Parhuzamos DC motor szabalyozas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sun Apr 1 22:42:19 CEST 2007


Csuvár Imre wrote:

> koszonom a valaszokat, megint csak a lenyeget felejtettem el leirni
> :-( AKKUROL menne a moci, abba szeretnek fekezeskor visszataplalni.

Ó, akkor így sokkal egyszerubb a dolog! Elég két fet vagy két igbt.
Mármint foáramkörileg. Ha irányváltást is akarsz, azt is fékezni is,
akkor kell csak a H híd. A gerjesztéshez továbbra se kell nyúlni.

> Ezt a visszataplalos fekezest viszont sosem ertettem igazan.
> Pl. hogyan tud egy mar lassulo motor tobb feszt termelni,
> mint az elozo, magasabb fordulathozhoz tartozo fesz ?

Képzelj el az aksira kötött két mondjuk fetet sorban. A közös pontjuk és
mondjuk a negatív saru között van a motor.

Ha pont 50% annak a négyszögnek a kitöltése, amit eloállítasz, akkor a
motorra a fél akkufeszt kénszeríted. Ha korábban alacsonyabb volt, akkor
muszáj gyorsulnia, ha magasabb volt, akkor lassulnia.

Ha gyorsuláskor i áramot vesz fel a motor ebben az üzemállapotban, akkor
i/2-t fog az aksiból felvenni. Ha lassuláskor lead i áramot, akkor az
aksiba i/2-t fog betáplálni (ideálisan).

Gondolom, a hajtás üzem világos. Ekkor az alsó fet akár dióda is
lehetne. Féküzemben meg úgy csinál az áramkör, mint egy fly-back vagy
ilyesmi. Ekkor az alsó fet a fontos, a fölso akár dióda is lehetne.
Végig feltételezzük, hogy a motor armatúrának elegendo induktivitása
van, illetve valamekkora mindig van, ehhez kell a frekit szabni
aszerint, hogy mekkora áramhullámosságot fogadunk el.

> A fentiek fenyeben otletek a szabalyozora?

Nekem ugyan nincs kész áramköröm, de akár mibe le mernék fogadni, hogy
van olya cél-IC, ami ezt az egészet 4 negyedesben (=H híd, hogy ennél a
jelölésnél maradjunk) elintézi. Aki tud ilyet, nekem is nyomhatja, sosem
lehet tudni, mikor kell.

Egy irányban az 5ezer Ft-os akkus fúró is ilyen lehet. Ha elengedem a
gombját, nagyon bikán lefékezi a motort, ezzel gondolom sok energiát meg
lehet takarítani. Nem hagyja "leforogni" a motort, hanem a lendület
energiája legalább részben mehet vissza az aksiba. Jópofa, és
zsákmenetnél vagy ha bármi másért nem mehet a menetfúró akármeddig,
nagyon hasznos is.

Gokartnál én csak áramszabályozót használnék, tehát a gázpedál potija
áramalapjel lenne, a fékpedálé szintén, csak fordított áramra. (Azt
nemtom, hogy ha mindkettot benyomják, mi legyen, gondolom az a jó, ha a
fék lesz a dönto, tehát a fékpedál benyomása kireteszeli a gázpedál
jelét. Az egész azért nem tökegyszeru, mert ha nem nyom semmi pedált a
srác, akkor nulla áram van, de nem nulla fesz, tehát a motor úgy fut
szabadon, hogy alkalmazkodik hozzá a fetek vezérlése, tehát a kitöltés
úgy csökken, ahogy lassul a járgány. Ha bármiért (vészkapcsoló) a
kitöltés lenullázódna, az felér egy blokkoló fékezéssel.

Jópofa feladat, én is szívesen eljátszanék egy ilyennel.

hjozsi



More information about the Elektro mailing list