Re: LM393 áramtesztelés

elight elight at zalaszam.hu
Mon Jun 27 08:37:32 CEST 2005


Szia!

Igazad lehet ,
akkor elképzelem hogy a másik tekercsre átindukált
fesz a feten visszanyomja az áramot ami az árammérő
ellenálláson pici negatívot hoz létre , a komparátot bevezérli
negatvba a táfeszhez képest és ki tudja mi lesz?

Egyébként a kapcsolás:

Csomopontok:

1.   Uvez (0V/5V)  -- R1.a (10k)
2.   R1.b -- P1.a ( 1k)  -- LM339/3 (+In)
3.   R2.a (0.1R)  --- GND
4.   R2.b ---  LM339/2 (-In ) --T1.S (IRF530)
5.   R3.a ( 2,2k)  --- Ut1 (+12V)
6.   R3.b --- LM324/1 (Out)  ---R4.a (47R)
7.   R4.b ---  T1.G
8    L1.a (Motor tekercs ) --- D1.K ( 1N5822) --- Ut2 (14V)
9.   L1.b  ---  D1.A -----  T1.D

A fenti áramkör 3x megépítve a három tekercsre....
Kötöttem még a T1.G és T1.S közé egy-egy 10nF -ot tisztult a jel
de a moci ugrált tovább.

Lehet hogy átindukál tényleg, a diódák miatt...
Milyen suporesszort javasolnál megpróbálni? ami kapható...
Vagy csináljam meg minden tekercs félhídvezérlését?
De védelem akkor is kellene...


Üdv    István




----- Original Message ----- 
From: "Gusi" <gusi at freemail.hu>
To: "elight" <elektro at tesla.hu>
Sent: Sunday, June 26, 2005 5:59 PM
Subject: Re: LM393 áramtesztelés


Szia !

>De nem gondolom hogy azért ugrál mert mérem....
Már majdnem megijedtem :)
De még mindig nem értem a kapcsolást.

> Ugyanakkor ha egy YAXLI-ra kötöm a motort és forgatom , akkor forog...
> Igaz ott nincs ott a gyors dioda, ez lenne a probléma?
Szerintem igen.

> Akkor ehhez hasonló egyfetes hajtásokat miért ajánlanak
> léptetőmotorokhoz....?..... Próbáljak meg tranzisztort hajtani inkább?
Hát, a vezérlőjelre a terheléstől visszaható kapacitás (tárolt töltés)
kisütőáramát kell figyelembevenni az adott működési frekvencián.
Szal, ha megnézed ezeket az egyfetes unpoláris kapcsolásokat nem
diódázva van, hanem szupresszordiódákkal van elnyeletve a feszültség
amikor a tekercsfeszültség ellentétes polaritású és a kapcsain a
tápláló fesszel egyenlő nagyságú tüsi jelenik meg. Ha diódát teszel rá
akkor a tárolt energiából keletkező fesz nem lehet nagyobb néhány
tized voltnál, és a körben folyó áram amperes is lehet. Ez sok, ezért
rángathat. Tekercseknél (ha nem akarod visszanyerni azokat a pici
energiákat) akkora ellenfázisú feszültség keletkezését kell megengedni
amekkorát csak a vezérlő tranyó vagy fet elvisel üzemszerűen. Nomeg
persze a tekercs-szigetelés. Igy kicsi lesz az áram ami a védelemben
és a tekercsben folyik.
A másik dolog, egy tekercs a többi tekercsben is gerjeszthet
feszültséget. Ezért sem jó döntés a dióda.

Egyébként a kapcsolásban a söntellenállást figyelő komparátor
kimenetén egy fet csücsül, ami söntöli a vezérlő fet gétjét ? Én ezt
olvastam...szal ebből az tűnik ki, hogy beleméred a védődióda áramát
is a tekercsbe. Szal ezt elmondhatnád részletesebben.

               Jó szórakozást !
                   Gusi

-----------------------------------
 Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/




More information about the Elektro mailing list