Volt KisPolszki lett Elektromos
jhidvegi
jhidvegi at startadsl.hu
Wed Jun 7 21:43:37 CEST 2006
charles hoss wrote:
> egyszeru - ha semmi mast nem szamolunk , akkor a gumi szelessege a
> donto . a kicsit szelessegu gumik kozel azonos feluleten tapadnak a
> szelukon is tehat akarmeddig borithatod - akar fel is .
> a szeles papucsok pedig a nagyobb tomeg alatt ugy allnak fel hogy
> csak a peremuk erintkezik a talajjal , elmorzsolodnak , elcsusznak -
> igy keresztben nem lehet felboritani
Bocs, de nem ezen múlik, hogy egy autó felborul-e vagy nem.
Volt itt az az átépített trabant, iszonyú széles gumikkal, de kasznin belül.
Az ekkor is fel fog borulni, hacsaknem telerakták nagy tömegekkel az alját.
Az úthengernek igencsak szélesek a kerekei, és könnyen felborulhat mégis.
Traktor detto.
Mi a lényeg? A surlódás, és a súlypont helyzete.
Bakelitlemezt megcsúsztatom az úton, nem fog felboruln. Bakelittömb, ami
magas, már igen. Gumival ugyanez a helyzet. Autóbusznak hiába rax akármilyen
kerekeket, könnyen fog borulni, foleg, ha emeletes. Jégen, sík talajon
semmilyen jármu nem borul fel, nincs hozzá elég surlódás. A surlódás képez a
súlyponthoz képest egy nyomatékot. Ha ez a nyomaték nagyobb, mint a szélso
feltámasztási pont és a súlypont közti távolság szorozva a súllyal magával
(ero), akkor borulás van. Ha kisebb, nincs.
Ha a fenti autóra, amit (mint írod) nem lehet felborítani, felrax egy
csomagtartót a tetejére, arra meg valami jó nehéz tárgyat, egész könnyen fog
felborulni akár hétköznapi helyzetben is.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list