[elektro] 230V-os árammérés - hogyan?

Kovács Árpád arpad.kovacs at freemail.hu
Mon May 5 20:35:34 CEST 2008


OK, asszem meggyőztél :), akkor inkább erősítek, egy OPA-n már igazán nem 
múlik. Viszont a képletedből azt látom hogy a menetszámok arányával arányos 
a levehető fesz. Pedig a kísérleteim szerint akkor is kétszereződött,  ha a 
hálózatit menetet és akkor is ha a kimeneti oldal meneteit dupláztam. Vagy 
tévedtem?

Üdv,

Árpi



----- Original Message ----- 
From: "Nemeth Tibor" <neti at starkingnet.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Monday, May 05, 2008 8:11 PM
Subject: Re: [elektro] 230V-os árammérés - hogyan?


Kovács Árpád wrote:
> Köszi szépen, kipróbáltam, alakul a dolog. nem tudom milyen ferritet
> találtam, de 2 A esetén 3/100 menettel, 47 ohm-al zárva kb. 50 mV. Ezt
> azonban még így nem lehet egyenirányítani:
> A eset: hozzak ki belőle még több feszt több menettel és be a PIC AD-be
> közvetlenül a váltót, max egy zener védelem, és gyors mérésekkel megnézem 
> a
> csúcsfeszt :), vagy
> B eset: mérőerősítő előbb és utána be a PIC-be?
>
Hali !

Akkor az a helyzet, hogy a ferrited telibe magneseződött, nem tudja a
szükséges fluxust tárolni. 2*3/100*47=2.82V-ot kellett volna kapnod. Ez
a gyűrű csak a mért 50mV-nál lényegesen kisebb feszültsdég előállítására
való, a lezáró ellenállásod legfeljebb 50mv/2820mV*47ohm=0.83Ohm
lehetne, de valójában annaik is csak töredéke, ha linearitást is akarsz.
Ha nem akarsz erősíteni, akkor vas kell, hogy bőségesen tudja a
feszültséget, ez nagy keresztmetszet és sok menet. Ha előbb a grécet(ma
megin nem tom hogy kell írni) teszed és azt zárod le ellenállással, és
persze a vas és réz bőven van akkor lineáris lesz. Nem effektívben hanem
átlagban, de egy motor árama többnyire szinuszos ezért ez nem zavaró.
Áramváltónak jó lehet egy hálózati trafó is kifordítva.
Kissé gond, hogy 6V alatti nem kaphato, így a 6V nál maradva, olyan
tekercs kell ami kibírja a motor kb. 4A-es üzemi áramár meg egy kis
többletet, ez olyan 30VA vagy nagyobb trafot jelent.
A 6Vos tekercst sorba a motorral, a 230Vos tekercsre a gréc aminek a DC
kimenetére egy ellenállás, mondjuk 38.3 Ohmos ellenállással elérheted,
hogy 4A-re 4*6/230*38.3=4V-ot kapj. Ez abszolut középértékre igaz. Az
effektív érték ennek 1.11 szerese vagyis 42.5 Ohmos ellenállás esetén
1V/1A átvitelt kapsz.
Ha van 1Vos trafod azzal sokkal kisebben is megy mert 5VA is elég. Ha
van olyan kis trafód ami nyitott és bele tudsz fűzni egy-két menetet ami
elbír 5A-t az is jó.
Vigyázz, ha nincs lezárva az ellenállással kinyomhat akár 230V-ot is.
A DC szűrés nem mindegy, lineáris aluláteresztő kell mögé, ha rögtön
kondit raksz rá csúcsegyenirányító lesz.

Üdv.
            Németh Tibor


-----------------------------------------
          elektro[-flame|-etc]



More information about the Elektro mailing list