elektromos kispolszki---az semmi---

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Fri Jun 16 08:32:48 CEST 2006


Móczó Levente wrote:

> Hol lehet szakirodalmat szerezni/venni/kolcsonozni allandomagneses
> motorokkal kapcsolatban????

Nem tudom, de nem ezért írok, hanem: biztos, hogy a hátimotorban is az 
állandó mágneses motor lenne a jó?
Arra gondolok, hogy egy állandó mágneses motornál a fluxus a mágnestol függ, 
az meg annyi amennyi, amit tud. Ha pl soros motort használsz, akkor akár a 
telítésig felmehet a gerjesztés. Az a speciális a hátimotoros mókában, hogy 
ott van egy határozott terhelés, aminek igen progresszíven no a nyomatéka 
ugye a fordulatszámtól. Tehát egy lágy karakterisztikájú motor, mint amilyen 
a soros motor, jól fog tudni alkalmazkodni ehhez. (Attól lágy, hogy ha 
leesik a terhelés, akkor lecsökken az áram, ettol a gerjesztés is alább 
száll, ami megnöveli az adott armatúrafeszhez tartozó fordulatszámot, azaz a 
motor felpörög. Kb úgy viselkedik, mint egy, ha nem is áramgenerátorról, 
hanem egy szórótrafóról járó egyenirányítóról muködne egy külso gerjesztésu, 
vagy állandó mágneses motor.)

Ez olyan motor, mint a kéziszerszámokban van, csak máshogy vannak a 
tekercsek méretezve.

A lényeges szempont a kg-teljesítmény. Ezt úgy lehet fokozni, hogy 
iszonyatosan pörög a motor. Ezek szoktak is, akár 40-60ezerrel is. A többi 
áttétel dolga, az is lehet viszonylag kicsi. Másrészt a lágy karakterisztika 
nagyon leegyszerusíti a vezérlést, azt is merném állítani, hogy csak 1féle 
üzemi, és egy alapjárati állapot kéne, amibol az üzemi lenne az, amikor 
direktben rajta van az aksi a motoron, az alapjáratinál lehet berakni valami 
kisteljesítményu dc-dc átalakítót. Ez is súlycsökkenéshez vezet.

Kétségtelen, hogy a gerjesztés is igényel teljesítményt, és ez ellene hat 
annak, hogy ezt használd. Viszont az elvileg jóval nagyobb gerjesztés, amit 
így el lehet érni, jelentosen csökkentheti a motor súlyát azonos 
teljesítménynél. (Mágnessel lehetetlen a telítés közelébe vinni a 
gerjesztést.)

Úgyis az aksin múlik az egész

Az autó már més tészta, ott a hosszú menetido miatt, és hogy a motor súlya 
keveset számít a többi holmihoz képest, az állandó mágneses látszik jobbnak. 
A szélgenerátornál meg ez az egyszeru, mert külso forrás nélkül, mechanikai 
hatásra helybol ad feszt. Bár itt lehet, hogy inkább egy mágneses 
forgórészu, és állórészes tekercselésu masina lenne a jó (állandómágneses 
szinkrongenerátor). Itt nem annyira számít a súly, inkább a minél kisebb 
veszteség. Elektronikával is boven kell bánni, mert fontos, hogy minél 
hatékonyabban legyen terhelve a szélmu szerkezet, tehát minden 
szélsebességnél a maxot hozza ki, illetve vihar esetén hatékonyan avatkozzon 
be a szerkezet védelme érdekében.

Én nem vágnék bele motor készítésébe!! :-)

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list