Parhuzamos DC motor szabalyozas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Apr 2 22:19:20 CEST 2007


Csuvár Imre wrote:

>> Amikor viszont a
>> fékpedál aktív, a felso fet letiltva, és csak az alsóoldali muködhet
>> (keresztbe van reteszelve), és csak visszatáplálás történhet.
>
> Ilyenkor nem az tortenik, hogy az also FET rovidre zarogatja a mocit,
> fekez, de nem taplal vissza az akkuba?

Hát nem lesz könnyű a vezérlését megcsinálni! :-)

Szóval igen, rövidre zárogatja a mocit, eközben annak a főáramköri 
(armatúra) induktivitásában energia halmozódik fel. Amikor a fetet 
elkapcsolod, a felsőoldali fettel párhuzamos schottky kinyit, és a 
felhalmozott energia bemegy az aksiba.
Ilyenkor vagy hagyod teljesen kiürülni az induktivitást (áram 
megszűnik), amikoris a motor fekek felőli oldalának a fesze beáll az 
indukált feszre némi lengések után, tehát valahova a nulla és az 
akkufesz közé, vagy ha nem hagyod teljesen kiürülni, hanem csak 
lecsökkenni valamelyest az áramot, és utána megint lehuzatod nullára, 
hogy megnőjön az áram, ekkor lesz egy átlagérték körüli, sosem nulla 
háromszögáram. Pont úgy, mint amikor hajtás üzem van, csak az áram 
ellenkező irányú ugye.

> A visszataplalashoz nem kell  mindket FET-nek kapcsolgatnia?
> (A multkori leveledbol ugy ertelmeztem, hogy kell.)

Ha nincs ott schottky, akkor kell is. A fetek diódája ilyen üzemre 
nagyon szar. Ha sehol sincs schottky, akkor a fetek üzemmódtól függően 
hol egyik, hol másik, aktív nulladiódaként viselkedik.

Picit bonyolultabb a vezérlése, ezért jobb, ha oda rakod a schottkykat. 
Ugyanis, ha aktív mindkét fet, akkor jól össze kell lőni a 
ki-bekapcsolásokat. Ha az aktív nulladiódaként funkcionálót túl hamar 
kikapcsolod, akkor az áram átterelődik az ő saját elég szar diódájára, 
aminek jó nagy tárolt töltése van, emiatt agyrém használni, nagy 
áramtüskéket okoz. Ha meg túl későn kapcsolod ki, akkor összenyitás 
miatt keletkeznek nagy áramtüskék. Ezért tartom igen jó ötletnek azt, 
amit kitaláltál, hogy inkább békén hagyod a diódának használandó 
feteket, és az ő diódáikat - alkalmas választás esetén - hatékonyan 
kisöntölő schottky diódákat raksz be.

Tehát itt az fontos, hogy a berakott schottky készlet nyitófesze azon az 
áramon, ami ott lesz, alatta maradjon a fet saját diódája nyitófeszének.

> Annyi nem eleg, hogy a gaz/fek poti butan szabalyozza a PWM-et,
> az aramnak meg a csak max. erteket korlatozom FET/motor-vedelmileg?
> (Ezt talan egyszerubben tudnam megvalositani.)

Hát végülis! Csak így lehet, hogy kipörgős indulások meg blokkoló 
fékezések fognak kialakulni. Hacsaknem kevés hozzá a delej. Lehet, hogy 
semmiféle védelem nem kell, ha a motorhoz képest jól túl vannak a fetek 
és a diódák méretezve.

