CNC
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Sat Aug 6 17:39:56 CEST 2005
> Nem látom pontosan aggályod.
> ha ugyanaz a menetemelkedés meg minden vagyis mondjuk ugyanazzal a profil
> késsel csinálják meg az orsót és a görgôt is akkor mi a probléma ?
Az ugye világos, hogy akármit csinálnak egyformára, sohase lesz tökegyforma.
Hogy is néz ez ki?
Van a központi orsó. Ehhez hozzányomódik - most csak gondolatban - az egyik
görgo. Mi adja az elmozddulást? Az, hogy ezek vmi virtuális átmérok mentén
gördülnek egymáson, és nem egyforma a fordulataik száma.
Tegyük fel, hogy a görgo kétszer akkora virtuális átméroju, mint az orsó.
Ekkor ugye az orsó fordul kettot, a menet emelkedik két emelkedésnyit, a
görgo visszafelé egyet, azaz a gorgohöz rögzített akármi megy elore egy
menetnyit. Ha minden ideális.
Na most képzeld el, hogy az egyik görgo virtuális átméroje picit eltér a
másikétól. Jaj, ezt kicsit jobban körül kell írnom.
Az összefeszülo orsó-görgo1 páros d1 és D1 átmérok mentén gördül. Mert éppen
úgy hozza a surlódás nekik, mint sorsot.
A másik orsó-görgo2 páros d2 és D2 átmérok mentén gördül.
Ha d1 és d2 nem egyforma, akkor ugye D1 és D2 sem lesz az, bár a d1+D1 még
egyenlo lehet d2+D2-vel. És azt könnyu belátni, hogy itt a gördülokörök
átmérojét az égvilágon semmi nem szabja meg, csak a surlódás aktuális
állapota. Még egy orsó-görgo pároson belül is akár folyamatosan is
változhat. Egyet tudhatunk csak biztosan: a két átméroju kör mindig a
meneten belül valahol ér össze, de hogy hol, azt nem tudhatjuk. Ha pl a
görgo menete kicsit csúcsosabbra sikeredik, akkor a menetek az orsó tövénél
érnek össze, ott találkoznak kb a gördülokörök, és ugyanez fordítva is
elképzelheto.
Ha így van, akkor ugye a két görgo nem azonos fordulatot tesz meg, tehát
különbözo kell legyen a haladásuk. A gyorsabban forgó lassabban halad.
Emiatt axiális feszültség keletkezik közöttük, hiszen ugyanarra a szánra
vannak szerelve.
Azt nehezen látom be, hogy mi van, ha kis szöghibák is vannak, vagy az ero
hatására keletkeznek. Lehet, hogy ekkor jó irányban módosul a folyamat,
vagyis a lassabban forogni akaró gyorsabban fog forogni... de éppenséggel
fordítva is lehet, fene tudja. Elvileg az is elofordulhat, hogy a teljesen
terheletlen szán ellenére a menetek szétnyomják, szétgyalulják egymást.
Lehet, hogy az eb itt van elhantolva. Kell találni olyan elrendezést, ahol a
kiegyenlítodés automatikus.
Ennek ellenére érdekes ötletnek tartom. Külön tetszik, hogy egész finom
elorehaladást is lehet csinálni úgy, hogy a görgok átméroje csak kicsit
különbözik az orsóétól. (Ha azonos ugye, akkor nem jön létre elotolás).
Ugyanakkor éppen ez a hátránya is. Ha különbözik, akkor a menetemelkedési
szög különbözo kell legyen, az meg nem az igazi. Viszont - és ez most jutott
eszembe - ezt a szöghibát ki lehet küszöbölni úgy, hogy a görgok kicsit
elfordított tengely körül forognak, nem az orsóval párhuzamos tengely körül.
hjozsi
More information about the Elektro
mailing list