Energomat csapagycsere

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Nov 20 07:16:37 CET 2007


Arpad wrote:

> Az a baj, hogy a mostani termékek egyáltalán nem a tartósságra
> mennek, sem mosógépnél, sem autónál sem szórakoztatóelektronikánál.

Szerintem ez nem baj, max tény. Van erkölcsi avulás is. Persze nem látom 
be, mitől kéne egy holminak olyan gyorsan tönkremennie, mosógép ügyben 
nekem kissé más a tapasztalatom, de biztos sokféle van, nyilván nem 
próbálhattam ki többet. A hajdani hajdú gép tartott nálunk a legkisebb 
ideig, mert annak még nem rozsdamentes volt a külső dobja, hanem 
zománcozott. A letört csillapítóelem-fület ezért nem hegeszthettem 
vissza, a rosszul megtervezett működést meg jó nagy melóval próbáltam 
helyrehozni. (Nem volt önálló lugszivattyúja, a főmotor tengelyének a 
végén volt ez, és habbá verte ürítéskor az egész mosólevet. Beépítettem 
egyet, és relékkel oldottam meg, hogy legyen valami normális programja). 
A következő egy ndk masina volt, az ma is jó lenne, ha afféle lada 
módjára nem rohad ki alul. Ez annyira megtörtént, hogy kiesett a 
motorja. :-) Ekkor villámgyorsan kellett venni gépet, ez megy ma, nem 
1-2 éve, hanem jóval több, ez egy wirphool. Ennek még semmi baja nem 
volt, kivéve azt az egy apróságot, amikor egy méréskor magam generáltam 
egy jó nagy kapcsolási túlfeszt, amivel kicsesztem a nyákról egy 
varisztort. A szétszedése során tapasztaltam, hogy itt már mimindenre 
gondoltak, amikre az előző kettőnél egyáltalán nem. Hát ezért változott 
a véleményem.)

Amúgy nincs azzal baj, ha valakinek lada-feeling divatféleség mozgatja a 
döntéseit, de ahogy az autókat az utcákon elnézem, ez nagyon-nagyon 
kevés emberre jellemző. Ugyanígy nem látok Kékes, meg Munkácsi 
fekete-fehér TV-ket sem az otthonokban, ahol megfordulok, és biztos van 
még pár régi tárgy, ami nemigen jellemző.

> Mióta a réz drága lett, meg a tömegtermelés miatt általában az emberek

A mosógépekben nem a réz a drága. Egy kiló réz manapság 2..3000Ft/kg 
netto. Hát kb ennyi, vagy max 2 kiló réz lehet egy mosógépben. Ha ez 
feleannyi lenne, mint régebben, akkor a különbség max 3000Ft lenne. A 
mai gépek jóval olcsóbbak, mint a régiek (akkori árról átszámolva 
kenyér, tej... áron). De hacsak nincs valakinek a fenti feelinget 
visszaidézendő hajlama, én igen veszteségesnek érzem a javításra 
eltöltött időt, elköltött pénz. Az ndk-s gép csapágycseréje került anno 
egyszer 25ezerbe, de a szervizesek is, akik jöttek, lebeszéltek róla, 
hogy ezt újra elkövessük.

> többsége 2 évente cserél mosógépet, mosgatógépet, hűtőt, autót stb.,
> nem kell 20 éves élettartamciklusra tervezni.

Nem is kell, de a 2 évente való csere légbőlkapott szám.

> Szóval én látva, hogy mi a gyártás pl itt, szerintem egy lada még
> akkor is fug menni, mikor egy ma kijött autó más sehol nem lesz..

Ez sem egészen van így. Mitől is ment szarrá a lada? Villámgyorsan 
korrodálódott, ez volt az alap. De a motor is állandó szerelést 
igényelt. Nekem 4 ladám volt, de sosem mertem szerszámok nélkül elmenni 
itthonról. Ezt a fordot haszáltan vettem 2001-ben, most 9 éves, és ha 
nem töröm össze, és nem vernek át (amennyiben karambolos volt, és a 
javítás 4 év múlva rozsdásodásban kitörve meglátszott), akkor még semmi 
különösebben látható baja nem lenne, max az, hogy a mai gépek már sokkal 
korszerűbbek. Tehát most, hogy rendbehozták, a régi korróziós problémák 
is ki lettek javítva, még elég sokáig autó lesz őkelme, miközben a 
javítás idejére kivett bérautóval összevetve, hááát, hagy maga mögött 
kívánni valókat. Rengeteget változott a szinvonal. Ha bírom anyagilag, 
nem fogja nálam a 20 éves kort megérni. De hogy sokkal jobb állapotban 
van a méltatlan használat ellenére, mint a régi ladák bármelyike is 
hasonló korában, az biztos. Még mindig nem kell szerszámokkal 
startolnom, még mindig nem kell országúton hengerfejet levennem, vagy a 
gyújtással, gyertyával baszakodnom. Sőt, ennek még az életben nem vettem 
ki a gyertyáit, nincs is hozzá szerszámom. :-) Akkucsere, 
olajszűrőcsere, folyadékcsere, és hát ami rám jellemző, ülésjavítás :) 
volt ami kellett eddig. A szállítások miatt a kifutó platónál hátul 
vannak sérülések, de hát ez is specialitás. Nem oldottam meg elsőre a 
dögök ki-berakását, ezzel itt eltörtek műanyag elemek. A bérautóra 
vigyázni kellett, azóta ez sincs további veszélyben.

> Nem szabad annyira vakon bízni -- sajnos -- a mai technikában, na meg
> a túlkomputerezett csicsás csodákban..

Mint látod, szó sincs vakon bízásról, és csicsáról sem. Az általam 
tapasztalt funkciók autóban, mosógépben, tv-ben, videoban... sokszor 
elég hasznosak, és régen eléggé nem voltak jellemzőek. Kívül-belül 
egyaránt.

Persze ami működik, azt nem kell megjavítani, nem feltétlen kell 
kidobni. De ha bebizonyosodik, hogy pl pazarló módon működik, pl egy 
hűtő, egy mosógép, egy régi autó, akkor el lehet gondolkodni a 
változtatáson akkor is, ha megfelel, amire készült. Autónál vannak pl 
üzleti szempontok is. Pl egy komoly cég vezetője (nem magamra 
gondolok!!!) nagyon gáz, ha megjelenik öltöny-nyakkendőben úgy, hogy 
kiszáll egy trabiból vagy egy (piros) szakadt ladából. Sőt, akár egy 
légkondi nélküli autóból is, gyűrödten, átizzadva, dezodor+emberszag 
kíséretében a homlokát sűrűn törölgetve fog kezet a megbeszélés előtt az 
izzadt kezével a partnerekkel. Jobb helyeken ennek már akár íratlan 
szabályai is vannak, milyen poszthoz milyen autó dukál, és ha 
belegebedne is (nem teszi), azt a szintet elő kell állítania. Ha nem 
tudja, nem akarja, nem biztos, hogy akárcsak el is nyerheti, vagy 
megtarthatja a posztot. Nálunk ez még sokkal kevesebb területen van így, 
de már itt is van ilyesmi bőven.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list