Az áramgenerátoros módinak az az előnye, hogy igen hasonlítana a járgány 
pedálilag egy autóéhoz. Adott pedálálláshoz nagyjából adott nyomaték 
tartozik. Míg, ha csak bambán vezérlés van, tehát a pedálállás direktben 
a pwm-et jelenti, akkor egyre nagyobb sebességhez egyre nagyobb 
pedállállás tartozik. Az egyetlen, ami némi lágyságot visz a dologba, az 
áram útjában található ellenállások, leginkább a motoré. Ha az nem 
volna, kb úgy nézne ki a menet, hogy beül valaki, nyom egyet, kerék 
kipörög egy adott fordulatra, és amikor a járgány eléri az ennek 
megfelelő sebességet, hirtelen megszűnik a gyorsulás. :-)
Áramgenerátoros módnál meg kis gáz, kis gyorsulás, nagy gáz, nagy 
gyorsulás, a mozdulatlan pedálálláshoz tartozó sebességet meg a 
surlódási- és légellenállás szabja majd meg, ahogy amúgy is szokott 
lenni kb egy autónál. Fékezésnél detto. Kis pedálnyomás, kis 
féknyomaték, nagy nyomás, nagy féknyomaték. Vezérlésnél félig benyomod, 
durva fékezés félsebességig, aztán ott megszűnik a fékhatás. Nem mondom, 
hogy nem lehet megtanulni használni.

Aztán lehet, hogy elég nagy egy ilyen motor belső ellenállása, és az 
egész okoskodásom akadémikus. De akkor is biztos, hogy fékezésnél, ahogy 
egyre lejjebb esik a sebesség, egyre mélyebbre kell nyomni a pedált, 
különben egy alacsonyabb sebességnél megszűnik a fékezés teljesen, 
szabadonfutóvá válik a masina. A mechanikus fékek tökéletesen 
megfelelnek az áramgenerátoros fékezésnek. Ott adott pedálnyomáskor 
adott nyomaték képződik, csak ott egészen a megállásig. (Visszatáplálós 
motorféknél nem lesz a megálláskor féknyomaték, szóval biztos ami 
biztos, kell a szerkezeten lennie mechanikus féknek!!)

> Hat, 5-600W-al nem hiszem, hogy meg lehet fustoltetni :(
> Tenyleg vajon mekkora vegsebessegre lehet szamitani?

Nézd, egy 1 tonnás igen szar formatényezőjű zsiguli 70-80 km/h-val tud 
menni olyan 8kW körüli tényleges tengelyteljesítménnyel. Ez a gokart 
gyerekkel együtt nem lesz több 50 kilónál, szóval nem olyan kevés az az 
5-600W. Kis sebességeknél és mondjuk 70% hatásfoknál legyen 400W, tehát 
pl 2m/s esetén a gyorsítóerő F=P/v=400/2=200N, azaz 20 kilós erő. A 
hajtott kerekekre ekörüli nehezedik, szóval van esély a kipörgésre!! 
Álló helyzet körül biztos, hacsaknem az áramkorláttal megfogod.

> Megmertem a gerjeszto tekrencet, pontosan 6ohm,
> tehat 2A, honnan tudtad? :)

Á, ezt csak sacc/kb gondoltam. Szarva közt a tőgyit. :-) Az 
induktivitása milyen, az a lényeg!

> Mivel polaritast is szeretnek forditani rajta,
> mit szolna vajon egy combosabb ketiranyu szupresszorhoz?
> Ebbol lattam ms ideig 1,5kW-os tipust.

Az a baj, hogy ha két kontakt szétválik, akkor ív jön létre, ha van, ami 
az áramot fenn tudja tartani. Az ívfesz meg ugye csak pártíz V-os, tehát 
még folyik az egyik irányú áram, amikor a keresztbekapcsoló érintkező 
beér, és kész is a zárlat. Mondjuk nem marad fenn, mert 12V-ról nem 
lehet ívet fenntartani, ezért gondolom, hogy ki kéne próbálni. A 
szupresszor  vagy a varisztor lehet, hogy megoldás, de ha a fesze 
kisebb, mint az akkufesz, akkor ugye nem jó, ha nagyobb, akkor még 
elfoghatja az ív elől az áramot, mielőtt a másik kontakt beér. A kondis 
móka az eleve lehetetlenné teszi, hogy az ív létrejöjjön.

Asztalon kipróbálhatod valami kétáramkörös alternatív kapcsolóval, hátha 
semmi nem kell. Max szétmegy a kapcsoló. :-)

> Bocs, hogy ennyit kerdezgetek.

Nem baj, legalább megtanulom ezt az egész technikát. :-) Eddig nemigen 
volt okom így belegondolni a részletekbe.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list