[elektro] Kvadrofon hangtechnika
Stolmár Tamás
knight at borsodi.qualitis.hu
Fri Sep 12 09:44:40 CEST 2008
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Reality
Állítólag a fiúk a bemutatón az akkori sztereó hangkártyával azt a
trükköt sütötték el, hogy a bal+jobb hangszórók mellett előlre a R+L,
hátra az R-L jelet erősítették ki, így csináltak térhatást.
Sajna a Wikipedia erről nem szól, lehet hogy urban legend.
Az elől + hátul + jobbra + balra kvadrofon technika logikusabbnak tűnik
mint a jobb elől, jobb hátul stb.
Üdv: Tamás
Papp Zoltán írta:
> 2008.09.11. 23:59:08 dátumon Erdos Zoltan <silverst at t-online.hu> írta:
>
>
>> a kvadro rendszerek muszakilag egyenrangu csatornakban gondolkodtak,
>> mert a kor technikai szintjen es a hallas fiziologia ismeretek azon
>> szintjen ez tunt jonak.
>> azonban muszakilag is jobb, es a hallasunkhoz is jobban lakalmazkodo, ha
>> az iranyerzeketlen also tartomanyt egy arra specifikusan kialakitott
>> melysugarzo adja, az iranyerzekeny tartomanyt meg szepen 4 iranybol
>> kapjuk, de ott mar nem kell kuzdeni dobozmeretekkel, meg az also 20hz
>> hatarral.. joval feljebb lehet menni..
>>
>> regen is ugy volt, hogy a szinpadi cuccokban megvolt a 3 ut, esetleg
>> szepen ladakra bontva.. de a sub legalabbis ott volt.. nekem is...
>> de meguntam a pakolast, sima 3 utas ladaim vannak. ez par szaz wattig
>> elmegy.. ha nagyobb helyre kell, akkor meg kolcsonzok..
>>
>> az 5-nel tobb csatorna mar nekem is faj, bar vitathatatlan, ha igazi
>> tererzet kell, akkor 8 sarok, plusz melyek.
>>
>> de kozben a terakusztika es a matematikai modellezes is fejlodott
>> annyit, hogy pld a Roland jopar eve kihorta az RSS rendszeret, ami a
>> hangjelbe epit eleve fazostolt elemeket, ezzel a ket fulecskenket atveri
>> es full tererzetet ad. (also/felso es korbe). anno nagyon tetszett a
>> demoja, de mara mar a jobb hangkartyakba (illetve driverbe) is benne van.
>>
>> de a studio technika azert tovabbra is fejlodik. akusztikailag semleges
>> terben ket hangszoroval es terprocesszorral barmit el lehet hitetni...
>> annyira komfortos, amennyi loved van a technikara..:-)
>>
>>
>
> Még egy kis adalék:
>
> A zenénél a kvadró rendszerek azt feltételezték, hogy azt egy jól
> meghatározott pontban hallgatja, általában egy ember.
> Viszont az 5.1/7.1 rendszerek alapvetően a mozik világából "nőttek ki",
> ahol sok ember ül egy nagy területen.
> Képzeld el, ülsz egy sztereó hangrendszer előtt, középen. A monó hangokat
> előlről hallod, középről, míg az effekteket, amik ellenfázissal
> "játszanak", szépen oldalról fognak jönni, a hangfalak síkjától kijjebb.
> Azonban ha elkezdesz mozogni az egyik oldal felé, akkor a monó hangok
> mennek veled együtt. Pl. ha már ketten vagy többen ültök le zenét
> hallgatni, akkor oda a térélmény, de főleg a monó hang iránya. Márpedig
> egy mozinál pl. ha a vásznon beszél valaki, de te nem középen ülsz, akkor
> pont az ellenkező irányban hallod a beszélőt, mint ahol látod. Pl. ha
> balrább ülsz, akkor a vászon tőled jobbra van, viszont a monó hangot a bal
> oldali hangszóróból hallod. És ez eléggé zavaró tud lenni az élmény
> szempontjából. Persze ezt lehetne kompenzálni nagyobb bázistávolsággal
> (bal-jobb hangszóró távolsága), de ez nem mindig kivitelezhető, így ezért
> találták ki a center sugárzót, és ma egy mozihangnál az összes beszéd -
> hacsak valamilyen spec. effekt ellenkezőleg nem kívánja - a center
> sugárzóból jön. Olyannyira, hogy a bal és jobb hangszórókból elméletileg
> nem is hallod a beszédet.
