LPG REGBULL R04

trebi at algoritmic.hu trebi at algoritmic.hu
Fri Jun 30 20:00:56 CEST 2006


Gyujtas: eloszor is, ha most nem olyan van benne: csereld ki a gyertyakat az 
autoba valo NGK-ra. Soha senki nem szokta elsore elhinni, hogy ez a teendo, 
pedig ez. :) A gyertyahezagot allitsd 0.6-ra. Megszakitohezag a gyari ertek 
(emlekeim szeint 0.4, bar mintha Yugot szereltek volna hallos gyujtassal is, 
de erre nem vennek merget. :). Alapelogyujtas pedig elso korben szinten a 
gyari ertek. Ha majd mar minden rendben lesz, akkor a gazhoz ra lehet (es ra 
is erdemes) adni pluszban 3-5 fokot.
Az LPG-nel a begyujtas amugy pont forditva van: nehezebben gyullad, mert a 
lobbanaspontja magasabb a benzinnel. Viszon joval szelesebb 
keverektartomanyban robbanokepes. Ezert szoktak hengerfejesre vagni a gazos 
autokat, mert olyan vegletesen szegeny keverek is begyujthato, ami benzinnel 
mar regesreg nem. Az eges hofoka ilyenkor sokkal magasabb, mint rendes 
korulmenyek kozott, es ezt a hengerfejtomites nem sokaig birja. Be tudnak 
egni persze a szelepek is, ugyhogy csak ovatosan a tekergetessel!

Kezi atvaltas (porlasztos autonal nem is igen lehet mas) miatt meg lehet 
(-ne) szabalyozott a rendszer.
A tiedet keverofejesnek hivjak, a jelek szerint, vagy pedig furt 
karburatorosnak. Attol fugg, hogyan vezettek be a gazt.
A gond ott van, hogy mar a legelejen el lehet rontani, rossz, nem odavalo, 
tul sokat vagy tul keveset szukito keverofejjel, vagy rossz helyre, rosszul 
befurt csovel.
Ha (tetelezzuk fel :) ez rendben van: akkor is van egy rossz hirem, a 
rendszer _nem_ allithato be igazan jol. Jobb-rosszabb kompromisszumot el 
lehet erni, persze, de csak pillanatnyi sikerrel. Ha picit valtozik a levego 
hofoka, a tankolt gaz propan/butan aranya, oregszik a reduktor membranja 
stb. : azonnal utana kell allitani.
Raadasul az allitas szervizben nem vegezheto el, pontosabban csak probapadon 
lehetne, terheles alatt, az meg nincs sehol. Marad a tapasztalati uton 
tekergetes - amibe bele lehet bolondulni. (Csinaltam. :)
A reduktoron levo ket csavar kozul az also, az a trutyileereszto, ne 
piszkald. Ami a ket vizcso kozott van, az az alapjarati keverek minoseget 
allitja - uzemmeleg motornal keresel vele egy alapjarati 
fordulatszam-maximumot. Ez azonos lesz a benzines alapjarati 
fordulatszammal, ha minden rendben van.
A kimeneti csovon a szukitocsavar van, ez fordulatszamon, _terheles_alatt_ 
allitja be a gazmennyiseget. Ez az, amit nem lehet beallitani probapad, vagy 
sok-sok turelem nelkul. Rendesen meg sehogyse, hacsak nem kapsz menet kozben 
folyamatos meresi eredmenyt a kipufogogaz osszetetelerol.
Reszemrol hosszu-hosszu szopas utan behegesztettem egy anyat a kipuffba, 
beletekertem egy lambdaszondat, es egy ledsoron kijeleztem a feszultseget. 
Amit be lehet kalibralni tuzeloanyag/levego keveresi aranyban is, magyarul 
lambdat merek.
http://trebi.uw.hu/
Primitiv kis vacak az egesz, de igen hasznos. (Multimeter ellenjavalt, 
erosen balesetveszelyes. :) Krizsan Zoli csinalt hozza jo kis nyakot, par 
darab meg van, ha eljossz erte Ujpestre: adok egyet szivesen.
Kiderul vele peldaul az, amit irtam feljebb, hogy jo fix beallitas minden 
motorallapothoz nem letezik.
Muszaj szabalyozni - parezer forint, olyan 8-10 egy ilyen leptetomotoros 
gazmennyisegszabalyzo, amit ott az oldalon latsz. Mikrovezerlo, bemeno jele 
a lambdaszonda feszultsege, kimenete meg hajtja a gazmennyisegszabalyzo 
leptetomotorjat. Sovany a keverek (a lambda feszultsege kisebb mint 400 mV): 
nyit rajta. Dus, >0.8v: zaras iranyaba teker. A tekerest 0.6V-nal fejezi be.
Ha azt akarod, hogy gazzal is "ugorjon" az auto, akkor intenziv gazadasra 
tul kell dusitani a kevereket. Porlasztonal egyszeruen benyom egy kis 
membranszivattyu egy adag benzint. Fel kell applikalni valahogy egy 
potmetert a porlasztora, a pillangoszelep tengelyere, es nemi integralas 
utan beavatkozni a gazpedalmozgas nagysaganak es sebessegenek fuggvenyeben 
(Lehet kapni keszen is, tps, throttle position sensor). De ez nem 
feltetlenul szukseges, en hanyagoltam. Jo draga, sokat kell vele melozni, es 
annyit mar nem javit a rendszeren, mint amennyibe kerul.


Trebitsch



----- Original Message ----- 
From: "Dukai Zoltan" <dzoltan.listak at gmail.com>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Friday, June 30, 2006 7:27 PM
Subject: Re: LPG REGBULL R04


> Yugo 45, a gazrendszer az passz.... valami lengyel tartaly, olasz ora,
> olasz szabalyzo... manualis a cucc, nem automata atvaltogatos.
> a gyujtoszikra az eleg bika kellene legyen... de lemerem ha ocsem hazaer
> hany centirol ut at szabad levegon, mert kb centiben lehet merni, masfel
> centi korul van ha jol emlekszem.
>
> Koszi a valaszt. ezekszerint lehet valami abban hogy gaznak erosebb
> szikra kell. En ugy tudtam ugyanolyan konnyen gyullad, csak szukebb a
> begyujthato koncentracio tartomanya...
>
> trebi at algoritmic.hu irta:
>> Milyen auto, milyen gazrendszerrel szerelve... ?
>> Amugy az LPG tenyleg igenyli a stabil, nagy energiaju gyujtoszikrat. Ami
>> benzinhez meg eppen elmegy, gazzal mar nem lesz jo.



More information about the Elektro mailing list