CNC
hwsw famulus
hwsw at famulus.hu
Sat Aug 6 18:34:59 CEST 2005
>> Nem látom pontosan aggályod.
>> ha ugyanaz a menetemelkedés meg minden vagyis mondjuk ugyanazzal a profil
>> késsel csinálják meg az orsót és a görgôt is akkor mi a probléma ?
>
> Az ugye világos, hogy akármit csinálnak egyformára, sohase lesz
> tökegyforma.
>
> Hogy is néz ez ki?
> Van a központi orsó. Ehhez hozzányomódik - most csak gondolatban - az
> egyik görgo. Mi adja az elmozddulást? Az, hogy ezek vmi virtuális átmérok
> mentén gördülnek egymáson, és nem egyforma a fordulataik száma.
Innen nem igaz ....mert nem igy muxik a cucc.
Amugy az okfejtes mechanikailag helyes!
Sot feltalaltad a differncial csavart amivel,
pl. szerszamok elhelyzet ballitasa tortenik.
..es egy fordulat mondjuk 0,10 mm-t er ...
KJ
> Tegyük fel, hogy a görgo kétszer akkora virtuális átméroju, mint az orsó.
> Ekkor ugye az orsó fordul kettot, a menet emelkedik két emelkedésnyit, a
> görgo visszafelé egyet, azaz a gorgohöz rögzített akármi megy elore egy
> menetnyit. Ha minden ideális.
>
> Na most képzeld el, hogy az egyik görgo virtuális átméroje picit eltér a
> másikétól. Jaj, ezt kicsit jobban körül kell írnom.
>
> Az összefeszülo orsó-görgo1 páros d1 és D1 átmérok mentén gördül. Mert
> éppen úgy hozza a surlódás nekik, mint sorsot.
> A másik orsó-görgo2 páros d2 és D2 átmérok mentén gördül.
>
> Ha d1 és d2 nem egyforma, akkor ugye D1 és D2 sem lesz az, bár a d1+D1 még
> egyenlo lehet d2+D2-vel. És azt könnyu belátni, hogy itt a gördülokörök
> átmérojét az égvilágon semmi nem szabja meg, csak a surlódás aktuális
> állapota. Még egy orsó-görgo pároson belül is akár folyamatosan is
> változhat. Egyet tudhatunk csak biztosan: a két átméroju kör mindig a
> meneten belül valahol ér össze, de hogy hol, azt nem tudhatjuk. Ha pl a
> görgo menete kicsit csúcsosabbra sikeredik, akkor a menetek az orsó
> tövénél érnek össze, ott találkoznak kb a gördülokörök, és ugyanez
> fordítva is elképzelheto.
>
> Ha így van, akkor ugye a két görgo nem azonos fordulatot tesz meg, tehát
> különbözo kell legyen a haladásuk. A gyorsabban forgó lassabban halad.
> Emiatt axiális feszültség keletkezik közöttük, hiszen ugyanarra a szánra
> vannak szerelve.
>
> Azt nehezen látom be, hogy mi van, ha kis szöghibák is vannak, vagy az ero
> hatására keletkeznek. Lehet, hogy ekkor jó irányban módosul a folyamat,
> vagyis a lassabban forogni akaró gyorsabban fog forogni... de éppenséggel
> fordítva is lehet, fene tudja. Elvileg az is elofordulhat, hogy a teljesen
> terheletlen szán ellenére a menetek szétnyomják, szétgyalulják egymást.
> Lehet, hogy az eb itt van elhantolva. Kell találni olyan elrendezést, ahol
> a kiegyenlítodés automatikus.
>
> Ennek ellenére érdekes ötletnek tartom. Külön tetszik, hogy egész finom
> elorehaladást is lehet csinálni úgy, hogy a görgok átméroje csak kicsit
> különbözik az orsóétól. (Ha azonos ugye, akkor nem jön létre elotolás).
> Ugyanakkor éppen ez a hátránya is. Ha különbözik, akkor a menetemelkedési
> szög különbözo kell legyen, az meg nem az igazi. Viszont - és ez most
> jutott eszembe - ezt a szöghibát ki lehet küszöbölni úgy, hogy a görgok
> kicsit elfordított tengely körül forognak, nem az orsóval párhuzamos
> tengely körül.
>
> hjozsi
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>
>
> --
> No virus found in this incoming message.
> Checked by AVG Anti-Virus.
> Version: 7.0.338 / Virus Database: 267.10.1/64 - Release Date: 2005.08.04.
>
>
More information about the Elektro
mailing list