CNC

hwsw famulus hwsw at famulus.hu
Sat Aug 6 18:34:59 CEST 2005



>> Nem látom pontosan aggályod.
>> ha ugyanaz a menetemelkedés meg minden vagyis mondjuk ugyanazzal a profil
>> késsel csinálják meg az orsót és a görgôt is akkor mi a probléma ?
>
> Az ugye világos, hogy akármit csinálnak egyformára, sohase lesz 
> tökegyforma.
>
> Hogy is néz ez ki?
> Van a központi orsó. Ehhez hozzányomódik - most csak gondolatban - az 
> egyik görgo. Mi adja az elmozddulást? Az, hogy ezek vmi virtuális átmérok 
> mentén gördülnek egymáson, és nem egyforma a fordulataik száma.

Innen nem igaz ....mert nem igy muxik a cucc.

Amugy az okfejtes mechanikailag helyes!
Sot feltalaltad a differncial csavart amivel,
pl. szerszamok elhelyzet ballitasa tortenik.
..es egy fordulat mondjuk 0,10 mm-t er ...

KJ


> Tegyük fel, hogy a görgo kétszer akkora virtuális átméroju, mint az orsó. 
> Ekkor ugye az orsó fordul kettot, a menet emelkedik két emelkedésnyit, a 
> görgo visszafelé egyet, azaz a gorgohöz rögzített akármi megy elore egy 
> menetnyit. Ha minden ideális.
>
> Na most képzeld el, hogy az egyik görgo virtuális átméroje picit eltér a 
> másikétól. Jaj, ezt kicsit jobban körül kell írnom.
>
> Az összefeszülo orsó-görgo1 páros d1 és D1 átmérok mentén gördül. Mert 
> éppen úgy hozza a surlódás nekik, mint sorsot.
> A másik orsó-görgo2 páros d2 és D2 átmérok mentén gördül.
>
> Ha d1 és d2 nem egyforma, akkor ugye D1 és D2 sem lesz az, bár a d1+D1 még 
> egyenlo lehet d2+D2-vel. És azt könnyu belátni, hogy itt a gördülokörök 
> átmérojét az égvilágon semmi nem szabja meg, csak a surlódás aktuális 
> állapota. Még egy orsó-görgo pároson belül is akár folyamatosan is 
> változhat. Egyet tudhatunk csak biztosan: a két átméroju kör mindig a 
> meneten belül valahol ér össze, de hogy hol, azt nem tudhatjuk. Ha pl a 
> görgo menete kicsit csúcsosabbra sikeredik, akkor a menetek az orsó 
> tövénél érnek össze, ott találkoznak kb a gördülokörök, és ugyanez 
> fordítva is elképzelheto.
>
> Ha így van, akkor ugye a két görgo nem azonos fordulatot tesz meg, tehát 
> különbözo kell legyen a haladásuk. A gyorsabban forgó lassabban halad. 
> Emiatt axiális feszültség keletkezik közöttük, hiszen ugyanarra a szánra 
> vannak szerelve.
>
> Azt nehezen látom be, hogy mi van, ha kis szöghibák is vannak, vagy az ero 
> hatására keletkeznek. Lehet, hogy ekkor jó irányban módosul a folyamat, 
> vagyis a lassabban forogni akaró gyorsabban fog forogni... de éppenséggel 
> fordítva is lehet, fene tudja. Elvileg az is elofordulhat, hogy a teljesen 
> terheletlen szán ellenére a menetek szétnyomják, szétgyalulják egymást. 
> Lehet, hogy az eb itt van elhantolva. Kell találni olyan elrendezést, ahol 
> a kiegyenlítodés automatikus.
>
> Ennek ellenére érdekes ötletnek tartom. Külön tetszik, hogy egész finom 
> elorehaladást is lehet csinálni úgy, hogy a görgok átméroje csak kicsit 
> különbözik az orsóétól.  (Ha azonos ugye, akkor nem jön létre elotolás). 
> Ugyanakkor éppen ez a hátránya is. Ha különbözik, akkor a menetemelkedési 
> szög különbözo kell legyen, az meg nem az igazi. Viszont - és ez most 
> jutott eszembe - ezt a szöghibát ki lehet küszöbölni úgy, hogy a görgok 
> kicsit elfordított tengely körül forognak, nem az orsóval párhuzamos 
> tengely körül.
>
> hjozsi
> -----------------------------------
> Szponzorunk: http://tonerbolt.hu/
>
>
> -- 
> No virus found in this incoming message.
> Checked by AVG Anti-Virus.
> Version: 7.0.338 / Virus Database: 267.10.1/64 - Release Date: 2005.08.04.
>
> 




More information about the Elektro mailing list