cdi fojto meretezes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Jul 20 18:26:13 CEST 2006


Fuzesi Viktor wrote:

> Minden mas kapcsoloelemet kihagynek szivem szerint, minel egyszerubb
> megoldasra torekszem.

Meg tudom érteni. Nem esik le, hogy szokták megoldani, hogy a tirisztor ne 
maradjon vezetésben.

Az a baj, hogy mindegy, hogy ellenállás, induktivitás, ha egyszer 
bedurrantod a tirisztort, az vezet és kész. Meglesz az elso gyújtójel, aztán 
úgy marad. Ezt kéne valahogy kiloni.

Mi az az áramkör, ami tölti a kondit? Hátha abba valahogy könnyu 
beavatkozni. Ha küldenéd magánba, átgodolnám.

Amúgy a veszteség szempontjából sem az ellenállás se más nem lenne probléma. 
Mondjuk egy 1uF-os kondit kell 400V-ra tölteni, abban lesz vagy 0,08J 
energia. Ha a motor fordulatszáma 6000 mondjuk, ez 100/s, akkor 8W a 
disszipáció. De lehet, hogy jóval kisebb kondiban gondolkodsz. Az 1uF már 
igen bika szikrát ad, talán még veszélyes is. Ilyennel játszottam már.

Az én áramköröm nagyon-nagyon egyszeru lehetett, mert ott hálózatból 
lehetett kiindulni.

Hálózat, 1 db dióda, 1 pártíz ohmos ellenállat (csak áramkorlátozónak), az 1 
mikrós kondi, tirisztor, tekercs primer (4 menet), alatta szekunder.

A gyújtókör egy diac, ami egy kis kondit egy ellenálláson át rásütött a 
tirisztor gate-jére. A kis kondit egy nagy ellenállás töltötte a nagy 
kondiról. Az idok úgy voltak kiagyalva, hogy kb akkor érje el a kis kondi a 
diac gyújtófeszét, amikor a hálózat már negatív félperiódusban van. Ekkor 
elsült a tirisztor, és nem volt neki anódfesze, mert nem tudott a kondi 
töltodni. Majd jött a következo pozitív félperiódus, feltöltötte a kondit, 
úgy maradt a következo kisütésig, és errol tudott megint töltodni a kis 
kondi...

Ha netán a töltoáramkör is tudna valami ilyesmit, akár sima négyszögjelet, 
akkor meg van oldva, persze csak akkor, ha ez a négyszög vagy bármilyen 
hullám szoros kapcsolatban van a vezérlendo motorral. Pl az kiváló lehetne, 
hogy egy forgó mágnes által egy tekercsben indukálódó feszrol volna a kondi 
feltöltve, ami úgy van elhelyezve, hogy amikor a gyújtószikrára szükség van, 
a diódán át éppen nem tölt, mert negatív félperiódusban van.

hjozsi 



More information about the Elektro mailing list