[elektro] Tirisztoros DC motor fordulatszam

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
Sun May 25 12:11:04 CEST 2008


jhidvegi wrote:
>> De honnan lesz tapfesz a vezerlesnek?
> 
> Azt gondolom mindenképpen meg kell oldanod. Valami nyáktrafó vagy 
> ilyesmi, nem? A vezérlést semmiképpen nem lehet direkt hálózatról 
> járatni, ahhoz valami kisebb fesz kéne, nem? :)

48V van mint emlitettem, van a trafon 0, 24, 36, 42, 48, 60V kivezetes, 
szoval ebbol lehet valogatni.

> A lényeg, hogy ha a graetzben azt a két diódát, aminek közös a katódja, 
> azokat cseréled tirisztorokra, és azt nevezed ki a nyák nullájának is, 
> akkor ez lesz mindennek a nullája, ehhez képest kell csinálnod egy darab 
> segédtápot (mert ezt mindenképpen kell ugye), a kimenofesz pedig negatív 
> lesz, de gondolom ez nem zavar. Vagy igen?

Nnna. Bekotom valahogy a foaramkort, mondjuk kozos anoddal. Mondjuk a 0V es 
48V tekercsveg koze teszem egyutas egyeniranyitassal, zenerrel a TCA785-ot 
(ahogy az adatlap utolso elotti rajzan van). A nyak nulla a 0V-os 
tekercsvegen lesz. Ha a tirisztorok kozos anoddal vannak kotve, akkor az 
egyiknek a katodja pont a 0V-on van, ehhez nem is kell gyujtotrafo, a masik 
meg a 48V-oson, ehhez kell egy.

Vegulis most nezem, 1:1-ben az adatlap utolso elotti mintakapcsolasa, csak 
nem 230V-ra. :-)

Ezzel szerintem kikuszobolve a seged tapegyseg, mehet egy hutore az egesz, 
ami nem nagy extra, de azert megsincs kedvem bakelit tavtartokat 
esztergalgatni, felszerelem a kerszulek oldalara azt kesz...
Tovabba van egy bika kozos katodos diodam a masik oldalra, es van ala 
passzos szilikon szigetelo is :-)))

> Én elhagynám az egészet. De ezt az 1cm2-et csak úgy írtam, sokkal kisebb 
> is lehet. Azzal a traffanccsal nem értek egyet, amit egy másik emilben 
> olvastam, bár kétségtelen, hogy - a terhelés jellegétol függoen - lehet 
> lefelé mászni a tirisztorok gyójtóimpulzusának az idejével. Hálózati 

Lehet vegulis, T68-26A, 0.179cm2, tul kicsi?
Vagy van T80-26B, 0.317cm2
http://www.micrometals.com/parts_index.html (nem lehet kozvetlenul linkelni, 
kozepen vannak...)
http://www.micrometals.com/pcparts/torcore4.html
http://www.micrometals.com/material/pcprop.html

> az áram. Ha túl rövid, hogy épphogy begyújt vagy nem, akkor ott elég 
> ciki folyamatok zajlódhatnak le. Pontosan nem tudom, de úgy kéne 
> valahogy elképzelni, mintha egy kilincsmunek kell beakadnia, de spiccen 
> van, hogy elkapja a fogat vagy nem. Ha nagyon spiccen van, gyakran nem 
> akad be, akkor a kilincs hegye megsínyli, és elobb-utóbb szarrámegy az 
> egész.
> Ez nem elmélet, kellemetlen tapasztalat, amit úgy sikerült akaratomon 
> kívül beszerezni, hogy sikerült egyszer fordítva bekötni a 
> gyújtótraffancs szekunderét, és csak a jó rövid visszarugás gyújtogatta 
> a tirisztorokat. Kb 1 hónapig, aztán kampec. Aztán csere, és megint 
> kampec kb hasonló ideig, akkor néztem meg tüzetesebben, és jöttem rá a 
> hibára.

Ezzel a tirisztorral volt egy "szabalyzo" ugyanehhez a motorhoz, ami ugy 
nezett ki, hogy trafo, 1db dioda, tirisztor, motor, trafo masik vege. A gate 
egy poti kozepso laba, a masik ket vege valahova (talan az anodra) bekotve, 
de semmi mas aramkor, ennyi. Rangatott is leszabalyozva, de megterhelve jo volt.
Ezt nehezen lehet impulzusnak nevezni, de mondjuk jo hosszu volt az biztos, 
egy egesz felhullamnyi :-)

> Aha. Hát ennek nem kell nagy huto, és venti sem, ha van egy kis plusz 
> hely. Mármint a nagyobb hutonek a ventillátoros módihoz képest, cserébe 
> nem lesz hamar mocskos. :-)

Ventit altalaban kerulom amennyire lehetseges. Passziv hutessel kevesebb baj 
van. Ugy megis kb. mennyi a maradekfeszultsege egy ilyesmi tirisztornak?
Anodaramtol erosen fugg, vagy inkabb dioda jellegu?

-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))



More information about the Elektro mailing list