orvenyaramu kuplung
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Fri May 26 22:31:02 CEST 2006
Móczó Levente wrote:
> ezt a rendszert nem lehet úgy felgerjeszteni, mint a váltakoo aramu
> generatorokat?, Rovidrezart menetek, elindul abban valami elobb utobb.
Hááát, olyasmit lehetne csinálni, hogy vannak álló mágnesek, és forgó
tekercsek, amikben váltakozóáram indukálódik. A forgórészen lennének diódák,
amik meggerjesztenek egy erős elektromágnest immár egyenárammal, és ez a
mágneses mező lenne az, ami vmi ügyes tárcsákban létrehozza azt az
örvényáramot, amitől lesz nyomaték. :-)
Nekem inkább az az érzésem, hogy menne ez sima mágnesekkel is, de valami jó
elrendezést kellene kitalálni vagy vhonnan lekoppintani a tárcsákra
vonatkozóan.
Az aszinkron motorokban se egy alutömb van, hanem rendes lemezelt vastest,
és tekercs, azaz tekercs helyett egy alu öntvény, ami pont úgy viselkedik,
mint egy tekercs, amit rövidrezártak.
Tehát lehet, hogy a tárcsáknak alapban vasból kéne lenniük, hogy könnyen
átmehessen rajtuk nagy fluxus, amit alu vagy réz menetek zárnának rövidre. A
légrésnek nagyon picinek kéne lennie, hogy nagy lehessen a fluxus. A
mágnesek, mindegy, hogy állandó vagy elektro-e) egy adott gerjesztést
tudnak, és a mágneses térerősség fordítva fog aránylani a légréssel.
(gerjesztés=mágn. térerősség szorozva légrés, ha eltekintünk a vaskör
mágneses ellenállásától).
Ezért tudna jól működni valami olyasmi, hogy vastárcsa, és belejuttatva
valahogy réz rövidrezárt menetek sora. Ezek úgy néznének ki, mint a
tortaszeletek, csak nem mennének be középig. Úgy is meg lehetne csinálni,
hogy a vastárcsákba bemarások lennének ilyen alakúra, és ezüsttel fel lenne
töltve, mintha keményforrasztás lenne. Az lenne amúgy is a legjobb
áramvezető. Azért előtte sima tömör vastárcsákkal is kísérleteznék, mert az
is elég jól vezeti az áramot is, és a fluxust is jól átviszi. Nem szabad túl
vékonynak lennie, mert magához ránthatja vmelyik mágnes.
További részleteket is írhatnék, de rajzolni könnyebb lenne. Mechanikailag
elég meredek szerkezet lenne, az biztos. Összerakni lenne a legnehezebb. :-)
De mindent ki lehet találni.
Viszont van egy hülye tulajdonsága az ilyennek: Ha sikerül a szlipnek egy
bizonyos szint fölé mennie (megfelel az aszinkron motor
billenőnyomatékának), akkor onnantól a további szlip növekedés
nyomatékcsökkenéssel jár, vagyis mintegy lefullad a kuplung. Még szerencse,
hogy a propeller nem állandó nyomatékot jelent, hanem ahogy csökken a
fordulatszáma, elég drasztikusan csökken a nyomatéka is, tehát lehet, hogy
ez nem fordulna elő.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list