Volt KisPolszki lett Elektromos

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Wed Jun 7 21:43:37 CEST 2006


charles hoss wrote:

> egyszeru - ha semmi mast nem szamolunk , akkor a gumi szelessege a
> donto . a kicsit szelessegu gumik kozel azonos feluleten tapadnak a
> szelukon is tehat akarmeddig borithatod - akar fel is .
> a szeles papucsok pedig a nagyobb tomeg alatt ugy allnak fel hogy
> csak a peremuk erintkezik a talajjal , elmorzsolodnak , elcsusznak -
> igy keresztben nem lehet felboritani

Bocs, de nem ezen múlik, hogy egy autó felborul-e vagy nem.

Volt itt az az átépített trabant, iszonyú széles gumikkal, de kasznin belül. 
Az ekkor is fel fog borulni, hacsaknem telerakták nagy tömegekkel az alját.
Az úthengernek igencsak szélesek a kerekei, és könnyen felborulhat mégis. 
Traktor detto.

Mi a lényeg? A surlódás, és a súlypont helyzete.

Bakelitlemezt megcsúsztatom az úton, nem fog felboruln. Bakelittömb, ami 
magas, már igen. Gumival ugyanez a helyzet. Autóbusznak hiába rax akármilyen 
kerekeket, könnyen fog borulni, foleg, ha emeletes. Jégen, sík talajon 
semmilyen jármu nem borul fel, nincs hozzá elég surlódás. A surlódás képez a 
súlyponthoz képest egy nyomatékot. Ha ez a nyomaték nagyobb, mint a szélso 
feltámasztási pont és a súlypont közti távolság szorozva a súllyal magával 
(ero), akkor borulás van. Ha kisebb, nincs.

Ha a fenti autóra, amit (mint írod) nem lehet felborítani, felrax egy 
csomagtartót a tetejére, arra meg valami jó nehéz tárgyat, egész könnyen fog 
felborulni akár hétköznapi helyzetben is.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list