Fizikai di kolimpia - magyar gy zelem!

Bodosi Bal zs BBALAZS at phys.szote.u-szeged.hu
Wed Oct 12 13:26:23 CEST 2005


> > Illetve a vakok kozt a felszemu a kiraly. A hulyek is valaszthatnak
> > kiralyt maguknak, maguk kozul...
> 
> Az‚rt ebben kicsit m sk‚pp l tom a dolgokat.

Ugy ertettem, hogy 'tehetsegesnek kikialtott' emberek lesznek mindig 
is, a tobbseg imad balvanyokat faragni es nekik aldozni.
Ez altalaban igen ritkan korrelal a valodi tehetseggel es foleg a 
tarsadalmi hasznossaggal, ez egyfajta 'media-tehetseg', tehetseg 
arra, hogy szeles korben elhitesse masokkal, hogy o a csucs-szakember 
azon a teruleten. Ha elegen irnak rola, mint szakertorol, elegen 
beszelnek rola, ir par konyvet, stb, atmegy siman a koztudatba.
Mondj egy nagy festot: Picasso. Mondj egy nagy fizikust: Einstein.
Mondj egy zoldseget: sargarepa. Mondj egy szerszamot: csavarhuzo 
kalapacs vagy fogo. Sztereotipiak ezek mind.

> Teh t el‚g, ha utat adunk a tehets‚gnek, az meg az‚rt nem baj, ha a nagy 

Nem adunk utat. A kikialtott tehetseg elveszi a fenyt eloluk. 

>  tlag min‚l t”bb ismeretet elsaj t¡t. Ak r azon az  ron is, hogy a 
> fels oktat s kisz‚lesedik, csak legyen m¢d kiemelkedni. s nem £gy, hogy 

A felsooktatast egyre inkabb ugy latom, mint egy lehetoseget, hogy x 
evig meg ne kelljen dolgozni. Legalabbis a hallgatok szemszogebol. 
Nagyon keves az olyan gyerek, akinek celja van a kepzettsegevel. A 
tobbi a 'nemtom, lazulunk, bulizunk, elvezzuk az eletet' stilusban el 
es az utolso ev utolso negyedeveben kezd el gondolkodni a 
hogyantovabbon.

> (hallottam ilyen elk‚pzel‚st), hogy van egy alapk‚pz‚s, ami 3 ‚ves lenne 
> csak, ‚s onnan m r nem lenne k”nny  a tov bbmen‚s. A szelekci¢ teh t nem a 
> f iskola kezdet‚n lenne, hanem k”zben.

Mi lenne, ha ezt a szelekciot a 8 elemi toltene be, mint regen? 
Megtanitjak irni-olvasni-szamolni. Mi masra van szuksege egy 
atlagembernek az eletben? Viszont mondjuk arkot asni vagy vakolni 
minusz percek alatt meg lehet tanitani egy fiatal gyereket, nem kell, 
hogy ertse a cement kotesi kemiajat vagy a talajszerkezetet.

> K‚s bb azt n franc tudja, hogy lehet ezt  talak¡tani, ha £gy ad¢dik, hogy 
> m shogy lenne jobb. Arra az id szakra gondolok, amikor m r val¢ban nem a 
> k”z‚piskola lesz az alaptud s z loga, hanem vmi  ltal nos f iskolai szint. 
> El‚gg‚ bonyol¢dik a vil g ahhoz, hogy efel‚ kelljen elmenni.

Nem igazan latok olyan dolgokat, ami miatt indokolt lenne, hogy 
valaki 8+4+4 evig koptassa a padot. Ahogy igy vegigneztek mondjuk a 
politikusokon, kozszereplokon (javareszt egyetemet vegzettek) latszik 
rajtuk vajon 16 ev massziv iskolazas? 
Udv:
    BBalazs
    
http://www.phys.szote.u-szeged.hu/bbalazs/bbalazs.htm
    




More information about the Elektro mailing list