Gőzturbinát lehet kapni ? :)

charles hoss charles.hoss at gmail.com
Sun Nov 18 13:55:47 CET 2007



jhidvegi írta:
> charles hoss wrote:
> 
>> ez igy ebben a formaban nem igazan tunik jonak - a kulso egesu uzem
>> miatt kell gozturbinat hasznalniuk - hogy barmit el lehessen benne
>> egetni .
> 
> Hát nem igazán. Gázüzemű erőművekben is turbinákat, gázturbinákat 
> használnak. Pedig lehetne gázmotort, vagy gőz esetén gőzgépet.

nem tudom hogy ennek mi az oka : tobb dolog ugrik be - karbantartasigeny 
(egy gozgepben kopo alkatreszek vannak, mig egy turbina nem is tartalmaz 
surlodo reszeket) es igy az elettartam jelentosen jobb . a kis 
eromuveknel a gazmotor kifejezetten nepszeru - de ezek elettartama es 
karbantartasigenye is jelentos - a masik pedig hogy mi szamit 
gazmotornak ? ha csinalnek egy egesteret es az ott elegetett anyaggal 
egy gazturbina mintajara termelnek energiat , akkor lehetseges hogy jobb 
is lenne a hatasfok - csak a hatekonysagahoz az egekbe kene emelni a 
hofokot , az eges sebessege nem valtoztathato jelentosen - igy bukik a 
hatasfok . az eromuveknel a nagy fordulat elonyos - mashol pedig pont 
ennek az ellenkezoje a hasznos

> Hát ennek utána kéne mászni. Nagyon nem tűnik logikusnak. Inkább úgy 
> mondanám, hogy a dugattyúsokat használják a rosszabb hatásfokuk ellenére 
> azért, mert a turbina csak egy nagyon szűk tartományban jó, de ott 
> sokkal jobb. Márpedig pl egy földi, vizi járműbe nem jó, ha csak ilyen 
> szűk tartományban műxik jól a motor. Valamint, hogy nem lehet 
> pillanatonként elindítani, leállítani a turbinát nagy veszteségek 
> nélkül.

a jelenlegi legjobb hatasfoku hajtomu ez :
http://www.makezine.com/blog/archive/2006/08/the_most_powerful_diesel_engin.html
ez sem indul konnyen .

> Aztán el tudok képzelni más problémákat is, amik miatt bizonyos méretek 
> alatt nem lehet jól megépíteni, de ez már messzebbre vezet, nem értek 
> hozzá.

ebben is van valami - elvben akkor a leghatekonyabb egy motor ha nagyon 
alacsony a fordulatszama , nincs hutese es egy hengere van . ez mar 
olyan kompromisszumokat jelent amit ma nem lehet bevallalni .
a gazturbinak , mint nevuk is mutatja : gazok :)
csodat tehetnek a mai autokban amiknek egyre inkabb vegyes az uzeme 
(gazturbina+belsoegesu motor) de onmagukban nem nagyon valtak be .
vannak gazturbinas hajok , de eszetlen fogyasztasuk miatt joforman csak 
a hadiiparban terjedtek el .

bye
dexter



More information about the Elektro mailing list