Mikrorepulo

Tibike csotibi at freemail.hu
Tue Apr 18 18:12:54 CEST 2006


Hello!

Messze álljon tőlem a flame generálás...

A hangsebesség feletti csavaros repüléshez: valóban nem éri meg,
hiszen elég erős motorral bármi elképzelhető. Viszont a lapát vége,
mikor eléri a hangsebességet, azaz közvetlenül a hagrobbanás előtt
irgalmatlan ellenállást okoz, ugyanúgy, mint a vadászgépeknél. Borul a
klasszikus aerodinamika is, különös viselkedést produkál a szárny...
Valahogy olyan, mintha a repülésből hirtelen átváltanál úszásba, mert
sűrűbb lett a közeg. Sok ott még a kutatni-tapogatni-gondolkodni való.

Amikor növelem a méreteket, ami itt gyakorlatilag a szárny méretének
növelését jelenti, akkor a szárny emelő felülete fajlagosan növekszik -
más kérdés, hogy a szilárdsági követelményeknek is meg kell felelni.
Ha lefelé megyek a méretekkel, akkor viszont csökkennek az emelő
felületek fajlagosan. Ez van, sajnos. Itt jönne be a bogarak-rovarok
repülése, 'akik' ismervén a légörvényeket, ki is használják azokat
rendesen - mint írták már előbb. Na de hol vagyonk még ahhoz...
Volt pár éve egy nagyon jó kis film az ilyen jellegű fejlesztésekről,
ahol 'per tangentem' jelleggel el is meséltek ezt-azt a dologról.
Valamelyik értelmes csatornán adták és nem a mítosztörők vagy mi a
címe szintjén mozgott. Ott meséltek mindenféle csapkodószárnyú
szörnyecskékről. Kár, hogy mára elrepült a címe a buksimból...

A zárttéri kollegától csak arra kértem volna pár mondatot, hogy egy
ugyanolyan konstrukciójú repcsiből a 80 cm-est, vagy a 20, netán 10
centiset könnyebb-e reptetni?

A jelfeldolgozás alatt inkább az algoritmust értettem, mintsem a
miniatürizálást.

Hát, ez elég hosszú és zagyva lett, de egyben van. Kemény meló volt...
:-))

-- 
Üdvözlettel:
 Tibike                            mailto:csotibi at freemail.hu




More information about the Elektro mailing list