Projektor izzo fejlemenyek :) Nr2

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Nov 13 17:11:07 CET 2007


mpityu wrote:

> Csak hasonlit ra valami :) hatha latott valaki valahol valamiben
> ilyet, ami olcso :)

Hát hogy olcsó-e, nem tudom, de az autó kisülolámpák, asszem közkeletuen 
xenonlámpáknak hívják, kísértetiesen hasonlít. Egy lényeges eltérés van: 
azok nem dc-rol mennek, hanem van hozzájuk egy kis elotét (ballasztnak 
hívják, akik ezzel foglalkoznak), abban van egy párszáz (asszem 400) 
Hz-es inverter, ami 80-110V közötti feszt csinál, valszleg négyszöget, 
és benne van a nagyfesz gyújtó is.

Másrészt ez csak 35W-os persze.

Ellenben a GE-ben, annak is a váci úti gyárában láttam, hogy csinálnak 
ugyanilyeneket jóval nagyobb teljesítményre is, ezek repülogépekbe 
valók.

Akárhogy is, ezek sehogyse olcsók, rém árakat láttam már a sima 
autólámpára is. Tán még a ballasztnál is drágább maga a lámpa. Cserébe 
(állítólag) az autó teljes élettartama alatt muködni fog, hacsaknem 
mechanikai behatás éri, mint ez a lámpa, ami a képen van. Mintha meg 
lenne repedve az üveg. Itt baromi nyomás van elvileg, szóval nem 
célszeru védoszemüveg nélkül foglalkozni a csupasz lámpával. Az 
autólámpákat még körülveszi egy üvegcso is, de úgy is veszélyes. 
Többszáz bar nyomás van benne, foleg üzem közben. Lehet, hogy tévedek, 
és "csak" 100 körüli, nem emléxem, mit mondtak, de nagyon tud 
száguldozni az üvegszilánk, ha baj van. Ebben a repedtben már valszleg 
nincs nyomás.

A GE mintaboltban (a Király utcában Bp-en van talán még) mik vannak? Itt 
gondolom szempont lenne, hogy megmaradjon a DC táplálás. De ha ezt ki 
tudod loni, és valamelyik ballaszttal együtt megveheto, kisebb 
teljesítményu példány is megfelel úgy, hogy meg tudod táplálni 13,5V 
DC-vel, akkor meg is van oldva. Feltéve, hogy elég a 35W. (A fesz is 
szinte mindegy, 10-20V között simán muxik, pl a hella, sot, még magasabb 
feszen is, de 13,5-ön vizsgálják. És persze minél kisebb a betáp fesz, 
annál nagyobb az áram. A hella 6-6,5V-on már startol, de ott jó nagy 
áramot vesz fel. 3 gyújtást próbál, ha nincs ott a lámpa, vagy nem gyújt 
be, akkor abbahagyja. A valeo ezzel szemben addig nyomatja a szikrákat, 
míg szarrá nem megy a foglalat. :-) )

Ez mind úgy van szabályozva, hogy amíg még hideg, állat áramot képes 
felvenni. Ha úgy kapcsolják rá a DC-t, akár 10A fölött is. A hideg 
lámpát megnyomja még 13,5V-nál is vagy 3-szoros árammal, amíg fel nem 
melegszik. Utána teljesítményre szabályoz.

Az biztos, hogy a 250W-osnak a nyomába nem fog érni egyik sem. :-( És a 
DC betápnak is valszleg megvan az oka, pl hogy tök folyamatos legyen a 
fény, semmi villogás nem valószínu, hogy szóba jöhet. Az autólámpákat 
tutira nem lehet DC-vel hajtani. Simán el tudom képzelni, hogy a 
800Hz-es villogás meglátszana a képen, hiába kicsik a szünetek, a 
polaritás-váltások idoi.

De miért mennek ezek gyakran tönkre? Nem lehet, hogy a hutés marad ki? 
Ezek elvileg jószerivel örökéletuek.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list