Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
Moczik Gabor
pm at progzmaster.hu
Mon Jun 12 16:09:00 CEST 2006
jhidvegi wrote:
> A motor védelme érdekében ki kell zárni az állóhelyzeti áramot mindenképpen,
> legalábbis időben korlátozni kell. Mert ekkor ugye csak egy helyen megy be
> az áram a forgórészbe, egy tekercs van igénybevéve benne, ettől leég akkor
> is, ha van független hűtés.
En tovabbra is aszinkron motorban gondolkodok, mivel az olcso, karbantartast
nem igenyel. Mit szolsz az olajos huteshez amit irtam a multkor?
(olajat keringetni egy aszink motor beljeseben)
Mennyi tulterhelest birhat igy ki folyamatosan?
Foleg attol fugg, gondolom, hogy mennyire sikerul huteni a rezet. Mivel
altalaban bele szoktak onteni az alloreszbe mugyantaval, van hoellenallasa
rendesen.
Az ujabb gyartmanyu motorok mar joval kisebbek mint regen, ha mondjuk 1db
1kW-os motort 3-4x tul lehet terhelni, az mar szumma 6-8kW.
> A nem teljes hidas megoldásban az a probléma, hogy vagy mindenképpen kell az
> áram útjában félvezető, vagy bazi mágneskapcsolókat kell beépíteni. A sima
> bármelyik fajta dc-dc átalakítón lógó motorra nem lehet ellenkező irányú
> feszt felnyomni másik hasonló áramkörrel.
Aszinkron motor rulez. :-) Keves olyan meghibasodast tudok elkepzelni a
teljesitmeny korben, hogy teljes amplitudoju, nagyfrekvenciaju, pontos, 3
fazisu jel menjen ki a motorokra.
> A hátrameneti sebességet könnyű korlátozni, és fedővédelmet is be lehet
> rakni, ha véletlenül bármiért elszáll a korlát. Ez is sokféle dolgot
> művelhet, megállapodás kérdése, hogy mi a célszerű.
A legegyszerubb vedelem:
Gazpedalra kapcsolo, ami elengedett helyzetben aktiv, tovabba egy fuggetlen
elektronika, ami figyeli, hogy ilyenkor a motorba folyik-e aram.
Ha igen, magneskapcsoloval levalasztja a motor vezetekeit.
Ha nem 24V-bol indul ki az ember, akkor nem kell 400A-es magneskapcsolo.
Olyan kismegszakito volna jo, ami nem (csak) tularamra kapcsol le, hanem van
benne egy elektromagnes, amit kivulrol ingerelve leoldja a megszakitot.
Letezik ilyen gyarilag?
>>>Nem igazán. Ma már wc-re is procival vezérelten lehet csak menni,
>>>ergo én nem rugok labdába.
>>
>>Hát én kerülném a prockókat, mint a zördög a szenteltvizet. Ha anélkül
>
> Azt lehet, de akkor nagyon szűkkörű lesz a projekt. :) Listás projekt
> szerintem nem jöhet létre proci nélkül. :-) Szélsőséges esetben a
Szerintem felugyeleti szervnek vagy kismertekben beavatkozo szervnek lehetne
procit hasznalni. A hardvert eleve ugy kellene megtervezni, hogy vedve
legyen a veszelyes hezetektol.
Mondjuk ugy, hogy lehetoleg ne a proci allitsa elo a 3F vagy PWM
meghajtojelet, es az A/D konverterre menjen a gazpedal poti. :-)
> Így is elég ciki a gondolat, hogy ha a félvezetők eldurrannak, egy dc-dc
> képes rá, hogy kinyomja a betápot a terhelésre, ekkor valami hatékonyat
> mindenképpen be kell avatkozni. Ez ellen az véd, ha nem dc-dc átalakítót
> használ az ember, hanem invertert, ami ha beszarik, nullát ad ki, és kiver
> vmi biztit.
Ha a kezelheto 60..80V koruli akkupackbol indul ki az ember, meg a
teljesitmenyoldalon kezelhetobb 200-400V-okbol, akkor mindenkeppen kell
inverter.
De lehet vedekezni ugy is, hogy a kimenet a betapot uzem kozben nem eri el,
ha viszont valami miatt megis, akkor egy bazi nagy tirisztor rovidrezarja a
kimenetet, amitol majd kiolvad a bizti.
(kozben meg full motorfek van. Asszem ezt meg at kell gondolni :-)
--
((( Móczik Gábor )))--((( pm -> @ -> progzmaster -> . -> hu )))
((( Skype: moczik )))--((( Website: http://www.progzmaster.hu )))
More information about the Elektro
mailing list