika logikusabbnak tűnik 
mint a jobb elől, jobb hátul stb.

Üdv: Tamás

Papp Zoltán írta:
> 2008.09.11. 23:59:08 dátumon Erdos Zoltan <silverst at t-online.hu> írta:
>
>   
>> a kvadro rendszerek muszakilag egyenrangu csatornakban gondolkodtak,
>> mert a kor technikai szintjen es a hallas fiziologia ismeretek azon
>> szintjen ez tunt jonak.
>> azonban muszakilag is jobb, es a hallasunkhoz is jobban lakalmazkodo, ha
>> az iranyerzeketlen also tartomanyt egy arra specifikusan kialakitott
>> melysugarzo adja, az iranyerzekeny tartomanyt meg szepen  4 iranybol
>> kapjuk, de ott mar nem kell kuzdeni dobozmeretekkel, meg az also 20hz
>> hatarral.. joval feljebb lehet menni..
>>
>> regen is ugy volt, hogy a szinpadi cuccokban megvolt a 3 ut, esetleg
>> szepen ladakra bontva.. de a sub legalabbis ott volt.. nekem is...
>> de meguntam a pakolast, sima 3 utas ladaim vannak. ez par szaz wattig
>> elmegy.. ha nagyobb helyre kell, akkor meg kolcsonzok..
>>
>> az 5-nel tobb csatorna mar nekem is faj, bar vitathatatlan, ha igazi
>> tererzet kell, akkor 8 sarok, plusz melyek.
>>
>> de kozben a terakusztika es a matematikai modellezes is fejlodott
>> annyit, hogy pld a Roland jopar eve kihorta az RSS rendszeret, ami a
>> hangjelbe epit eleve fazostolt elemeket, ezzel a ket fulecskenket atveri
>> es full tererzetet ad. (also/felso es korbe). anno nagyon tetszett a
>> demoja, de mara mar a jobb hangkartyakba (illetve driverbe) is benne van.
>>
>> de a studio technika azert tovabbra is fejlodik. akusztikailag semleges
>> terben ket hangszoroval es terprocesszorral barmit el lehet hitetni...
>> annyira komfortos, amennyi loved van a technikara..:-)
>>
>>     
>
> Még egy kis adalék:
>
> A zenénél a kvadró rendszerek azt feltételezték, hogy azt egy jól  
> meghatározott pontban hallgatja, általában egy ember.
> Viszont az 5.1/7.1 rendszerek alapvetően a mozik világából "nőttek ki",  
> ahol sok ember ül egy nagy területen.
> Képzeld el, ülsz egy sztereó hangrendszer előtt, középen. A monó hangokat  
> előlről hallod, középről, míg az effekteket, amik ellenfázissal  
> "játszanak", szépen oldalról fognak jönni, a hangfalak síkjától kijjebb.  
> Azonban ha elkezdesz mozogni az egyik oldal felé, akkor a monó hangok  
> mennek veled együtt. Pl. ha már ketten vagy többen ültök le zenét  
> hallgatni, akkor oda a térélmény, de főleg a monó hang iránya. Márpedig  
> egy mozinál pl. ha a vásznon beszél valaki, de te nem középen ülsz, akkor  
> pont az ellenkező irányban hallod a beszélőt, mint ahol látod. Pl. ha  
> balrább ülsz, akkor a vászon tőled jobbra van, viszont a monó hangot a bal  
> oldali hangszóróból hallod. És ez eléggé zavaró tud lenni az élmény  
> szempontjából. Persze ezt lehetne kompenzálni nagyobb bázistávolsággal  
> (bal-jobb hangszóró távolsága), de ez nem mindig kivitelezhető, így ezért  
> találták ki a center sugárzót, és ma egy mozihangnál az összes beszéd -  
> hacsak valamilyen spec. effekt ellenkezőleg nem kívánja - a center  
> sugárzóból jön. Olyannyira, hogy a bal és jobb hangszórókból elméletileg  
> nem is hallod a beszédet.
> A surround sugárzók szintén ugyanezen célból születtek meg. Ha nem középen  
> ülsz, akkor az ellenfázisos effektekből adódó oldalról jövő hang élvezete  
