Klima meretezes
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sun Jul 22 01:27:22 CEST 2007
Nagy Jojart Janos wrote:
>> A klímásnak csak egy ponton van módja nyomást mérni.
>
> ??? Na annak semmi ertelme.
Szerintem sem, hacsaknem szétszedi az egyik csatlakozási pontot. Nincs
kialakítva méropont, csak az egyik csonél, méghozzá a vastagabbnál,
tehát a gáz oldalon.
> Tudni kell a kompresszor elott es utan a
> nyomasokat. Autoban az elparologato ket portjan vannak a csatlakozok,
> itt tortenik meg a kiurites, a feltoltes, majd uzemi allapotban a ket
> nyomasertek merese.
> Ezt igy csinaljak autoknal is. Bemegy egy adott mennyiseg, majd
> nyomasmeresekbol megallapitas, hogy a mert nyomasertekek benne
> vannak-e a megadott hatarok kozott. Ha szukseges, plusz gaz hozzaad,
> ha netan sok, kivesz.
Végülis lehet, hogy ez így értelmes.
Na gondolkozzunk. :-)
A kompresszor ugyanis mit is csinál? A gáz halmazállapotú töltetet
összesuríti, és még mindig gáz alakú marad, csak forró és nagy nyomású.
Ez átáramlik a kondenzátoron, ami lecsapatja hutéssel, lesz belole már
nem olyan forró folyadék. Ez környezeti tényezoktol is függo
homérsékletu.
Ezután bejut valami tartályfélébe, ahonnan átmegy egy kapillárison,
aminek a túloldalán a szívóoldali nyomás van. Tehát itt erosen
párologni, forrni fog, ettol lehül, és sok hot vesz fel a környezettol.
Persze a ho zömét csak a másik hocseréloben, az elpárologtatóban veheti
fel, ettol a hotol az egész elforr, és ott találja magát a kompresszor
szívóoldalán, mint hideg gáz.
Próbálom kitalálni, mitol függenek a nyomások.
Az a fontos a gáz mennyiségét illetoen, hogy mindig legyen a
kapillárisban és elotte folyadék. Ha az eltunik, akkor persze baromira
lecsökkenhet a nyomás, mert a kapillárisban a gáz simán át tud fújni,
nem lesz minek párolognia. Ezt vessük el.
Belülrol azért csak nem ismerem eléggé a szerkezetet. Tegyük fel, hogy a
kapilláristól visszafelé folyadék van a kondenzátor egy adott pontjáig.
Ahogy növelem a töltet mennyiségét, más lehetoség nincs, mint hogy a
nagynyomású oldalon a goz-folyadék határa egyre közelebb legyen a
kompresszor nyomó oldalához, ami azt jelenti, hogy egyre forróbb részen
kell lennie még folyadéknak. Ez meg csak úgy lehet, hogy a kompresszor
nyomóoldala kell egyre nagyobb nyomású legyen, mert a forróbb helyen
csak nagyobb nyomáson tud kondenzálódni a töltet.
Ha így nézzük, valóban úgy tunik, hogy a töltet muködés közbeni pontos
beállításával meg lehet szabni, hogy mekkora legyen a kompresszor
teljesítménye, de ez biztosan függeni fog az adott homérsékleti
viszonyoktól. Ha a hocserélot az egyszeruség kedvéért egy hosszú csonek
képzelem, amin lemezek vannak, amit fúj a környezeti levego, akkor ennek
a csonek a mentén a kompresszortól elfelé csökken a homérséklet. Más az
ábra, ha 40 fokos levegoben kell lehülnie, mintha 15 fokosban. Hidegebb
levegonél ugyanazt a nyomóoldali nyomást nagyobb mennyiségu töltettel
tudja elérni a klímás, mint pokoli kánikulában, hiszen hidegben a
kompresszorhoz közelebb alakulhat ki ugyanaz a homérséklet, tehát több
lehet a folyadék térfogata a hosszú csoben.
Ha viszont egy tartály is van a kondenzátor után, akkor sokkal több
folyadék fér be, amihez képest a cso térfogata akár jelentéktelen is
lehet.
Mi van ekkor? Tegyük fel, hogy a kapilláristól a tartályon át a folyadék
el se éri a kondenzátort. Lehetséges ez? Talán úgy, hogy a
kondenzátorban keletkezik folyadék, mert le kell csapódnia a goznek, de
annak nincs akadálya talán, hogy a tartályban a folyadékszint fölött
legyen goz is, mint egy tágulási tartályban. A kondenzátorból a
tartályba fölül mintegy becsurog a lecsapódott goz, átcsurog a goztéren
bele a tartály medencéjébe. Az aljáról megy a kapilláriscsövön át a
folyadék a párologtatóba.
Lehet, hogy az autókban nincs tartály, vagy a kicsi, vagy dugig kell
lennie? Tehát maga a kondenzátor legalább részben a tartály is egyben,
ezért kell nyomásméréssel muködés közben megszabni a mennyiséget? Mert,
ha nem így van, hanem úgy, hogy a tartály gozterén át csurog le a lé,
akkor nem fog függeni a nyomóoldali nyomás attól, hogy a tartályban
mennyi a töltet.
Nna ez belátom, hogy elég fárasztó agyalás volt. Nekem megérte, mert
végre belegondoltam. :) De a Te infóid nélkül sosem tettem volna meg
talán. (És volt itt még több szöveg is, hogy mi van, ha változik a
kompresszor fordulatszáma, meg inverter... de kitöröltem, így is nagyon
fárasztó lehet.) Arra a következtetésre jutottam, hogy még mindig nem
tiszta a dolog. :-)
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list