Motorok
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Thu Nov 10 09:11:39 CET 2005
Gusi wrote:
> Szal kezdek örülni, de mégis vannak kételyeim azzal amin
> agyalok...szal állandó alacsony fordulaton kellene járatni
> egy mocit néha meg-megugrasztva a fordulatot 1s-ideig,
> miközben a nyomatéka maximumon van.
Ezzel semmi elvi gond nincs. Az, hogy milyen gyorsan nő meg a fordulatszám,
az a motor tengelyére redukált tehetetlenségi nyomatéktól függ.
(Szöggyorsulás=nyomaték/tehetetlenségi nyomaték). Fékezésileg ugyanez a
helyzet.
> És ez a fordulat-ugrás
> lenne a lényeg, gyorsnak kell lennie és erőteljesnek. A
> melegedés szempontjából az aszinkronmotorok nem lesznek
> alkalmazhatók, de ez mellékesnek tűnő probléma.
Nem mellékes, és nincs elvi különbség a motorok között melegedésileg. Az
alacsony fordulatszám miatt mindenképpen külső hűtés kell. (Úgy mondják,
hogy szellőzőmotor. Nagy egyenáramú gépeken gyakori, lehet is ilyen gépet
kapni.)
> A fő
> probléma a reakcióidő. Az aszinkronmotoroknál el lehet érni
> olyan fordulat-reakcióidőt, mint egy szervómotornál ? Ezzel
> soha nem foglalkoztam, mindent elhiszek amit mondtok :)
Ha csak az üzemi viszonyokat nézzük, az egyenáramú gép akár zárlati jellegű
bazi árammal is meghajtható, ilyenkor ezzel arányosan állatnagy nyomatéka
lenne. De azért a nyomatékoknak korlátot szab a vastelítés. Ha így nézzük, a
két motorfajta egyenértékű, de a hajtásának (táplálásának) kell gondoskodni
arról, hogy a max ki legyen hozva belőle. Tehát pl egy frekiváltónál tudjon
rövid időre túlgerjeszteni, azaz az adott frekihez normál üzemviszonyok
mellett alkalmazandó fesznél nagyobbat ráküldeni, ha kell. Ha van
fordulatszámjel, meg könnyű megcsinálni.
De van még egy dolog. Az aszinkron motor forgórészének kisebb a tömege,
tehát a tehetetlenségi nyomatéka egy hasonló átmérőjű és aktív (mágneses)
hosszal rendelkező tekercselt forgórészhez képest. Ez akkor számít, ha az
idegen tömegek kicsik ezekhez képest. Ez előny lehet a gyorsításnál.
Viszont a frekiváltó bonyolultabb dolog, mint egy sima dc áramforrás.
Ellenben utánad dobják a boltban, csak nem tudom, mennyire könnyű
belenyúlni, ha szükséges. Persze lehet, hogy nem szükséges. (És lehet, hogy
a dc áramforrást is utánad dobják, nem tudom. :-) )
Számít még az ár is, meg az üzemi viszonyok. Az aszinkron motor jóval
igénytelenebb, és teljesen zárt kivitel is létezik. Robbanásveszélyes helyen
pl én nem is mernék kefés motort használni. Persze lehet, hogy ebből is
létezik teljesen zárt... ennyire nem mélyedtem bele.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list