Re: Fizikai diákolimpia - magyar győzelem!

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
Wed Oct 12 12:49:48 CEST 2005


> Ez nem attól van, hogy marhára leértékelődött a felsőoktatás? Fűt-fát fel 
> kell venni? Nem kéne magasabbra húzni a mércét eleve a felvételnél?

Valójában de. Illetve ez az egyik ok. Egy kolléga sok évre visszamenőleg 
csinált statisztikai feldolgozást különböző tárgyakból elért jegyekre, és az 
derült ki, hogy tulajdonképpen most is ugyanannyi "okos" gyerek jön az 
egyetemre, mint 10 éve, a "buták" száma nő. Ez mondjuk nem is meglepő, 
persze.

A baj az, hogy a finanszírozás fejpénz alapú, tehát az egyetemnek érdeke 
mindenkit felvenni. Azonban egy 500 fős évfolyamot nehezzebb színvonalasan 
oktatni, mint egy 100 főset.

Közben a hallagtókban sincs igazán meg az igény a színvonal megkövetelésére. 
Szerintem a politika egyik legnagyobb bűne az, hogy a "tandíj" szót sikerült 
szitokszóvá alakítani. Így aztán a hallgató ebül szerzett jószágként kezeli 
az oktatást. Pedig rendes tandíj mellett és rendes finanszírozási 
lehetőségek mellett (kölcsön, tanulmányi eredmény alalpú tandíjmérséklés, 
oktatásban/kutatásban való részvételért tandíjelengedés) nagyot javítana.

Másik nagy ok szerintem a túlzott hallagtói részvétel az egyetem 
irányításában a HÖK-nek (hallagtói önkormányzat) 30%-os (!!!) beleszólása 
van az egyetem irányításába, minimális legitimációval. (németországban is 
30% max, de a hök választáson való részvétel arányában normálva). Nálunk kis 
túlzással ha a szomszéd kolesz szobából is ráveszel valakit szavazásra, hök 
tag lehetsz. Ezek után, amikor a tanmenetből eltörlik pl. azt az 
előkövetelményt, hogy a xy tárgy labor 1-et meg kellejen csinálni az xy 
labor 2 előtt (mert ott tanul meg olyat, amit a 2-ben használni kell), akkor 
lehet tudni, hogy egyik hök tag megbukott labor 1-ből, és idén mindkettőt 
fel kéne vennie, hogy még a 10 év alatt legyen diplomája.

Persze az oktatók sem fenékik tejfelek, van sok rossz előadó (na, ezért 
kirúgnak :-), de nincs semmilyen visszacssatolás, amely kiszelektálná a 
rossz oktatókat. Akármilyen előadó valaki, akármilyen elavult dolgokat mond, 
nyugodtan megteheti, nincs kényszerítő erő, hogy fejlődjön.

De az ipar részéről sincs valami túlzottan nagy (hatákony) visszacsatolás, 
hogy most jó-e vagy nem, amit az egyetem oktat, alegtöbb diplomás 
informatikus úgyis kereskedő, meg web-buzerátor lesz.

Érdekes módon a dolgok megoldhatóak, jártam egy másoddiplomás gazdasági 
képzésre, ahol súlyos pénzeket kellett félévente füzetni, de pl. az okatók 
fizetésének 2/3-a a minősítésük alapján volt, és egyátalán az egész képzés 
sokkal szervezettebb és szigorúbb volt, mégsem lázadozott senki, hogy azért, 
mert fizet, neki adjanak csak úgy diplomát. Pedig sokan ezt elvárják az 
ingyenes alapképzésben.

Igazából az egész egyetemi felsőoktatást állandóan reformálják, buzerálják, 
de kicsit olyan módon, mint amikor egy rendszert úgy szabályozunk, hogy nem 
nézük a kimenő jelet.

Most bejött a kétszintű (bsc+msc) képzés, senki nem tudja, hogy mi és hogyan 
lesz, mindenkit készületlenül ért, hiszen még csak évek óta lehetett tudni, 
hogy lesz...

Szabolcs






More information about the Elektro mailing list