Slip

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Nov 18 00:43:45 CET 2007


Moczik Gabor wrote:

> Na, kerdezek maskepp!
>
> Tekintsunk el hogy milyen a terheles, valami van rajta. Ventit csak
> azert hoztam fel, mert ott alkalmazzak foleg ezt.
>
> Arra lennek kivancsi, hogy a slip novekedesevel romlik-e a motor
> hatasfoka, tehat az egysegnyi bevitt energiabol tobb melegiti-e a
> motort.

Igen, határozottan. Ha a nyomaték változatlan, amivel terhelve van, és
feszcsökkenéssel akarsz fordulatszámot változtatni, akkor egyre több hő
keletkezik elsősorban a forgórészben.
Már, ha rövidrezárt aszinkronmotorról van szó.

> Tehat, ha a nevleges feszultseg felevel uzemeltetem, es a megengedett
> maximalis teljesitmeny negyedevel terhelem, akkor leeghet-e a motor?

Ebben nincs benne a fordulatszám. Lehet, hogy ekkor csak kicsit nő meg a
szlip, és semmi baja nem lesz. Fele fesz kb negyed nyomatékot jelent,
tehát ugyanaz a fordulat negyed nyomaték kb negyed teljesítmény, nem fog
leégni.

> A fordulatszam ilyenkor a slip novekedese miatt esik vissza. Valami
> olyasmit olvastam, hogy a slip forditottan aranyos a feszultseg
> negyzetevel.

Igen, a nyomaték változatlansága mellett.

> Tehat ha jol gondolkodok, 4-szerese lesz. Csak ebbol meg
> nem vilagos, hogy akkor a fordulatszam mennyi lesz. Mondjuk ha 4%
> volt a slip, most lesz 16%, tehat pl. 2880 RPM helyett 2520 lesz a
> fordulatszam. Itt a teljesitmeny 1/4-et akarom kivenni, akkor a
> nevleges nyomatek 0.286-szorosaval terhelhetem. Valamiert ugy erzem,
> ez igy nem jo... :-)

Persze, ezek a számok itt nem stimmelnek, tehát a szlip ekkora
növekedéséhez már nem negyed teljesítmény tartozik.
De a 2880-as fordulathoz általában 3f motorok esetén már kb a névleges
teljesítmény tartozik. Ha leveszed a feszt a felére, és a nyomatékot a
negyedére, már nem lineáris tartományban mozogsz, jobban le fog esni a
fordulatszám, a szlip több lesz, mint 16%.

Ez az összefüggés, amit írtál, hogy a nyomaték a fesz négyzetével 
arányos (amit úgy is kifejeztél, hogy a szlip a fesz négyzetével 
fordítottan arányos) ad lehetőséget arra, hogy ha még nem telítődött a 
vas, elég drasztikusan lehet növelni a motor nyomatékát fesznöveléssel. 
A módszert használtam már betonkeverőnél, ott nagyon bevált, de jól 
bejön pl csörlőmotornál is, ha éppen már kevés az emelőerő. 5% plusz 
fesz, és megtáltosodik a szerkezet. Ezt is kipróbáltuk már ismerőssel.

A szinkron fordulatszám közelében van az, hogy lineárisan nő kb a
nyomaték a szinkron fordulatszámhoz képesti késéssel, magyarán a
szlippel. Ha tovább megyünk, elgörbül, lesz egy max nyomaték, úgy
hívják, hogy billenő nyomaték. Ezen a ponton nem függ a nyomaték a
szliptől. Tovább csökkentve a fordulatszámot (növelve a szlipet) már
csökken a nyomaték egészen a megállásig. Ekkor van az indító nyomaték.
Visszafelé forgatva még tovább csökken a nyomaték. Ellenkező irányú
szinkron fordulaton már kisebb lényegesen, mint az indítónyomaték, mert
ekkor már a forgórész frekije a hálózatinak a duplája, nagy lesz az
impedanciája. A forgórész néhány Hz-en ad jó nyomatékot, 100Hz-en már
nagyon kicsit.

Ez az oka annak, hogy egy egyfázisú motor, ha már beindult, akkor egész
jól terhelhető is. A lüktető mező kétfelé bontható, egy előre- és egy
hátraforgó mezőre. A forgórész a szinkron körül forog előre, itt van egy
számára Hz nagyságrendű mező ebből, és itt képes normálisan működni a
fentiek szerint. A visszaforgó mező alig képez fékezőnyomatékot.

Amíg persze áll a forgórész, a két mező egyenértékű, nem is tudja a
motor, hogy merre induljon.

hjozsi



More information about the Elektro mailing list