CNC

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
Sat Aug 6 17:39:56 CEST 2005


> Nem látom pontosan aggályod.
> ha ugyanaz a menetemelkedés meg minden vagyis mondjuk ugyanazzal a profil
> késsel csinálják meg az orsót és a görgôt is akkor mi a probléma ?

Az ugye világos, hogy akármit csinálnak egyformára, sohase lesz tökegyforma.

Hogy is néz ez ki?
Van a központi orsó. Ehhez hozzányomódik - most csak gondolatban - az egyik 
görgo. Mi adja az elmozddulást? Az, hogy ezek vmi virtuális átmérok mentén 
gördülnek egymáson, és nem egyforma a fordulataik száma.
Tegyük fel, hogy a görgo kétszer akkora virtuális átméroju, mint az orsó. 
Ekkor ugye az orsó fordul kettot, a menet emelkedik két emelkedésnyit, a 
görgo visszafelé egyet, azaz a gorgohöz rögzített akármi megy elore egy 
menetnyit. Ha minden ideális.

Na most képzeld el, hogy az egyik görgo virtuális átméroje picit eltér a 
másikétól. Jaj, ezt kicsit jobban körül kell írnom.

Az összefeszülo orsó-görgo1 páros d1 és D1 átmérok mentén gördül. Mert éppen 
úgy hozza a surlódás nekik, mint sorsot.
A másik orsó-görgo2 páros d2 és D2 átmérok mentén gördül.

Ha d1 és d2 nem egyforma, akkor ugye D1 és D2 sem lesz az, bár a d1+D1 még 
egyenlo lehet d2+D2-vel. És azt könnyu belátni, hogy itt a gördülokörök 
átmérojét az égvilágon semmi nem szabja meg, csak a surlódás aktuális 
állapota. Még egy orsó-görgo pároson belül is akár folyamatosan is 
változhat. Egyet tudhatunk csak biztosan: a két átméroju kör mindig a 
meneten belül valahol ér össze, de hogy hol, azt nem tudhatjuk. Ha pl a 
görgo menete kicsit csúcsosabbra sikeredik, akkor a menetek az orsó tövénél 
érnek össze, ott találkoznak kb a gördülokörök, és ugyanez fordítva is 
elképzelheto.

Ha így van, akkor ugye a két görgo nem azonos fordulatot tesz meg, tehát 
különbözo kell legyen a haladásuk. A gyorsabban forgó lassabban halad. 
Emiatt axiális feszültség keletkezik közöttük, hiszen ugyanarra a szánra 
vannak szerelve.

Azt nehezen látom be, hogy mi van, ha kis szöghibák is vannak, vagy az ero 
hatására keletkeznek. Lehet, hogy ekkor jó irányban módosul a folyamat, 
vagyis a lassabban forogni akaró gyorsabban fog forogni... de éppenséggel 
fordítva is lehet, fene tudja. Elvileg az is elofordulhat, hogy a teljesen 
terheletlen szán ellenére a menetek szétnyomják, szétgyalulják egymást. 
Lehet, hogy az eb itt van elhantolva. Kell találni olyan elrendezést, ahol a 
kiegyenlítodés automatikus.

Ennek ellenére érdekes ötletnek tartom. Külön tetszik, hogy egész finom 
elorehaladást is lehet csinálni úgy, hogy a görgok átméroje csak kicsit 
különbözik az orsóétól.  (Ha azonos ugye, akkor nem jön létre elotolás). 
Ugyanakkor éppen ez a hátránya is. Ha különbözik, akkor a menetemelkedési 
szög különbözo kell legyen, az meg nem az igazi. Viszont - és ez most jutott 
eszembe - ezt a szöghibát ki lehet küszöbölni úgy, hogy a görgok kicsit 
elfordított tengely körül forognak, nem az orsóval párhuzamos tengely körül.

hjozsi 




More information about the Elektro mailing list