Aszinkron motor fordulatszam szabalyozas

Auth Gábor auth.gabor at enaplo.hu
Wed Feb 2 08:08:13 CET 2005


Halihó!

jhidvegi ezt írta:
> Felreértés honol. Én arról próbálok beszélni, hogy ha egy szivattyú
> valóban x magasságra kell, hogy folyadékot juttasson, akkor a
> szállítómagasságból számítható kimeneti nyomása nem fog függeni attól,
> hogy milyen gyorsan áramlik a folyadék.

  Fordítva szokás... a szivattyú kimeneti nyomásából kell levonni az 
áramlási veszteségeket, majd a maradék lesz a szállítási magasság.

> Ellenben ha csak egy kanyarokkal teli csőben kell keringetnie a vizet,
> akkor a kimenő nyomása - általam ismeretlen függvény szerint - erősen
> függ az áramlási sebességtől.

  A kimenő nyomás egy adott szivattyúnál mindig azonos (igazából egy 
feszültséggenerátor, amely a cső által alkotott ellenálláshálózaton át 
áramot hajt át, ha a vezetéken eső nyomás után még marad, akkor fog 
folyadékáram is folyni). Ez független a kanyaroktól és a cső hosszától. A 
folyadékáram növekedésével az áramlási veszteség is nő, amely megfelelően 
hosszú cső esetén teljesen felemészti a szivattyú nyomását, így nem lesz 
folyadékáram. Ha nincs szállítómagasság (= vízszintes cső), akkor lehet 
jól végiggondolni... :)

> Nulla körül a kimenő nyomás (a bemenetihez képest) is nulla körüli.

  Hm? Ezt nem értem. :)

> Így érthető? Tehát elképzelhető, hogy ezesetben a feszcsökkentős
> szabályozási mód is megfelelő aszinkronmotoros szivattyúnál a motor
> leégésveszélye nélkül, hasonlóan a ventillátorok meghajtásához.

  Ez sokban függ a szívattyú kialakításától. Fogaskerékszivattyú esetén a 
folyadékáram nem zárható el a szivattyú kimenő oldalán, mert az 
összenyomhatatlanság miatt megáll a szivattyú és ezt nem szokta tolerálni 
a meghajtás. Örvényszivattyú (örvénylamellás) esetén csak tekeri magában a 
vizet és gond nélkül túléli. Igazából attól függ, hogy álló állapotban 
átfolyik-e rajta a víz vagy nem.
-- 
http://www.enaplo.hu - Iskolai Információs Rendszer
Auth Gábor -=- +36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141
FreeBSD 5.3




More information about the Elektro mailing list