> A surround sugárzók szintén ugyanezen célból születtek meg. Ha nem középen
> ülsz, akkor az ellenfázisos effektekből adódó oldalról jövő hang élvezete
> elvész, így sokkal egyszerűbb ezt egy külön hangsugárzóra kitenni, így
> fizikailag is tényleg onnan jön a hang, ahonnan kellene neki.
>
> Azonban az 5.1-nél a 2db sorround hangfal a szabvány szerint tőled
> oldalra, és csak egy picit hátra helyezkednek el. Így ha egy hangot
> hátulról szeretnénk megszólaltatni, akkor a hátul ülők már oldalról fogják
> hallani, így lett a 7.1 hangrendszer, ahol további két hangfal van hátul.
> Továbbá ha hátulról, de középről szeretnénk hangot, akkor megintcsak
> ugyanaz a helyzet, mint a front-sugárzóknál. Ezért pl. a THX azt mondja,
> hogy a két hátsó hangfalat tedd egészen közel egymáshoz, hátulra, míg más
> rendszereknél van egy középső hátsó hagszóró is.
> Nekem pl. nagy élmény volt 93-94 körül egy hifi-show, ahol ismerősömék
> állítottak ki egy 7.1-es komplett rendszert Genelec hangszórókból, Lexicon
> surround processzorral. Analóg(!) lézer-lemezről jött a kép és a
> hang(olyan "bakelit"-lemez nagyságú) és egy kb. 100cm-es projektoros TV-n
> néztük (mindezt majd' 15 éve!).
> Az egyik film a Jurassic park volt, ahol van egy olyan rész, ahol a kamera
> fölött átmegy a terepjáró, hátulról előre. Na most, ha nincs hátsó-középső
> hangszóró, és oldalt ülsz, akkor nem egyenesen megy az autó hangja, hanem
> hátulról arról az oldalról indul, amelyik oldalon ülsz. Persze ez
> szőr-szálhasogatásnak tűnhet, de ha már tér-élmény, akkor legyen minél
> jobb :-)
>
> A hátulról hallás egyébként érdekes dolog, mert ha belegondolsz, az
> embernek két füle van, így csak azt tudja megmondani, hogy a két fültől
> egyenlő távolságba lévő pontok halmazától (ez egy sík függőlegesen az
> ember fejének közepén) milyen szögből érkezik egy adott hang. Azt, hogy
> fentről, lentről, előlről vagy hátulról, azt alapvetően nem tudja
> megmondani. Ez mind tapasztalati úton tanuljuk. Amikor az ember egy addig
> számára ismeretlen hangot hall, akkor egy ideig forgatja a fejét, hogy
> honnan is jön a hang. Minél többet hallja a hangot (pl. egy ismerős
> beszédét), annál inkább megtanulja annak spektrumát. No most az ember füle
> olyan 4kHz körül kissé vágja a hangspektrumot, amit idővel az ember
> "megtanul", és ha egy ismert hangot ezzel a szűrővel együtt hall, akkor
> tudja, hogy az hátulról jön. A lentről/fentről jövő hangoknál ugyancsak
> hasonló a helyzet, de ott pluszban még a földfelületről visszaverődő
> hangokat is érzékeljük. Így működik pl. a fent említett RSS rendszer is.
> Egyébként pl. ha egy embernek levágják a füleit, szinte semmilyen hátrány
> nem éri, max. nem annyira tudja megmondani, hogy előlről vagy hátulról
> jön-e egy hang. De tökéletes marad a "normál" irányhallása, a
> spektrum-érzékenysége, stb. Jó, a külső fülkagylónak van egy pici
> erősítése, de ez elenyésző (szemben pl. a macskákkal, van is különbség
> fül-kialakításban :-) )
>
>
> Még egy megjegyzés: ha egy zenében aktívan részt vesznek hátulról jövő
> hangok, azt nagyon kényelmetlen hallgatni, ha megfigyeled, egy zenében
> vagy egy filmben nagyon-nagyon ritkán jönnek sok ideig elkülöníthető
> hangok hátulról, általában csak tér-információ hallható, és csak ritkán
> vannak spec.effektusok, ahol a hang irányával játszanak.
>
> Üdv
>
More information about the Elektro
mailing list