oktatas - Re: "Re: Állás -> Windows könyv"

Papp Zoltán oneway at onewayelectronics.hu
Sat Jun 4 01:40:17 CEST 2005


Tue, 31 May 2005 10:04:58 +0200 (CEST)-n, Nagy Endre  
<gumo at lucifer.kgt.bme.hu> írta:

>> Ez a marha nagy baj a mai OKTATASSAL,
>> hogy nem derul ki kepzes soran a diakok szamara, hogy
>> mi miert van, mitol muxik, mire jo..csak biflaznak a kreditert.
>
> Ketton all a vasar, mindent azert nem lehet az oktatasra kenni. A mai  
> egyetemistak tobbsegeben van egy olyan szemlelet, hogy nem is akarjak
> megerteni a dolgokat. Ok a vizsgat akarjak letenni, mert azt hiszik,  
> hogy raernek majd akkor hasznalni a tudasukat, ha mar kezukben van a  
> diploma.
> Azt hiszik, hogy mikor kezukbe kapjak a diplomat, majd akkor valnak egy  
> csapasra mernokke :) Ezert aztan a puskazasi es konspiralasi kepessegeik  
> fejlodnek leginkabb. Nekik a kreditpont szamit, nem a "nagy egesz".

Jól mondod, kettőn áll a vásár. Azért szerintem az, hogy az ember nekiáll  
biflázni, puskázni, igenis a mai oktatási rendszer hibája. "Az ember feje  
nem lexikon, hanem arra van, hogy gondolkodjon vele" mondta valamelyik  
híres ember (azt most nem tudom, hogy melyik, mert az én fejem sem lexikon  
:-) ) Márpedig ma igenis lexikális tudásra van szükség egy vizsgához  
(legalábbis pl. BME villanykaron, amelyiket ismerem). Igaz, a tanárok  
nincsenek motiválva arra (v.ö. fizetés) , hogy a diákot érdekelje is a  
tantárgy. Nézz meg egy nyugati egyetemet, rengeteg gyakorlattal  
szakembereket képeznek ki. Nálunk általános mérnököket, akiknek ez  
egyrészt hibája, másrészt előnye is (egy több szakterületet átfedő  
problémában állítólag a magyarok jobban teljesítenek, mint a nyugatiak).  
Ha pl. egy BME villanykaros tud gondolkodni is, akkor jó mérnök lesz  
belőle, ha nem, akkor meg rendszergazda :-) (bár ki tudja melyik keres  
jobban...)
Ezek a szerencsétlen diákok egyébként nem "hiszik", hogy majd diploma után  
lesznek mérnökök. Egyszerűen, ha minden vizsgát le akarsz tenni rendesen,  
akkor nincs vagy nagyon kevés időd van egyéb dolgokkal foglalkozni,  
állandóan magolni kell a könyveket, amik persze úgysem maradnak meg az  
agyadban, így kvázi semmihez sem értesz, mire kikerülsz az egyetemről. Ha  
kicsit ellógod az egyetemet, akkor marad időd egy vagy több szakterületbe  
beleásni magadat.

Ha az egyetemen megfelelő gyakorlati oktatás is zajlana, és kicsit  
szakosítottan, akkor biztos inkább laborba járna be a hallgató, és nem  
ugyanazt (!) csinálná az egyetem mellett/ellen. Ehhez viszont guba kell az  
egyetemnek. Na szóval a szokásos téma.


> Persze az oktatas is allhatna jobban, BME-n pl. alig van gyakorlat, es
> a laborok is bura alatt zajlanak. De hat az egyetem vegulis pont arrol  
> szolna, hogy az ember magatol kezdjen el erdeklodni, utanajarni es  
> alkotni. Errol szolna az onallo labor meg a diplomamunka is. Csak hat  
> ezt hiaba mondod birkaknak.

A birkákról jut eszembe, amikor én a BME-re jártam, rengeteg gimnazista  
ember jött az egyetemre csak azért, mert biológiából meg ilyenekeből jó  
jegyeik voltak, és felvették őket felvételi nélkül. Motivációjuk meg csak  
annyi volt, hogy apu mérnök volt és a gyereknek is annak kell lennie.  
Végig is járták az egyetemet jó eredménnyel. Semmihez se értenek. ők  
tényleg birkák. Akik meg szakmai középiskolából jöttek (pl. én is),  
azoknak villamos gépekből, meg villamos művekból kellett összeszedni a  
vihető pontokat, amik azért kicsit nehezebbek voltak, mint a gimnazista  
kamu-tárgyak. Kevesebben is jutottak be az egyetemre, gyakorlatilag csak  
azok, akik tényleg jól értettek a témához, szakmai és tanulmányi  
versennyekkel a hátuk mögött. A többi meg a pedál gimnazista volt.


>> Megis ebben a parhetben kellett gyorstalpania az erintett temakbol  
>> pedig 3 evig ezt mind TANITOTTAK neki.
>> Meg is tanulta, lexikalisan, de most ertette meg a strukturak egymasra  
>> epuleset, latott ra a szakteruletre
>> egyben az egeszre, mintegy madartavlatbol.

Nekem két dolog jut eszembe erről: az egyik az elektronika tantárgy,  
amiből az első félév csak a p-n átmenet volt ill. pnp/npn, és valamikor a  
harmadik félévben kezdték el tanítani az alapkapcsolásokat, de nem ám  
gyakorlati szempontból, hanem az ember elveszett a potenciálgödrökben.  
Pedig egy tranzisztort alap szinten meg lehet tanulni pár óra alatt, úgy  
hogy az ember meg is értse.
A másik a villamos gépekből az évfolyamtársaim behülyültek a sok  
körintegráltól, de fogalmuk sem volt, hogy működik egy aszinkron motor.  
Miután megtmutattuk volt középiskolai igazgatónk által írt középiskolai  
tankönyvet, fejükhöz kaptak, hogy ja.. értem.

Mondjuk az is igaz viszont, hogy egy jófejű mérnök gyorsan beletanul  
szinte bármibe.
Ahogy annó az egyetemen mondtuk: "Kínaiul kell megtanulni? Jegyzet van?  
Igen? Akkor 3 nap" :-)

Üdv

-- 
Papp Zoltán
OneWay Electronics




More information about the Elektro mailing list