Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Sat Jun 10 07:32:03 CEST 2006


Elektronikus diffi gondolat:

A motorokat egy-egy áramgenerátor hajtja, amik fölött egy-egy 
fesz-szabályozó van, az adja a motorok számára az áramalapjelet.

1. Ha a fesszabályozók összevont visszavezetett jele az egyes motorok 
feszültségének az átlaga, akkor elektronikusan meg van oldva a diffimű. A 
motorok egyforma áramot kapnak különböző feszre (azaz fordulatszámra).

2. ha az egyes fesszabályozók a saját motorjuk feszét kapja meg, és egy 
közös feszalapjel van, akkor megvan a differenciálzár. Minden motornak 
ugyanekkora fesze kell legyen, és akkora áramot kap a saját 
áramszabályozójától, hogy ez előálljon.

Közben mechanikusan semmit nem változtattunk, egy átkapcsolás egy pici 
kapcsolóval, és kész. És persze ezt lehet variálni, pl az azonos oldali 
kerekek összezárása, az átlósoké, az egy tengelyen álllóké, franc tudja, 
minek mi az értelme, talán a terepjárósok elmesélik. Sőt, még intelligensre 
is meg lehet csinálni: valamelyik kerék kipörög, és egy proci ekkor ezt a 
kereket hozzázárja egy másikhoz, ami talán nem pörög ki. Ha az is, akkor 
tovább... Vagy csak simán, ha valamelyik kerék fordulatszáma (feszültsége) 
ki akar lógni a sorból, akkor az megcsúszott, főleg, ha az árama is 
lecsökkent, ekkor őt vissza lehet hozni a többihez fesszben, de a többi 
árama ne csökkenjen, azaz megmarad a hajtás. (Diffiműnél ugye az egyik kerék 
kiszállása a másikon is eltüntetni a nyomatékot).

Talán ez az automata diffimű/diffizár lenne a legjobb. Végülis ez egyfajta 
kipörgésgátló, ami nem a fékkel avatkozik be.

Tovább is lehet cifrázni. Pl úgy, hogy érzékelni lehetne, melyik kerékre 
mekkora terhelés jut. Van ugye a rugó, annak az összenyomódása arányos a 
kerék terhelésével. Na most, ha ezt sikerül érzékelni, akkor azt is meg 
lehet csinálni, hogy az egyes kerekek motorjának az árama a terheléssel 
legyen arányos. Picit dzsuvás, csúszós úton ez stabilitást jelentene, hiszen 
ez a súlypont oldalirányú elmozdulását is jelentheti, és ha a vonóerő 
egyforma, akkor kitérítő nyomaték keletkezik. Ha keréknyomás-arányos, akkor 
automatice a vonóerők súlypontra számolt eredő nyomatéka eltűnik.

Az tehát marha jó ebben az elektronikus játékban, hogy a lehetőségek nagyon 
kiszélesednek anélkül, hogy iszonyat mechanikákat kéne beépíteni.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list