Re: Villamos futés

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
Fri Dec 23 16:23:01 CET 2005


Fábián István wrote:

>>> Tamadt egy otletem: Telen a kipufogo gazokat valami toldalekkal az
>>> uttest fele kellene iranyitani...

> Bocs mar el is feledkeztem errol a levelrol!
> Csak arra gondoltam, a hulladekho megolvasztana jeget, havat.

Így sajna nem lehet hatékonyan jeget olvasztani. Próbáltam egyszer 
gázlánggal, egyáltalán nem hatékony.

Viszont, ha az autókat úgy alakítanák ki alul, hogy lenne valahol egy rész, 
amit úgy tud a hulladékho felmelegíteni, hogy a menetszél nem tudja 
lehuteni, csak sugárzással távozhat a ho, ha úgy kapcsolnak/állítanak 
valamit, akkor talán ér valamit.

Ha autópályán megy egy járgány, átlagban ekkor olyan 20kW-os mech. 
teljesítménye lehet, ez legyen mondjuk az egész teljesítmény 35%-a, tehát ha 
a belso futést levesszük (kb 5kW legyen), akkor marad olyan 32kW hulladékho, 
de kisebb autókon is elképzelheto legalább egy tizes. De vannak nagyobb 
autók, meg buszok ...  is, legyen egyszeruen 30kW az átlag.

Na most, ha az autók átlagban 200m követési távolsággal mennének, és az 
autók átlagszélessége 2,5m (csak a nagyságrendi hasalás kedvéért), akkor 
500m2-re jut ez a kb 30kW, azaz 60W/m2-rel lehet számolni. Hááát, kissé 
kevés. Kéne vagy 200.
Esetleg városban, ahol jóval kisebb az átlag követési távolság, igaz, hogy a 
teljlesítmény is jóval kisebb, de ott lehet, hogy muködne.

Azért nem akármilyen automatika kéne hozzá. Tegyük fel, hogy az autó alján 
kialakítanak egy kb 2 m2-es sugárzó területet. Ez azt jelenti, hogy 
150W/dm2-t kéne lesugározni, ehhez meg elég magas homérséklet dukál, asszem.
És nem tudom, mi lenne az az anyag, ami a menetszéltol elszigetel egy ilyen 
felületet, de a hosugarakat átengedi, és nem is koszolódik, vagy meg van 
oldva, hogy tisztuljon.

Nem egyszeru, asszem.

És ugye ha beáll egy garázsba, akkor elotte intenzíven ki kéne huteni, 
különben meggyullad valami a padlón. :-) Pl ha van szereloakna, a deszkák. 
Vagy, ha mezon áll meg, elolvasztja a havat akár, és alatta ott a fu... :-)

Viszont hirtelen érdekes dolgot számogattam: Nem hinném, hogy pl Bp-en 
sokkal több érdemi útfelület van, mint egy 5km átméroju körnek megfelelo. Ha 
ez a felület kap 200W/m2-nyi valamilyen futést idonként, ez kb 4GW-nyi 
teljesítmény, ami szerintem eltörpül az egyéb fogyasztásokhoz képest, 
ráadásuk cask idoszakos, hát lehet, hogy olcsóbb és környezetkímélobb lenne 
jóval a síkosságmentesítés, mint amit most csinálnak. Még talán elektromos 
futés esetén is. Ez nem lenne túl nagy beruházás, legalábbis az 
alácsövezéshez képest.

Nagy hóesés esetén persze letolnák a havat, de a maradék réteget már ez 
intézné, illetve a jeget, igen hatékonyan és automatikusan el tudná 
tüntetni. Ha csak az autókárokat nézem egy-egy ilyen jégpályás napon, lehet, 
hogy abból kijönne azokon a helyeken és környékén, ahol az esetek történtek. 
Járdáknál is lehetne alkalmazni.

Van ilyen valahol, gazdagabb országban?

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list