Re: Gőzturbinát lehet kapni ? :)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 18 15:05:25 CET 2007


charles hoss wrote:

>> Hát nem igazán. Gázüzemű erőművekben is turbinákat, gázturbinákat
>> használnak. Pedig lehetne gázmotort, vagy gőz esetén gőzgépet.
>
> nem tudom hogy ennek mi az oka : tobb dolog ugrik be -

Nekem igazán csak az ugrik be, hogy csak jó ennek a hatásfoka.
Gondolj arra, hogy állandósult üzemben egy jól méretezett turbinában 
nincs elkóválygó hő. A táguló égéstermék minden állapotához egy térrész 
tartozik, tehát az átmelegszik erre a hőfokra, ezért nincs innen 
hőeláramlás. Minden egyes ilyen szakaszon egy határozott tágulás, 
munkavégzés jön létre, a változás adiabatikus. Elvileg a végelenségig 
lehetne expandáltatni, de nyilván ki van tökölve, hogy mennyire érdemes. 
A kiindulási hőmérséklet és nyomás jó nagy lehet, és el tudom képzelni, 
hogy a végállapoti nyomáshoz és hőmérséklethez tartozó maradék energia 
relatíve már jó kicsi. Jóval kisebb, mint egy egyfokozatú tágulás után, 
ami egy dugattyús módszernél lehetséges, ahonnan még jelentős 
hulladékhőt is el kell szállítani.

Szóval a számok pontos ismerete nélkül is nekem nagyon úgy tűnik, hogy a 
marha nagy teljesítményű, állandósult üzemű gázturbina messze jobb 
hatásfokú, mint egy dugattyús gázmotor agyonoptimalizálva.

> a masik
> pedig hogy mi szamit gazmotornak ?

Én dugattyús motort értek alatta.

> ha csinalnek egy egesteret es az
> ott elegetett anyaggal egy gazturbina mintajara termelnek energiat ,
> akkor lehetseges hogy jobb is lenne a hatasfok - csak a
> hatekonysagahoz az egekbe kene emelni a hofokot

Nem kéne, meg amúgy is, ez adottnak fogható fel. Betáp üzemanyag 
szobahőfok körül, esetleg a sűrítés miatt magasabb. Betáp levegő szintén 
sűrítve. Égés utáni hőmérséklet, ami az első turbinára kerül, az valóban 
jó magas. De gondolom vannak korlátok. Pl a lapáthőfok, amire még tudnak 
anyagot csinálni.

> az eges sebessege
> nem valtoztathato jelentosen - igy bukik a hatasfok

??? Hogy jön össze a hatásfok az égés sebességével? Úgy kell elképzelni 
az egészet, hogy a megkívánt égési végnyomáson nyomják be az 
üzemanyagokat (gáz+levegő) alkalmas arányban. Nincs akadálya, hogy akár 
hosszú égési ideje legyen az egésznek, a lényeg, hogy van egy betáp 
térfogatáram, és az égés miatt lesz egy ugyanolyan nyomású, jóval 
nagyobb kimeneti térfogatáram. Ez szabja meg az elvileg lehetséges max 
hatásfokot. Azt nyugodtan feltételezhetjük, hogy a turbinákban már nem 
történik égés, csak expanzió.

> az eromuveknel
> a nagy fordulat elonyos - mashol pedig pont ennek az ellenkezoje a
> hasznos

Nem a fordulatszám a lényeg, hanem a lapátsebesség. Gondolom jó nagy 
átmérőket használnak. Lehetne elvileg tök lassú fordulat is baromi nagy 
átmérők alkalmazásával.

> a jelenlegi legjobb hatasfoku hajtomu ez :
> http://www.makezine.com/blog/archive/2006/08/the_most_powerful_diesel_engin.html
> ez sem indul konnyen .

Én nem tudok angolul, de azt sejtem, hogy az van odaírva, hogy a 
legnagyobb teljesítményű dízelmotor.

> ebben is van valami - elvben akkor a leghatekonyabb egy motor ha
> nagyon alacsony a fordulatszama , nincs hutese es egy hengere van .

Mármint egy dugattyús motor. A turbinában az van kihasználva, hogy a 
gázsugár irányt változtat, közben tágul. Mozgási energiát ad át a 
turbinalapátnak a tágulásból származó energia terhére. Van gáz-surlódás 
is, de ez hővé alakuló energia, tehát ott marad, nem vész kárba, csak 
odébb helyezi a tágulásból származó energia felszabadulásának a helyét.

> csodat tehetnek a mai autokban amiknek egyre inkabb vegyes az uzeme
> (gazturbina+belsoegesu motor) de onmagukban nem nagyon valtak be .

Nem csoda, a gázturbina egy adott teljesítményen jó hatásfokú, ott is 
csak akkor, ha már beállt az állandósult állapot. A kis méretek nem 
előnyösek, mert a magas hőmérsékletekhez nagyon jó hőszigetelés kellene. 
Nagy méreteknél a felületek relatíve kicsik, lecsökken a kárba veszett 
hő.

> vannak gazturbinas hajok , de eszetlen fogyasztasuk miatt joforman
> csak a hadiiparban terjedtek el .

Hát nemtom, biztos, hogy eszetlen a fogyasztásuk? Nem csak arról van 
szó, hogy egy hajónál nem igazán alakulhat ki a megfelelő állandósult 
állapot? És hogy a hadiiparnál inkább az a döntő, hogy a megadott 
tömegbe marha nagy teljesítmény legyen belepréselve?

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list