[elektro] I x R kompenzacio
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri May 16 23:48:41 CEST 2008
Csuvár Imre wrote:
> A fordulat szabalyozo sima choppernek indult,
> aztan kiegeszitettem egy aramfigyelovel.
> Aztan az aramjelet hozzaadtam a bemeno fesz. jelhez,
> (I x R kompenzacio gyanant) es ebbol lett a kimeneti PWM.
> Kis fesznel / fordulatnal (<2V) nem igazan jo meg a fordulatszam
> stabilitas, nagyobb fesznel meg a gyengusz betap miatt kezd esni,
> szoval egy tartomanyban nem rossz, de nem az igazi.
>
> Mit is kene, mihez kepest merni, szabalyozni?
> Egy kis elmeleti segitseg kellene, hogy jobb legyen.
Ha jól értem, akkor van egy fesz-szabályozó, nemde? Ha nincs, akkor
legyen. :-)
Tehát a motor kap egy állandó feszültséget alaphelyzetben (ami persze
változtatható, de egy beállításnál állandó). A fesz-szabályozó tehát kap
egy fesz-alapjelet.
Az ixr kompenzációnál ehhez a fesz-alapjelhez kéne hozzáadni egy k*i
értéket, ahol a k-t lehet változtatni, de ha sikerült egyszer jól
beloni, akkor fix lehet.
Ennek nagyon alacsony fordulatszámoknál is jól kéne muködnie, sot, mód
van némi túlkompenzálásra is, tehát amikor a terhelés no, aminek a
hatására az áram no, az Ua+k*i alapjel annyira megno, hogy a motor
gyorsabban forog, mint üresjárásban.
Leginkább a stablitási problémákat kell megoldani, akkor tök jó lesz.
Nekem régebben sikerült kb 2/s fordulatszámnál is stabillá tenni. Ez egy
zsiguli albaktörlo motor volt, aminek baromi nagy a startárama. Másfél
amper körül hajlandó megmoccanni, miközben 6A az üzemi árama (szóval
ennyit bír). Ha csak simán elkezdem a feszt vagy az áramot növelni,
másfél amper fölött hirtelen kijön a tapadási surlódásból, és jól
meglódul. Ezzel viszont nem így történik, max egy picit túlpördül, de
aztán erobol megy lassan is.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list