Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Sat Jun 10 16:01:00 CEST 2006


charles hoss wrote:

> ugy ertettem hogy a vezerles nem a zarasrol szol , csak a fuggetlen
> hajtasrol

Ez csak terminológia különbség, ha áthúzzuk a dögöt az elektronika oldalára. 
Hát persze, hogy független lesz a hajtás, ha diffizárba kapcsolom. Ha meg 
átlagfeszt vezetek vissza, akkor minden kerék úgy forog, ahogy akar, a 
nyomatékuk lesz azonos, tehát diffimű effektus van.

 - tehat a kiporgesgatlas szerintem kritikusabb - de ezt

Nem kritikusabb. Itt a diffimű effektusos módit kell alkalmazni kerekenkénti 
feszkorláttal, ami a többi fesz átlagánál ne lehessen sokkal több. Tehát az 
egyes kerekekhez tartozó motorok feszeinek ad egy sávot, amiben mozoghatnak, 
ennyi. A sávot úgy kell kiszámolni, hogy a legélesebb kanyar még beleférjen 
biztonsággal, onnantól pöpec kipörgésgátlást jelent anélkül, hogy megszűnne 
a diffimű hatás.

> sulyelosztassal is megoldhatjuk . nem kell mindent elektromosan
> megoldani :)

Súlyelosztással nem lehet mindent megoldani. Pl ha a járgány - ahogy 
szeretnéd - 300 kiló, és én beülök a kormány mögé, akkor egy tetemes 
aszimmetria jön létre. Nem lenne jó, ha emiatt az autó magától balra akarna 
menni, mert a tömegközéppont kissé balra helyeződik, tehát a jobboldali 
vonóerőnek nagyobb lesz a tömegközéppontra vonatkoztatott nyomatéka, az 
eredő nyomaték balra fordítaná a járgányt. Ezt lehetne megoldani úgy, hogy 
érzékelni kell a rugóösszenyomódást, és ennek megfelelő áram- azaz 
nyomatékeloszlást lehet csinálni. Ez is kis munka az egészhez képest.

Ez egyébként nagyon számíthat. Észrevettem pl, ha a két hajtott kerék nem 
egyformára van felfújva, akkor mivel a diffimű egyforma nyomatékot generál, 
a jobban felfújt kerék vonoereje kisebb, az autó folyton erre húz, ellen 
kell tartani a kormányon. (Ez véletlen fordult elő, a két baloldali kereket 
én fújtam fel korábban, a jobboldali kettőt meg a gumis, és nem hoztam őket 
egy szintre. Jelentős volt a különbség.)

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list