Klima meretezes

Nagy Jojart Janos njjano at firegate.hdsnet.hu
Sun Jul 22 11:34:14 CEST 2007


On Sun, 22 Jul 2007, jhidvegi wrote:

> A kompresszor ugyanis mit is csinál? A gáz halmazállapotú töltetet 
> összesuríti, és még mindig gáz alakú marad, csak forró és nagy nyomású.
> Ez átáramlik a kondenzátoron, ami lecsapatja hutéssel, lesz belole már 
> nem olyan forró folyadék. Ez környezeti tényezoktol is függo 
> homérsékletu.
> Ezután bejut valami tartályfélébe, ahonnan átmegy egy kapillárison, 
> aminek a túloldalán a szívóoldali nyomás van. Tehát itt erosen 
> párologni, forrni fog, ettol lehül, és sok hot vesz fel a környezettol. 
> Persze a ho zömét csak a másik hocseréloben, az elpárologtatóban veheti 
> fel, ettol a hotol az egész elforr, és ott találja magát a kompresszor 
> szívóoldalán, mint hideg gáz.

No, a lenyeg ennyi lenne, a kapillaris (elparologtato szelep) ket oldalan 
jelentosen kulonbozo nyomasnak kell lennie. Plusz ugye ahogy irtad is, a 
nyomo oldalon folyadekfazisu, a tuloldalon nyilvan gaz halmazallapotu a 
kozeg.
> 
> Ha így nézzük, valóban úgy tunik, hogy a töltet muködés közbeni pontos 
> beállításával meg lehet szabni, hogy mekkora legyen a kompresszor 
> teljesítménye, de ez biztosan függeni fog az adott homérsékleti 
> viszonyoktól. Ha a hocserélot az egyszeruség kedvéért egy hosszú csonek 

En ugy gondolom, hogy uzemi allapotban a klima egyes alkatreszeinek 
homerseklete tobbe-kevesbe fuggetlen a kulso homerseklettol. Legalabbis, 
ha eltekintunk az extrem esetektol, ugymint valaki -10 fokban indit klimat 
(autokban erre van egy gatlo termosztat, ami ha jo emlexem 5 fok alatt 
nem engedi elindulni a klimat), allandosult allapotban szerintem nincs 
egetvero, a mukodest erinto homersekletkulonbseg, hogy kint 30 vagy 36 fok 
van.

> Ha viszont egy tartály is van a kondenzátor után, akkor sokkal több 
> folyadék fér be, amihez képest a cso térfogata akár jelentéktelen is 
> lehet.

Van tartaly, legalabbis az autokban, az lenne a szaritoszuro.

> bele a tartály medencéjébe. Az aljáról megy a kapilláriscsövön át a 
> folyadék a párologtatóba.

A tartaly meg az elparszelep nem kapillarissal van osszekotve, es jelentos 
tavolsag is lehet koztuk. Az egy kb. 4-6mm-es belso atmeroju cso.

> Lehet, hogy az autókban nincs tartály, vagy a kicsi, vagy dugig kell 
> lennie? Tehát maga a kondenzátor legalább részben a tartály is egyben, 

Az biztos hogy dugig kell lennie. Egyes tipusukon van kemleloablak, abban 
a folyadeknak tisztanak kell lennie, semmi buborek, habosodas stb. nem 
megengedett.

> ezért kell nyomásméréssel muködés közben megszabni a mennyiséget? Mert, 
> ha nem így van, hanem úgy, hogy a tartály gozterén át csurog le a lé, 
> akkor nem fog függeni a nyomóoldali nyomás attól, hogy a tartályban 
> mennyi a töltet.

Csak emlekezetoul: a ket meropont gyakorlatilag az elparologtato ket 
oldala. Tehat nem a kompresszor kimenetet mered, hanem a kompi 
kitap-kondenzator-szaritoszuro(tartaly) rendszer vegeredmenyet. 

Jano



More information about the Elektro mailing list