Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa

Moczik Gabor pm at progzmaster.hu
Mon Jun 12 16:09:00 CEST 2006


jhidvegi wrote:
> A motor védelme érdekében ki kell zárni az állóhelyzeti áramot mindenképpen, 
> legalábbis időben korlátozni kell. Mert ekkor ugye csak egy helyen megy be 
> az áram a forgórészbe, egy tekercs van igénybevéve benne, ettől leég akkor 
> is, ha van független hűtés.

En tovabbra is aszinkron motorban gondolkodok, mivel az olcso, karbantartast 
nem igenyel. Mit szolsz az olajos huteshez amit irtam a multkor?
(olajat keringetni egy aszink motor beljeseben)

Mennyi tulterhelest birhat igy ki folyamatosan?

Foleg attol fugg, gondolom, hogy mennyire sikerul huteni a rezet. Mivel 
altalaban bele szoktak onteni az alloreszbe mugyantaval, van hoellenallasa 
rendesen.

Az ujabb gyartmanyu motorok mar joval kisebbek mint regen, ha mondjuk 1db 
1kW-os motort 3-4x tul lehet terhelni, az mar szumma 6-8kW.

> A nem teljes hidas megoldásban az a probléma, hogy vagy mindenképpen kell az 
> áram útjában félvezető, vagy bazi mágneskapcsolókat kell beépíteni. A sima 
> bármelyik fajta dc-dc átalakítón lógó motorra nem lehet ellenkező irányú 
> feszt felnyomni másik hasonló áramkörrel.

Aszinkron motor rulez. :-) Keves olyan meghibasodast tudok elkepzelni a 
teljesitmeny korben, hogy teljes amplitudoju, nagyfrekvenciaju, pontos, 3 
fazisu jel menjen ki a motorokra.

> A hátrameneti sebességet könnyű korlátozni, és fedővédelmet is be lehet 
> rakni, ha véletlenül bármiért elszáll a korlát. Ez is sokféle dolgot 
> művelhet, megállapodás kérdése, hogy mi a célszerű.

A legegyszerubb vedelem:
Gazpedalra kapcsolo, ami elengedett helyzetben aktiv, tovabba egy fuggetlen 
elektronika, ami figyeli, hogy ilyenkor a motorba folyik-e aram.
Ha igen, magneskapcsoloval levalasztja a motor vezetekeit.
Ha nem 24V-bol indul ki az ember, akkor nem kell 400A-es magneskapcsolo.

Olyan kismegszakito volna jo, ami nem (csak) tularamra kapcsol le, hanem van 
benne egy elektromagnes, amit kivulrol ingerelve leoldja a megszakitot. 
Letezik ilyen gyarilag?

>>>Nem igazán. Ma már wc-re is procival vezérelten lehet csak menni,
>>>ergo én nem rugok labdába.
>>
>>Hát én kerülném a prockókat, mint a zördög a szenteltvizet. Ha anélkül
> 
> Azt lehet, de akkor nagyon szűkkörű lesz a projekt. :) Listás projekt 
> szerintem nem jöhet létre proci nélkül. :-) Szélsőséges esetben a 

Szerintem felugyeleti szervnek vagy kismertekben beavatkozo szervnek lehetne 
procit hasznalni. A hardvert eleve ugy kellene megtervezni, hogy vedve 
legyen a veszelyes hezetektol.
Mondjuk ugy, hogy lehetoleg ne a proci allitsa elo a 3F vagy PWM 
meghajtojelet, es az A/D konverterre menjen a gazpedal poti. :-)

> Így is elég ciki a gondolat, hogy ha a félvezetők eldurrannak, egy dc-dc 
> képes rá, hogy kinyomja a betápot a terhelésre, ekkor valami hatékonyat 
> mindenképpen be kell avatkozni. Ez ellen az véd, ha nem dc-dc átalakítót 
> használ az ember, hanem invertert, ami ha beszarik, nullát ad ki, és kiver 
> vmi biztit.

Ha a kezelheto 60..80V koruli akkupackbol indul ki az ember, meg a 
teljesitmenyoldalon kezelhetobb 200-400V-okbol, akkor mindenkeppen kell 
inverter.

De lehet vedekezni ugy is, hogy a kimenet a betapot uzem kozben nem eri el, 
ha viszont valami miatt megis, akkor egy bazi nagy tirisztor rovidrezarja a 
kimenetet, amitol majd kiolvad a bizti.

(kozben meg full motorfek van. Asszem ezt meg at kell gondolni :-)

-- 
((( Móczik Gábor  )))--((( pm -> @ -> progzmaster -> . -> hu  )))
((( Skype: moczik )))--((( Website: http://www.progzmaster.hu )))




More information about the Elektro mailing list