Parhuzamos DC motor szabalyozas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Apr 2 06:22:25 CEST 2007


Adam Huszar wrote:

>    Akkuról tényleg könyebb a játék. Ha mindkét irányba akarsz hajtani
> és fékezni, akkor H híd kell. Nem olyan bonyolult ezt megtervezni és
> összerakni. Gondolom visszacsatolás nem kell. Cél IC-t tuti nem lehet
> ekkora áramra (50A) találni, legalábbis kizárt dolognak tartom.

Ó, nem az áramot kellene az ic-nek vinnie, hanem a 4 fetet levezérelnie. 
:-)

> Viszont vannak jó nagy áramú fetek, pl IRF3205, aminek 8mOhm a
> bekapcsolási ellenállása és asszem 100A-es a katalógus szerint.

Így van, de ma már vannak még jobbak is.

> szerintem. A frekit nem csak az áramhullámosság megkívánt értéke
> szabhatja meg. Attól függ, hogy milyen vezérlési módot használsz a H
> hídnál. Tehát ha úgy nyomatod, hogy a PWM egy perióduson belül, csak
> egy irányba mehet, szóval ha mondjuk pozitív irányba hajtasz, akkor
> csak pozitív négyszögjel jelenik meg a kimeneten, akkor ha túl kicsi a
> kitöltési tényező, akkor szaggatott vezetés alakulhat ki, amitől
> nagyon szeretnek kikészülni a fetek

Itt valami nem tiszta. A szaggatott áramvezetés teljes fetes (tehát nem 
diódás) vezetésnél nem alakulhat ki. Diódásnál akkor alakul ki, ha a fet 
kikapcsolása után van módja az áramnak a diódán nullára csökkennie. Ez 
semmi veszélyt nem jelent a feteknek. Egyáltalán, a fetek feszültségre 
tök biztonságban vannak, mert van egy kemény tápforrás, az aksi, és a 
köztes pontok fesze nemigen tud ebből a korlátból kilépni a reverz 
diódák miatt. A fetek kizárólag túláramtól fognak tudni elszállni, ami 
akár összenyitástól is lehetséges, nem feltétlenül a kimeneti áramnak 
kell ehhez nagynak lennie. A fetek reverz diódája zenerként is 
viselkedik, sőt, a névleges áramot is el tudja viselni, figyelve persze 
a teljesítményre. Nem célszerű ezt persze parazita induktivitások 
beépítésével (szar konstrukció) kihasználni, mert többletveszteséget 
okoz.

Ha aktív a nulladióda, tehát ott is fet van, akkor mindig lesz áram, 
illetve a nulla áramhoz egy olyan háromszög alakú áram tartozik, aminek 
nulla a középértéke. Mindig háromszög áram lesz, az áram ennek a 
középértékétől függ, tehát átmenet nélkül lehet pozitív vagy negatív.

Praktikusan úgy lehet H híddal csinálni, hogy egyik forgásirányban a híd 
baloldali alsó fetje van állandóan bekapcsolva, a fölső tiltva, a 
jobboldali két fet csinálja a pwm-et, így lesz hajtás és fék, a másik 
forgásirányban meg a jobb oldali alsó fixen bekapcsolva, és a baloldali 
ág csinálja a pwm-et.

Persze annak sincs akadálya, hogy mindkét oldal ketyegjen, pl éppen 
ellentétesen, csak akkor dupla lesz a kapcsolási veszteség. Cserébe 
talán egyszerűbb a vezérlés, és minden üzemállapot átmenet nélkül mehet 
át egyikből a másikba. A szabadonfutás úgy valósul meg (kikapcs), hogy 
minden fetet lezárunk. Célszerű a felsőoldali feteknél egy tápegységet 
beiktatni, hogy lehessen kapcsolni nulla vagy 100% kitöltést is. Utóbbi 
akkor célszerű, amikor full gáz van. Ekkor kapcsolási veszteség nélkül 
az aksi rá lenne kapcsolva a motorra.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list