Energomat csapagycsere
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Nov 20 07:16:37 CET 2007
Arpad wrote:
> Az a baj, hogy a mostani termékek egyáltalán nem a tartósságra
> mennek, sem mosógépnél, sem autónál sem szórakoztatóelektronikánál.
Szerintem ez nem baj, max tény. Van erkölcsi avulás is. Persze nem látom
be, mitől kéne egy holminak olyan gyorsan tönkremennie, mosógép ügyben
nekem kissé más a tapasztalatom, de biztos sokféle van, nyilván nem
próbálhattam ki többet. A hajdani hajdú gép tartott nálunk a legkisebb
ideig, mert annak még nem rozsdamentes volt a külső dobja, hanem
zománcozott. A letört csillapítóelem-fület ezért nem hegeszthettem
vissza, a rosszul megtervezett működést meg jó nagy melóval próbáltam
helyrehozni. (Nem volt önálló lugszivattyúja, a főmotor tengelyének a
végén volt ez, és habbá verte ürítéskor az egész mosólevet. Beépítettem
egyet, és relékkel oldottam meg, hogy legyen valami normális programja).
A következő egy ndk masina volt, az ma is jó lenne, ha afféle lada
módjára nem rohad ki alul. Ez annyira megtörtént, hogy kiesett a
motorja. :-) Ekkor villámgyorsan kellett venni gépet, ez megy ma, nem
1-2 éve, hanem jóval több, ez egy wirphool. Ennek még semmi baja nem
volt, kivéve azt az egy apróságot, amikor egy méréskor magam generáltam
egy jó nagy kapcsolási túlfeszt, amivel kicsesztem a nyákról egy
varisztort. A szétszedése során tapasztaltam, hogy itt már mimindenre
gondoltak, amikre az előző kettőnél egyáltalán nem. Hát ezért változott
a véleményem.)
Amúgy nincs azzal baj, ha valakinek lada-feeling divatféleség mozgatja a
döntéseit, de ahogy az autókat az utcákon elnézem, ez nagyon-nagyon
kevés emberre jellemző. Ugyanígy nem látok Kékes, meg Munkácsi
fekete-fehér TV-ket sem az otthonokban, ahol megfordulok, és biztos van
még pár régi tárgy, ami nemigen jellemző.
> Mióta a réz drága lett, meg a tömegtermelés miatt általában az emberek
A mosógépekben nem a réz a drága. Egy kiló réz manapság 2..3000Ft/kg
netto. Hát kb ennyi, vagy max 2 kiló réz lehet egy mosógépben. Ha ez
feleannyi lenne, mint régebben, akkor a különbség max 3000Ft lenne. A
mai gépek jóval olcsóbbak, mint a régiek (akkori árról átszámolva
kenyér, tej... áron). De hacsak nincs valakinek a fenti feelinget
visszaidézendő hajlama, én igen veszteségesnek érzem a javításra
eltöltött időt, elköltött pénz. Az ndk-s gép csapágycseréje került anno
egyszer 25ezerbe, de a szervizesek is, akik jöttek, lebeszéltek róla,
hogy ezt újra elkövessük.
> többsége 2 évente cserél mosógépet, mosgatógépet, hűtőt, autót stb.,
> nem kell 20 éves élettartamciklusra tervezni.
Nem is kell, de a 2 évente való csere légbőlkapott szám.
> Szóval én látva, hogy mi a gyártás pl itt, szerintem egy lada még
> akkor is fug menni, mikor egy ma kijött autó más sehol nem lesz..
Ez sem egészen van így. Mitől is ment szarrá a lada? Villámgyorsan
korrodálódott, ez volt az alap. De a motor is állandó szerelést
igényelt. Nekem 4 ladám volt, de sosem mertem szerszámok nélkül elmenni
itthonról. Ezt a fordot haszáltan vettem 2001-ben, most 9 éves, és ha
nem töröm össze, és nem vernek át (amennyiben karambolos volt, és a
javítás 4 év múlva rozsdásodásban kitörve meglátszott), akkor még semmi
különösebben látható baja nem lenne, max az, hogy a mai gépek már sokkal
korszerűbbek. Tehát most, hogy rendbehozták, a régi korróziós problémák
is ki lettek javítva, még elég sokáig autó lesz őkelme, miközben a
javítás idejére kivett bérautóval összevetve, hááát, hagy maga mögött
kívánni valókat. Rengeteget változott a szinvonal. Ha bírom anyagilag,
nem fogja nálam a 20 éves kort megérni. De hogy sokkal jobb állapotban
van a méltatlan használat ellenére, mint a régi ladák bármelyike is
hasonló korában, az biztos. Még mindig nem kell szerszámokkal
startolnom, még mindig nem kell országúton hengerfejet levennem, vagy a
gyújtással, gyertyával baszakodnom. Sőt, ennek még az életben nem vettem
ki a gyertyáit, nincs is hozzá szerszámom. :-) Akkucsere,
olajszűrőcsere, folyadékcsere, és hát ami rám jellemző, ülésjavítás :)
volt ami kellett eddig. A szállítások miatt a kifutó platónál hátul
vannak sérülések, de hát ez is specialitás. Nem oldottam meg elsőre a
dögök ki-berakását, ezzel itt eltörtek műanyag elemek. A bérautóra
vigyázni kellett, azóta ez sincs további veszélyben.
> Nem szabad annyira vakon bízni -- sajnos -- a mai technikában, na meg
> a túlkomputerezett csicsás csodákban..
Mint látod, szó sincs vakon bízásról, és csicsáról sem. Az általam
tapasztalt funkciók autóban, mosógépben, tv-ben, videoban... sokszor
elég hasznosak, és régen eléggé nem voltak jellemzőek. Kívül-belül
egyaránt.
Persze ami működik, azt nem kell megjavítani, nem feltétlen kell
kidobni. De ha bebizonyosodik, hogy pl pazarló módon működik, pl egy
hűtő, egy mosógép, egy régi autó, akkor el lehet gondolkodni a
változtatáson akkor is, ha megfelel, amire készült. Autónál vannak pl
üzleti szempontok is. Pl egy komoly cég vezetője (nem magamra
gondolok!!!) nagyon gáz, ha megjelenik öltöny-nyakkendőben úgy, hogy
kiszáll egy trabiból vagy egy (piros) szakadt ladából. Sőt, akár egy
légkondi nélküli autóból is, gyűrödten, átizzadva, dezodor+emberszag
kíséretében a homlokát sűrűn törölgetve fog kezet a megbeszélés előtt az
izzadt kezével a partnerekkel. Jobb helyeken ennek már akár íratlan
szabályai is vannak, milyen poszthoz milyen autó dukál, és ha
belegebedne is (nem teszi), azt a szintet elő kell állítania. Ha nem
tudja, nem akarja, nem biztos, hogy akárcsak el is nyerheti, vagy
megtarthatja a posztot. Nálunk ez még sokkal kevesebb területen van így,
de már itt is van ilyesmi bőven.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list