Re: Gőzturbinát lehet kapni ? :)
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 18 15:05:25 CET 2007
charles hoss wrote:
>> Hát nem igazán. Gázüzemű erőművekben is turbinákat, gázturbinákat
>> használnak. Pedig lehetne gázmotort, vagy gőz esetén gőzgépet.
>
> nem tudom hogy ennek mi az oka : tobb dolog ugrik be -
Nekem igazán csak az ugrik be, hogy csak jó ennek a hatásfoka.
Gondolj arra, hogy állandósult üzemben egy jól méretezett turbinában
nincs elkóválygó hő. A táguló égéstermék minden állapotához egy térrész
tartozik, tehát az átmelegszik erre a hőfokra, ezért nincs innen
hőeláramlás. Minden egyes ilyen szakaszon egy határozott tágulás,
munkavégzés jön létre, a változás adiabatikus. Elvileg a végelenségig
lehetne expandáltatni, de nyilván ki van tökölve, hogy mennyire érdemes.
A kiindulási hőmérséklet és nyomás jó nagy lehet, és el tudom képzelni,
hogy a végállapoti nyomáshoz és hőmérséklethez tartozó maradék energia
relatíve már jó kicsi. Jóval kisebb, mint egy egyfokozatú tágulás után,
ami egy dugattyús módszernél lehetséges, ahonnan még jelentős
hulladékhőt is el kell szállítani.
Szóval a számok pontos ismerete nélkül is nekem nagyon úgy tűnik, hogy a
marha nagy teljesítményű, állandósult üzemű gázturbina messze jobb
hatásfokú, mint egy dugattyús gázmotor agyonoptimalizálva.
> a masik
> pedig hogy mi szamit gazmotornak ?
Én dugattyús motort értek alatta.
> ha csinalnek egy egesteret es az
> ott elegetett anyaggal egy gazturbina mintajara termelnek energiat ,
> akkor lehetseges hogy jobb is lenne a hatasfok - csak a
> hatekonysagahoz az egekbe kene emelni a hofokot
Nem kéne, meg amúgy is, ez adottnak fogható fel. Betáp üzemanyag
szobahőfok körül, esetleg a sűrítés miatt magasabb. Betáp levegő szintén
sűrítve. Égés utáni hőmérséklet, ami az első turbinára kerül, az valóban
jó magas. De gondolom vannak korlátok. Pl a lapáthőfok, amire még tudnak
anyagot csinálni.
> az eges sebessege
> nem valtoztathato jelentosen - igy bukik a hatasfok
??? Hogy jön össze a hatásfok az égés sebességével? Úgy kell elképzelni
az egészet, hogy a megkívánt égési végnyomáson nyomják be az
üzemanyagokat (gáz+levegő) alkalmas arányban. Nincs akadálya, hogy akár
hosszú égési ideje legyen az egésznek, a lényeg, hogy van egy betáp
térfogatáram, és az égés miatt lesz egy ugyanolyan nyomású, jóval
nagyobb kimeneti térfogatáram. Ez szabja meg az elvileg lehetséges max
hatásfokot. Azt nyugodtan feltételezhetjük, hogy a turbinákban már nem
történik égés, csak expanzió.
> az eromuveknel
> a nagy fordulat elonyos - mashol pedig pont ennek az ellenkezoje a
> hasznos
Nem a fordulatszám a lényeg, hanem a lapátsebesség. Gondolom jó nagy
átmérőket használnak. Lehetne elvileg tök lassú fordulat is baromi nagy
átmérők alkalmazásával.
> a jelenlegi legjobb hatasfoku hajtomu ez :
> http://www.makezine.com/blog/archive/2006/08/the_most_powerful_diesel_engin.html
> ez sem indul konnyen .
Én nem tudok angolul, de azt sejtem, hogy az van odaírva, hogy a
legnagyobb teljesítményű dízelmotor.
> ebben is van valami - elvben akkor a leghatekonyabb egy motor ha
> nagyon alacsony a fordulatszama , nincs hutese es egy hengere van .
Mármint egy dugattyús motor. A turbinában az van kihasználva, hogy a
gázsugár irányt változtat, közben tágul. Mozgási energiát ad át a
turbinalapátnak a tágulásból származó energia terhére. Van gáz-surlódás
is, de ez hővé alakuló energia, tehát ott marad, nem vész kárba, csak
odébb helyezi a tágulásból származó energia felszabadulásának a helyét.
> csodat tehetnek a mai autokban amiknek egyre inkabb vegyes az uzeme
> (gazturbina+belsoegesu motor) de onmagukban nem nagyon valtak be .
Nem csoda, a gázturbina egy adott teljesítményen jó hatásfokú, ott is
csak akkor, ha már beállt az állandósult állapot. A kis méretek nem
előnyösek, mert a magas hőmérsékletekhez nagyon jó hőszigetelés kellene.
Nagy méreteknél a felületek relatíve kicsik, lecsökken a kárba veszett
hő.
> vannak gazturbinas hajok , de eszetlen fogyasztasuk miatt joforman
> csak a hadiiparban terjedtek el .
Hát nemtom, biztos, hogy eszetlen a fogyasztásuk? Nem csak arról van
szó, hogy egy hajónál nem igazán alakulhat ki a megfelelő állandósult
állapot? És hogy a hadiiparnál inkább az a döntő, hogy a megadott
tömegbe marha nagy teljesítmény legyen belepréselve?
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list