Vagjunk bele!-kispoli elektromositasa
Halász Ferenc
halaszfm at gmail.com
Fri Jun 9 21:08:43 CEST 2006
Ámbérék!
Manapság, mikor már elvetemült módon leszámítológép
van a "modern" óttókba, ami néha okosabb akar lenni
a gyakorlott soféreknél is - abszurdnak tartom, hogy a
megálmodott járgányt másképp kölljön vezetni, másképp
müködjenek a pedáljai, mint a mexokott kocsikban. Semmi
akadályát nem látom annak, hogy a "gázpedál" nyomásával
arányos teljesítmény pumpálódjon a kerekekhez, "gázlevétel"
kvázi üresbekapcsolást szimuláljon, fékpedál lenyomása az
erővel (elmozdulással) arányos fékezést okozzon (természetesen
visszatáplálással, s csak "padlóféknél" blokkolással). Kuplung
csak akkor kő, ha a sebességváltás mech. módon (is) van meg-
oldva. (Ezt amúgy "kerülendőnek" tartom.)
A kerekenkénti villanymotor több előnnyel járhat:
- mech. differenciálmü fölösleges
- "sebességváltáshoz" soros-párhuzamos kapcsolás kombiná-
ció _legalább_3_sebességfokozatot_ megoldhat.(Többet is!)
- kormányzottkerék "agymotorja" feleslegessé teszi a hajtás
érzékeny pontját (a csuklót,v. kardán(szerüség)et).
- (biztos van még!)
Nem kell egyforma kivitelü és teljesítményü motor az első és
hátsó kerekekhez! (Elöl az egyszerü kormányozhatóság érde-
kében kisebb /rugózatlan tömeg!/ teljesítményü is elég.)
Vagy csak a hátsó, kormányozatlan kereket hajtsuk. (?)
A kerekenkénti vill.motort lehet _áttétellel_is_ a kerekek-
hez kapcsolni. Mégpedig ügyesen, úgy, hogy a "rúgózatlan tömeg"
szinte csak a kerék marad! És "csukló" (kardán) SEM KELL!
(Valószínü, hogy ezt a megoldást már rég kitalálták, én nem néztem
utána, hogy megelőzték-e az agyalmányomat. Vázlatot tudok... )
Amiben a hagyományoknál maradtam, az, hogy a klasszikus állandó-
mágnesü kommutátoros motort képzelem a legjobbnak a célra (leg-
egyszerübb). Esetleg elektronikus kommutációban és az új bázierős
mai mágnesekben nem annyira klasszikus ;-) . Nomost interrupt, üdv:HF
More information about the Elektro
mailing list