Megh kkent t nyek

Auth Gábor auth.gabor at enaplo.hu
Sun Nov 20 17:35:02 CET 2005


Halihó!

jhidvegi ezt írta:
> Jó, persze, de nem erre fog elmenni a teljesítmény zöme! Csak egy kis
> része.

  Elég nagy része.

>>   Miért lenne hangtalan?
> Rém egyszerű. A hanghoz rezgés kell. A lamináris áramlásra az a
> jellemző, mint írtam is, hogy a közeg minden pontján időben teljesen
> állandó, azonos irányú sebesség van.

  Mivel nincs ideálisan sima falú csövünk, így a cső falánál mindig lesz 
turbulencia.

> Az egész közeg teljesen állandósult állapotban van, sehol semmi nem
> rezdül, csak áramlik. Egyszerűen nincs rezgés! Ennyi.

  Rétegek surlódnak egymással...
  
>>   Dehogynem. Minden egyes rétegnek más-más a sebessége. Egymáson
>> súrlódnak. Valahogy ilyen a sebességvektor:
> Jó, de egy pontban valamekkora, és nem változik sem nagyságban, sem
> irányban. Kicsit odább más, de ott is állandó. Nem tudom, hogy
> mondjam érthetőbben.

  A keresztmetszedben változik.

> A turbulens áramlás nem azt jelenti, hogy mittudomén kisebb-nagyobb
> tornádók keletkeznek, csak azt, hogy a tér egy pontján
> sztochasztikusan tud változni a közeg sebességének a nagysága és az
> iránya. Pici örvények keletkeznek, semmi nem állandó, számolni is
> csak statisztikai módszerekkel lehet valamelyest.
 
  Ha pici örvények keletkeznek, az még simán laminális. Természetesen 
laminális áramlásnál a cső érdes faláról leszakadnak a rétegek és ez 
megzavarja az tisztán laminális áramlást. Ezt nevezik átmenetnek, amely 
eléggé széles és sokmindentől függ. Nem lesz egyből turbulens az 
áramlás... Ha viszont turbulens lesz, akkor keresztmetszet teljes 
átmérőjén örvények keletkeznek.
  A kompresszoros példád tökéletes, ugyanis akkor rezeg be a cső, amikor 
éppen határértéken van az áramlás. Laminális áramlásnak nagyobb a 
léghozama, amint átcsap turbulensbe, a cső saját ellenállása nagyobb 
lesz, a légoszlop kisebb sebességű lesz, ugyanis az örvénylés 
fenntartása energiát von el, a nyomás esni fog. Ez viszont azt 
eredményezi, hogy az áramlás sebessége lecsökken, visszavált 
laminálisba, ahol ismét több levegőt tud szállítani. Amely megnöveli a 
légoszlop sebességét, ezáltal ismét turbulens lesz. Ismerős? :)
  Ha ipari folymatot néznünk, akkor vagy laminális áramlás a cél, vagy 
messze turbulens... a határzónát nem szeretjük, mert kiszámíthatatlan.
  Egy sima félcolos csőben kb. 10cm/s a határsebesség... ha rugalmas a 
rendszer, akkor ezzel a kifolyási sebességgel el tudod érni azt, amit a 
kompresszor csövével, csak a vízcső szétveri a vakolatot... :)
  
>>> A kompresszor csövében is, a vízvezetékben is, és még a véredények
>>> jelentős részében is turbulens az áramlás.
>>   Nem lenne jó... :)
> Jó vagy nem, ez van.

  A a legnagyobb véredényekben sem turbulens. Viszont érszűkület esetén 
előfordulhat, hogy átcsap turbulensbe, akkor ugyan az játszódhat le, 
mint a kompresszor csövében, csak sokkal kisebb méretekben.
-- 
http://www.enaplo.hu - Iskolai Információs Rendszer
Auth Gábor -=- FreeBSD 5.4 -=- http://bsd.lap.hu
+36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141 -=- Skype: authgabor




More information about the Elektro mailing list