cdi fojto meretezes
Fekete Róbert
frobi at harden.hu
Thu Jul 20 18:56:15 CEST 2006
ilyen esetben fet és egy bika dióda nem lenne jobb?
persze én is csináltam már ilyesmit, és mindenhol tirisztort használnk ilyen
területre
legalább is ahol csak láttam
szóval csak kérdezem, miért nem fet
azt lehet nyitni csukni
a tirisztort meg... ha egyszer kinyitottad meg kell várni a lecsengést
akkor tud zárni
FRob
www.harden.hu
"Minden megoldható legalább egyszer
és ha már egyszer megoldható..."
----- Original Message -----
From: "jhidvegi" <jhidvegi at gmail.com>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Thursday, July 20, 2006 6:26 PM
Subject: Re: cdi fojto meretezes
Fuzesi Viktor wrote:
> Minden mas kapcsoloelemet kihagynek szivem szerint, minel egyszerubb
> megoldasra torekszem.
Meg tudom érteni. Nem esik le, hogy szokták megoldani, hogy a tirisztor ne
maradjon vezetésben.
Az a baj, hogy mindegy, hogy ellenállás, induktivitás, ha egyszer
bedurrantod a tirisztort, az vezet és kész. Meglesz az elso gyújtójel, aztán
úgy marad. Ezt kéne valahogy kiloni.
Mi az az áramkör, ami tölti a kondit? Hátha abba valahogy könnyu
beavatkozni. Ha küldenéd magánba, átgodolnám.
Amúgy a veszteség szempontjából sem az ellenállás se más nem lenne probléma.
Mondjuk egy 1uF-os kondit kell 400V-ra tölteni, abban lesz vagy 0,08J
energia. Ha a motor fordulatszáma 6000 mondjuk, ez 100/s, akkor 8W a
disszipáció. De lehet, hogy jóval kisebb kondiban gondolkodsz. Az 1uF már
igen bika szikrát ad, talán még veszélyes is. Ilyennel játszottam már.
Az én áramköröm nagyon-nagyon egyszeru lehetett, mert ott hálózatból
lehetett kiindulni.
Hálózat, 1 db dióda, 1 pártíz ohmos ellenállat (csak áramkorlátozónak), az 1
mikrós kondi, tirisztor, tekercs primer (4 menet), alatta szekunder.
A gyújtókör egy diac, ami egy kis kondit egy ellenálláson át rásütött a
tirisztor gate-jére. A kis kondit egy nagy ellenállás töltötte a nagy
kondiról. Az idok úgy voltak kiagyalva, hogy kb akkor érje el a kis kondi a
diac gyújtófeszét, amikor a hálózat már negatív félperiódusban van. Ekkor
elsült a tirisztor, és nem volt neki anódfesze, mert nem tudott a kondi
töltodni. Majd jött a következo pozitív félperiódus, feltöltötte a kondit,
úgy maradt a következo kisütésig, és errol tudott megint töltodni a kis
kondi...
Ha netán a töltoáramkör is tudna valami ilyesmit, akár sima négyszögjelet,
akkor meg van oldva, persze csak akkor, ha ez a négyszög vagy bármilyen
hullám szoros kapcsolatban van a vezérlendo motorral. Pl az kiváló lehetne,
hogy egy forgó mágnes által egy tekercsben indukálódó feszrol volna a kondi
feltöltve, ami úgy van elhelyezve, hogy amikor a gyújtószikrára szükség van,
a diódán át éppen nem tölt, mert negatív félperiódusban van.
hjozsi
-----------------------------------------
elektro[-flame|-etc]
More information about the Elektro
mailing list