[elektro] I x R kompenzacio

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri May 16 23:48:41 CEST 2008


Csuvár Imre wrote:

> A fordulat szabalyozo sima choppernek indult,
> aztan kiegeszitettem egy aramfigyelovel.
> Aztan az aramjelet hozzaadtam a bemeno fesz. jelhez,
> (I x R kompenzacio gyanant) es ebbol lett a kimeneti PWM.
> Kis fesznel / fordulatnal (<2V) nem igazan jo meg a fordulatszam
> stabilitas, nagyobb fesznel meg a gyengusz betap miatt kezd esni,
> szoval egy tartomanyban nem rossz, de nem az igazi.
>
> Mit is kene, mihez kepest merni, szabalyozni?
> Egy kis elmeleti segitseg kellene, hogy jobb legyen.

Ha jól értem, akkor van egy fesz-szabályozó, nemde? Ha nincs, akkor 
legyen. :-)

Tehát a motor kap egy állandó feszültséget alaphelyzetben (ami persze 
változtatható, de egy beállításnál állandó). A fesz-szabályozó tehát kap 
egy fesz-alapjelet.

Az ixr kompenzációnál ehhez a fesz-alapjelhez kéne hozzáadni egy k*i 
értéket, ahol a k-t lehet változtatni, de ha sikerült egyszer jól 
beloni, akkor fix lehet.
Ennek nagyon alacsony fordulatszámoknál is jól kéne muködnie, sot, mód 
van némi túlkompenzálásra is, tehát amikor a terhelés no, aminek a 
hatására az áram no, az Ua+k*i alapjel annyira megno, hogy a motor 
gyorsabban forog, mint üresjárásban.

Leginkább a stablitási problémákat kell megoldani, akkor tök jó lesz. 
Nekem régebben sikerült kb 2/s fordulatszámnál is stabillá tenni. Ez egy 
zsiguli albaktörlo motor volt, aminek baromi nagy a startárama. Másfél 
amper körül hajlandó megmoccanni, miközben 6A az üzemi árama (szóval 
ennyit bír). Ha csak simán elkezdem a feszt vagy az áramot növelni, 
másfél amper fölött hirtelen kijön a tapadási surlódásból, és jól 
meglódul. Ezzel viszont nem így történik, max egy picit túlpördül, de 
aztán erobol megy lassan is.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list