[elektro] Tirisztoros DC motor fordulatszam

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun May 25 00:55:11 CEST 2008


Moczik Gabor wrote:

> De honnan lesz tapfesz a vezerlesnek?

Azt gondolom mindenképpen meg kell oldanod. Valami nyáktrafó vagy 
ilyesmi, nem? A vezérlést semmiképpen nem lehet direkt hálózatról 
járatni, ahhoz valami kisebb fesz kéne, nem? :)

A lényeg, hogy ha a graetzben azt a két diódát, aminek közös a katódja, 
azokat cseréled tirisztorokra, és azt nevezed ki a nyák nullájának is, 
akkor ez lesz mindennek a nullája, ehhez képest kell csinálnod egy darab 
segédtápot (mert ezt mindenképpen kell ugye), a kimenofesz pedig negatív 
lesz, de gondolom ez nem zavar. Vagy igen?

> Erosen hobby-jellegu project, ami itthon van, abbol kell megepiteni,
> ha rendelni kell kulonbozo helyekrol ezt-azt, akkor gyorsan porognek
> a parezer Ft-ok postakoltsegre...

És mi van otthon? Mechanikában jó vagy, tehát akármilyen tirisztorod is 
van, nem lehet gond, ha kell, 3 külön potenciálon lévo huto. (Amúgy is 3 
kell.) Ketto az, amelyiken a közös katódú tirisztorok vannak, a harmadik 
nagyobb az, amin a közös anódúak (ha anódtönkösek).

> 1cm2 ?
> Nem sok ez?
> Nekem nem kA-es tirisztorhoz lesz :-)

Én elhagynám az egészet. De ezt az 1cm2-et csak úgy írtam, sokkal kisebb 
is lehet. Azzal a traffanccsal nem értek egyet, amit egy másik emilben 
olvastam, bár kétségtelen, hogy - a terhelés jellegétol függoen - lehet 
lefelé mászni a tirisztorok gyójtóimpulzusának az idejével. Hálózati 
tirisztoroknál pártized ms-ot azért illik használni, mert addig kell a 
tirisztor fülét húzni, amíg biztosan a tartóáram fölé nem megy az árama. 
Ha bizonytalan a begyújtás, akkor hamar megadja magát a tirisztor. Úgy 
muk valahogy, hogy a gate a lapkán egy helyen van, ott történik valami, 
amikor megkapja a pofont, és ha az elég ideju, akkor szépen szétterjed 
az áram. Ha túl rövid, hogy épphogy begyújt vagy nem, akkor ott elég 
ciki folyamatok zajlódhatnak le. Pontosan nem tudom, de úgy kéne 
valahogy elképzelni, mintha egy kilincsmunek kell beakadnia, de spiccen 
van, hogy elkapja a fogat vagy nem. Ha nagyon spiccen van, gyakran nem 
akad be, akkor a kilincs hegye megsínyli, és elobb-utóbb szarrámegy az 
egész.
Ez nem elmélet, kellemetlen tapasztalat, amit úgy sikerült akaratomon 
kívül beszerezni, hogy sikerült egyszer fordítva bekötni a 
gyújtótraffancs szekunderét, és csak a jó rövid visszarugás gyújtogatta 
a tirisztorokat. Kb 1 hónapig, aztán kampec. Aztán csere, és megint 
kampec kb hasonló ideig, akkor néztem meg tüzetesebben, és jöttem rá a 
hibára.

> Itt most egyebkent csak 48V van es nincs galvanikus kapcsolat a
> halozattal, szoval nem olyan nagy gond a szigeteles. Ha gondosan
> tekercselem, szerintem talan kulon szigeteloanyag se kell...

Végülis lehet. Csak nem értem, miért kell annyira ragaszkodni a 
gyújtótrafós módihoz.

> Kis darab, ennyit talaltam rola:
> http://jirky.webz.cz/zobraz_katalog_n.php?id=360

Aha. Hát ennek nem kell nagy huto, és venti sem, ha van egy kis plusz 
hely. Mármint a nagyobb hutonek a ventillátoros módihoz képest, cserébe 
nem lesz hamar mocskos. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list