[OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster

SZIGETI SZabolcs szigi at ik.bme.hu
Wed Sep 14 21:12:07 CEST 2005


Uraim!

Az Otto (gyak benzin) motorok mennyiségi szabályzásuak. Azaz a motor 
fordulatszámát (pontosabban a teljesítményét) a hegerekbe bekerülo 
benzinlevego mennyiségével szabályozzuk. A keverék minosége (benzin levego 
arány) csak szuk tartományon belül változatható. Nem csak környezetvédelmi 
okok miatt, hanem azért mert különben egyszeruen nem gyullad meg, 
(természetesen ezen szuk tartományon belüli változtatás sok optimalizálásra 
ad alkalmat!).
A megfelelo keverékarány injektoros motorok esetében, elektronikus 
vezérléssel szinte tetszolegesen pontosan tartható, a vezeto beállítja a 
fojtószelepet (esetleg ezt is felülbírálja az ECU), ez szabályozza a 
beszívott levegomennyiséget, a befecs rendszer pedig ehhez (több egyéb mért 
adat alapján) kiszámtja, hogy mennyi nafta kell. Így ezekkel most nem 
foglalkozunk.

Karburátoros motoroknál sokkal bonyolultabb a helyzet, rendkívül nehezen 
oldható meg, hogy minden üzemálapotban tartsa az elvárt benzin-levego 
arányt. Ezért van az, hogy még egy egszeru karbi esetében is minimum Kármán 
Tódornak kell lenni, hogy megértsük a muködését, olyan aerodinamikai és 
egyéb megoldások vannak benne. Ezt aztán még tetézi mindenféle bimetálos, 
vákumos szivóka-tolóka miegyéb, hogy mindenféle állapotban azért jó legyen. 
Az alapelv azonban a Venturi cso, tehát az áramló levego kisebb nyomása 
kiszívja az üzemanyaot a fúvókából. Nem a szívócso-vákuum miatt jön ki a 
benya (hiszen az zárt fojtószelepnél a legnagyobb!), hanem az áramló közeg 
miatt. Ha nem adunk gázt, a levego nem áramlik (fordulatszámtól 
föggetlenül), így nem fog több benzint beszívni. (Ez persze csak közelítoleg 
igaz, hiszen nem teljesen zárt). Az alapjárati rendszer ettol külön van, és 
rendszerint pont a zárt fojtószelepnél lévo max vákuumot használja, ami 
berántja a benyát oda, ahol normál esetben nincs, de benzinadagoló képessége 
korlátozott. Ezek természetesen mind közelíto dolgok, egy igazi karbi ennél 
sokkal bonyolultabb és egy rakás trükk van benne.
Alapjáratban azért nem pörög fel a benzinmotor, mert korlátozott az 
alapjárati rendszer benzinadagoló képessége, így ha nö a fordulatszám, és 
több levegot szív a megfeleloalajárati levegojáraton át, akkor a szegényedo 
keverék miatt csökkenni fog a fordulatszám.
Tehát jó közelítéssel motorfék üzemben (tolóüzem) a motornak alapjárati 
fogyasztása van, fordulatszámtól függetlenül.

Dízel esetében a szabályozás minoségi szabályozás, a hengerekben mindig nagy 
légfelelsleg van, fojtószelep nincs, mindig max leveot szív be, az üza 
mennyiségével szabályozzuk a teljesítményt. Mechanikus adgolóknál ha nincs 
semmi szabályozás, akkor elvileg a motor (és néha gyakorlatilag is) szít 
tudja magát pörögni, u.i. az adagoló minden fordulatnál beköpi az anyagot, 
növekvo fordulatnál egyre többször tehát elvileg nincs olyan negatív 
visszacsatolás, mint a benzinnél. A gázpedál a beköpott olaj mennyiségét 
szabályozza közvetve, vagy közvetlenül. Tehát diesel esetében más valamilyen 
megoldással stabilizálják az alapjáratot. (természetsen ECU esetében ez nem 
probléma).

Szabolcs


----- Original Message ----- 
From: "hoyuka hoya" <hoyuka at c2.hu>
To: <elektro at tesla.hu>
Sent: Wednesday, September 14, 2005 6:50 PM
Subject: Re: [OT] motorfek....Re: fizetos lett a voipbuster


> Hali!
>
> Szerintem mezei karburatornal tobb fogyasztas motor feknel, mint
> alapjaraton, mert gyorsabban aramlik a levego a szivocsovon es tobb
> benzint visz magaval. Es azert nem porog fel a motor, mert a
> pillangoszelep lefojtja.
>
> udv.
> hoyuka
>
>
> Tóth László said:
>>
>> a karbi sem teljesen igy müködik. motorféknél nem vesz be több benzát,
>> hiába magasabb a fordulatszám. ha több benya menne bele, magátol
>> felpörögne a moci, nem lenne motorfék. ha meg magátol felpörög, akkor
>> tulpörög és széthullik. de nem csinál ilyet. bizonyos karbikon van
>> visszafolyo ág, ahol a felesleges benya vissza megy a tankba. aj
>> ujabbaknál meg mindben van. egy elektromos AC pumpa szállítási sebessége
>> elérheti a 30 litert percenként. Volt már hogz K-jet-es kocsinak
>> Szétment a benzincsöve, se perc alatt eltolt az AC pár 10 liter benzint
>> az utra. Persze nem volt bekötve az AC relé rendesen, ami ilyen esetben
>> lekapcsolná az AC-t. Szoval attól mert nagyobb a fordulat, amoci nem
>> sziv be több benyát. Képzeld el, leveszed a gázról a lábad, a moci
>> szivja be a naftát, és nem esik vissza a fordulat. Ez elég meglepõ lenne.
>>
>>>>
>>>> Szerintem motorfékezéskor többet fogyaszt az autó, hacsak nem veszed le
>>>> a gyújtást. Alapjáraton (vagyis gyújtás után és nem nyomod a gázpedált)
>>>> is nyitva van a "benzincsap", és ha magasabban pörög mint az alapjárat,
>>>> erõsebb a vákuum hatás, így több üzemanyagot is szív be a karburátorból
>>>> ugyanannyi idõ alatt (ugyanannyi fordulatra vonatkoztatva meg
>>>> kevesebbet, de itt az idõ számít). Nem tudom, lehet, hogy a modernebb
>>>> autóknál már máshogy van, és ott külön figyelik, ha magasabb a
>>>> fordulat,
>>>> mint az alapjárat, és ha nincs nyomva a gázpedál, akkor "elzárják" a
>>>> benzint, bár nem hiszem.
>>>>
>>>> Dízelnél szerintem ugyanígy, részleteiben nem ismerem, de gondolom,
>>>> hogy
>>>> ott a pedál elengedett álapotában minden egyes "munkaütemben" adott
>>>> mennyiségû gázolajat fecskendez be, így ha valamiért megnõ a fordulat,
>>>> attól még az ütemenkénti befecskendezett üa. nem változik, vagyis
>>>> ugyanannyi idõ alatt többet fogyaszt.
>>>>
>>>> --
>>>> sassi
>>>>
>>>> -----------------------------------
>>>> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>> -----------------------------------
>>> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>>>
>>> _____________ NOD32 1.1217 (20050914) Információ _____________
>>>
>>> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
>>> http://www.nod32.hu
>>>
>>>
>>>
>>
>> -----------------------------------
>>  Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>>
>
> -------------------------------------
> C2 MAIL: A nagy levelez-Õ.  http://mail.c2.hu
>
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
> 




More information about the Elektro mailing list