jarmu elektronika publikus interface-el?

Dévényi Zsolt dzsolt at sdktech.com
Tue Nov 8 09:26:47 CET 2005


Szia,

Mi eleg sokat fejlesztünk autóipari cégeknek, és régen a BMW-nél dolgoztam,
így van tapasztalatom az autók buszrendszeréről (persze legtöbb a BMW-ről).
Szóval:
Buszrendszerek:
- CAN: leggyakrabban ott használják ahol gyors biztos kommunikáció kell, pl
motor-váltó közt, de persze vannak olyan autók is ahol az összes dolog
CAN-re van fűzve. Ilyen a Volvo ahol még azt is ki tudom nyerni a CAN
buszról, hogy a kulcs a gyujtáskapcsolóban van-e. A CAN protokoll minden
autónál más lehet, sőt még évjáratfüggő is egy márka adott típusán belül.
Vannak mért és értelmezett adataim Mercedes, BMW, Audi, VW... Ezeket
CANBrowserrel, és CANAlarm-al nyertem ki az autókból (www.sdktech.com). A
konkrét protokolokhoz hivatalossan nem lehet hozzá férni, mert minden cég
rejtegeti. Persze van kötelezően használandó szabvány amit be kell tartani
(pl rendőr a károsanyag kibocsájtással összefüggő adatokat ki kell, hogy
tudja nyerni), de a legtöbb dologban mivel a szabvány megengedi, sok
mindenben eltérnek (gyártó specifikus dolgok haszálatának engedélye).
- LIN: ott használják leggyakrabban, ahol olcsó kommunikáció kell, és nem
annyira fontos a hibatűrés. Ajtókzárak, ablakok, tükrök, fűtés vezérlése.
- Diagnosztikai buszok: Van aki egyvezetékest használ (Renault), van aki két
vezetékest (K,L vezeték)(BMW), van aki CAN-t erre is. Van ahol kérdésekre
válaszól az autó (BMW), van ahol ontja magából az adatokat (RENAULT).
Szintén évjáratonként, vagy akár felszerelésenként is változik. A BMW-t
nagyon ismerem, régen csináltam hozzá diagnosztikai műszert. Pl BMW-n belül
van olyan motorvezérlő amivel 2400baudon van ami 9600-on kommunikál, a
Renault meg 57000-en de nem pont szabványossal (57600).

Hát ennyi röviden:

Dévényi Zsolt


> -----Original Message-----
> From: elektro-bounces at tesla.hu 
> [mailto:elektro-bounces at tesla.hu] On Behalf Of hoyuka hoya
> Sent: Monday, November 07, 2005 2:30 PM
> To: elektro at tesla.hu
> Subject: Re: jarmu elektronika publikus interface-el?
> 
> Hali,
> 
> Ok. Ez a LIN bus gondolom egy busz, a halozatnak vmi also 
> retege (fizikai
> reteg, adatkapcsolasi reteg). Szal ahhoz, hogy ezt hasznalni tudjam az
> alkalmazas reteget is ismernem kell.
> 
> udv.
> hoyuka
> 
> Borza Attila said:
> > Sziasztok !
> >
> > Amit Te keresel az a LIN bus, szabványszáma elvileg: ISO9141, ma már
> > találsz
> > CAN-t is ezen a csatin, de még csak az új autókban. Ha  LIN 
> busra, vagy a
> > szabványszámra keresel rá, akkor több adatot fogsz találni. 
> Különban a
> > Microchipnek az oldalán találsz egy LIN-es AN-t i, az FTP-n 
> is láttam
> > valami
> > LIN könyvtárat.
> >
> > Üdv
> >     Attila
> >
> > ----- Original Message -----
> > From: "hoyuka hoya" <hoyuka at c2.hu>
> > To: <elektro at tesla.hu>
> > Sent: Thursday, November 03, 2005 12:46 PM
> > Subject: jarmu elektronika publikus interface-el?
> >
> >
> >> Sziasztok,
> >>
> >> Van e olyan szemelyauto, aminek viszonylag inteligens a 
> motorvezerlo
> >> elektronikaja es publikus az az informacio, hogy hogyan lehet
> >> kulturaltan
> >> racsatlakozni?
> >>
> >> Pl. ilyesmire gondolok:
> >>
> >> Van a vezerlo elektronikanak egy CAN vagy RS485 vagy akarmilyen
> >> buszrendszere, amire rakothetem a sajat cuccaimat es 
> hasonlokat tudok
> >> csinalni:
> >> - szenzorok lekerdezese: pl. fordulatszam, szivoter 
> nyomas, pollango
> >> szelep allas, stb.
> >> - beavatkozas, pl. az elogyujtas szabalyzas parametereinek 
> allitasa.
> >> stb...
> >>
> >> udv.
> >> hoyuka
> >> -------------------------------------
> >> Tele van a postaládája?  C2MAIL 30 MB e-mail tárhely ingyen!
> >> http://mail.c2.hu
> >>
> >> -----------------------------------
> >> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
> >
> > -----------------------------------
> >  Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
> >
> 
> -------------------------------------
> Mi a C2? http://mail.c2.hu
> 
> -----------------------------------
>  Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
> 




More information about the Elektro mailing list