orvenyaramu kuplung

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Fri May 26 22:31:02 CEST 2006


Móczó Levente wrote:

> ezt a rendszert nem lehet úgy felgerjeszteni, mint a váltakoo aramu
> generatorokat?, Rovidrezart menetek, elindul abban valami elobb utobb.

Hááát, olyasmit lehetne csinálni, hogy vannak álló mágnesek, és forgó 
tekercsek, amikben váltakozóáram indukálódik. A forgórészen lennének diódák, 
amik meggerjesztenek egy erős elektromágnest immár egyenárammal, és ez a 
mágneses mező lenne az, ami vmi ügyes tárcsákban létrehozza azt az 
örvényáramot, amitől lesz nyomaték. :-)

Nekem inkább az az érzésem, hogy menne ez sima mágnesekkel is, de valami jó 
elrendezést kellene kitalálni vagy vhonnan lekoppintani a tárcsákra 
vonatkozóan.

Az aszinkron motorokban se egy alutömb van, hanem rendes lemezelt vastest, 
és tekercs, azaz tekercs helyett egy alu öntvény, ami pont úgy viselkedik, 
mint egy tekercs, amit rövidrezártak.

Tehát lehet, hogy a tárcsáknak alapban vasból kéne lenniük, hogy könnyen 
átmehessen rajtuk nagy fluxus, amit alu vagy réz menetek zárnának rövidre. A 
légrésnek nagyon picinek kéne lennie, hogy nagy lehessen a fluxus. A 
mágnesek, mindegy, hogy állandó vagy elektro-e) egy adott gerjesztést 
tudnak, és a mágneses térerősség fordítva fog aránylani a légréssel. 
(gerjesztés=mágn. térerősség szorozva légrés, ha eltekintünk a vaskör 
mágneses ellenállásától).

Ezért tudna jól működni valami olyasmi, hogy vastárcsa, és belejuttatva 
valahogy réz rövidrezárt menetek sora. Ezek úgy néznének ki, mint a 
tortaszeletek, csak nem mennének be középig. Úgy is meg lehetne csinálni, 
hogy a vastárcsákba bemarások lennének ilyen alakúra, és ezüsttel fel lenne 
töltve, mintha keményforrasztás lenne. Az lenne amúgy is a legjobb 
áramvezető. Azért előtte sima tömör vastárcsákkal is kísérleteznék, mert az 
is elég jól vezeti az áramot is, és a fluxust is jól átviszi. Nem szabad túl 
vékonynak lennie, mert magához ránthatja vmelyik mágnes.

További részleteket is írhatnék, de rajzolni könnyebb lenne. Mechanikailag 
elég meredek szerkezet lenne, az biztos. Összerakni lenne a legnehezebb. :-) 
De mindent ki lehet találni.

Viszont van egy hülye tulajdonsága az ilyennek: Ha sikerül a szlipnek egy 
bizonyos szint fölé mennie (megfelel az aszinkron motor 
billenőnyomatékának), akkor onnantól a további szlip növekedés 
nyomatékcsökkenéssel jár, vagyis mintegy lefullad a kuplung. Még szerencse, 
hogy a propeller nem állandó nyomatékot jelent, hanem ahogy csökken a 
fordulatszáma, elég drasztikusan csökken a nyomatéka is, tehát lehet, hogy 
ez nem fordulna elő.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list