> elvész, így sokkal egyszerűbb ezt egy külön hangsugárzóra kitenni, így  
> fizikailag is tényleg onnan jön a hang, ahonnan kellene neki.
>
> Azonban az 5.1-nél a 2db sorround hangfal a szabvány szerint tőled  
> oldalra, és csak egy picit hátra helyezkednek el. Így ha egy hangot  
> hátulról szeretnénk megszólaltatni, akkor a hátul ülők már oldalról fogják  
> hallani, így lett a 7.1 hangrendszer, ahol további két hangfal van hátul.  
> Továbbá ha hátulról, de középről szeretnénk hangot, akkor megintcsak  
> ugyanaz a helyzet, mint a front-sugárzóknál. Ezért pl. a THX azt mondja,  
> hogy a két hátsó hangfalat tedd egészen közel egymáshoz, hátulra, míg más  
> rendszereknél van egy középső hátsó hagszóró is.
> Nekem pl. nagy élmény volt 93-94 körül egy hifi-show, ahol ismerősömék  
> állítottak ki egy 7.1-es komplett rendszert Genelec hangszórókból, Lexicon  
> surround processzorral. Analóg(!) lézer-lemezről jött a kép és a  
> hang(olyan "bakelit"-lemez nagyságú) és egy kb. 100cm-es projektoros TV-n  
> néztük (mindezt majd' 15 éve!).
> Az egyik film a Jurassic park volt, ahol van egy olyan rész, ahol a kamera  
> fölött átmegy a terepjáró, hátulról előre. Na most, ha nincs hátsó-középső  
> hangszóró, és oldalt ülsz, akkor nem egyenesen megy az autó hangja, hanem  
> hátulról arról az oldalról indul, amelyik oldalon ülsz. Persze ez  
> szőr-szálhasogatásnak tűnhet, de ha már tér-élmény, akkor legyen minél  
> jobb :-)
>
> A hátulról hallás egyébként érdekes dolog, mert ha belegondolsz, az  
> embernek két füle van, így csak azt tudja megmondani, hogy a két fültől  
> egyenlő távolságba lévő pontok halmazától (ez egy sík függőlegesen az  
> ember fejének közepén) milyen szögből érkezik egy adott hang. Azt, hogy  
> fentről, lentről, előlről vagy hátulról, azt alapvetően nem tudja  
> megmondani. Ez mind tapasztalati úton tanuljuk. Amikor az ember egy addig  
> számára ismeretlen hangot hall, akkor egy ideig forgatja a fejét, hogy  
> honnan is jön a hang. Minél többet hallja a hangot (pl. egy ismerős  
> beszédét), annál inkább megtanulja annak spektrumát. No most az ember füle  
> olyan 4kHz körül kissé vágja a hangspektrumot, amit idővel az ember  
> "megtanul", és ha egy ismert hangot ezzel a szűrővel együtt hall, akkor  
> tudja, hogy az hátulról jön. A lentről/fentről jövő hangoknál ugyancsak  
> hasonló a helyzet, de ott pluszban még a földfelületről visszaverődő  
> hangokat is érzékeljük. Így működik pl. a fent említett RSS rendszer is.
> Egyébként pl. ha egy embernek levágják a füleit, szinte semmilyen hátrány  
> nem éri, max. nem annyira tudja megmondani, hogy előlről vagy hátulról  
> jön-e egy hang. De tökéletes marad a "normál" irányhallása, a  
> spektrum-érzékenysége, stb. Jó, a külső fülkagylónak van egy pici  
> erősítése, de ez elenyésző (szemben pl. a macskákkal, van is különbség  
> fül-kialakításban :-) )
>
>
> Még egy megjegyzés: ha egy zenében aktívan részt vesznek hátulról jövő  
> hangok, azt nagyon kényelmetlen hallgatni, ha megfigyeled, egy zenében  
> vagy egy filmben nagyon-nagyon ritkán jönnek sok ideig elkülöníthető  
> hangok hátulról, általában csak tér-információ hallható, és csak ritkán  
> vannak spec.effektusok, ahol a hang irányával játszanak.
>
> Üdv
>   



More information about the Elektro mailing list