Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Sat Jun 10 07:32:03 CEST 2006
Elektronikus diffi gondolat:
A motorokat egy-egy áramgenerátor hajtja, amik fölött egy-egy
fesz-szabályozó van, az adja a motorok számára az áramalapjelet.
1. Ha a fesszabályozók összevont visszavezetett jele az egyes motorok
feszültségének az átlaga, akkor elektronikusan meg van oldva a diffimű. A
motorok egyforma áramot kapnak különböző feszre (azaz fordulatszámra).
2. ha az egyes fesszabályozók a saját motorjuk feszét kapja meg, és egy
közös feszalapjel van, akkor megvan a differenciálzár. Minden motornak
ugyanekkora fesze kell legyen, és akkora áramot kap a saját
áramszabályozójától, hogy ez előálljon.
Közben mechanikusan semmit nem változtattunk, egy átkapcsolás egy pici
kapcsolóval, és kész. És persze ezt lehet variálni, pl az azonos oldali
kerekek összezárása, az átlósoké, az egy tengelyen álllóké, franc tudja,
minek mi az értelme, talán a terepjárósok elmesélik. Sőt, még intelligensre
is meg lehet csinálni: valamelyik kerék kipörög, és egy proci ekkor ezt a
kereket hozzázárja egy másikhoz, ami talán nem pörög ki. Ha az is, akkor
tovább... Vagy csak simán, ha valamelyik kerék fordulatszáma (feszültsége)
ki akar lógni a sorból, akkor az megcsúszott, főleg, ha az árama is
lecsökkent, ekkor őt vissza lehet hozni a többihez fesszben, de a többi
árama ne csökkenjen, azaz megmarad a hajtás. (Diffiműnél ugye az egyik kerék
kiszállása a másikon is eltüntetni a nyomatékot).
Talán ez az automata diffimű/diffizár lenne a legjobb. Végülis ez egyfajta
kipörgésgátló, ami nem a fékkel avatkozik be.
Tovább is lehet cifrázni. Pl úgy, hogy érzékelni lehetne, melyik kerékre
mekkora terhelés jut. Van ugye a rugó, annak az összenyomódása arányos a
kerék terhelésével. Na most, ha ezt sikerül érzékelni, akkor azt is meg
lehet csinálni, hogy az egyes kerekek motorjának az árama a terheléssel
legyen arányos. Picit dzsuvás, csúszós úton ez stabilitást jelentene, hiszen
ez a súlypont oldalirányú elmozdulását is jelentheti, és ha a vonóerő
egyforma, akkor kitérítő nyomaték keletkezik. Ha keréknyomás-arányos, akkor
automatice a vonóerők súlypontra számolt eredő nyomatéka eltűnik.
Az tehát marha jó ebben az elektronikus játékban, hogy a lehetőségek nagyon
kiszélesednek anélkül, hogy iszonyat mechanikákat kéne beépíteni.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list