BENZIN...MÁJUS 2...ADD

VF vf at elte.hu
Sun Apr 24 14:33:43 CEST 2005


Thus spake pyxys1 <pyxys1 at westel900.net>:

> erre írtam anno, hogy a dugóban a nagymotornak nem kell gézt adni,
> szépen lehet vele araszolni alapjáraton, így aztán, mikor én indulok,
> csak felengedem a kuplungot, a szuzu meg brümmögtet.

A hosszu levezetes helyett, amit nem ertenel ugy sem, egy hasonlat.
Van egy trafos tapegysegunk, a kimeneten egy eloterhelo ellenallassal,
mely a motor belso vesztesegeit jelkepezi.
Ha tovabbi terhelest kapcsolunk ra, a feszultseg leesik, tegyuk fel,
hogy aranyosan az osszterhelessel. (kulso + az eloterhelo ellenallas)
Tegyuk fel, hogy pl 10% feszultsegeses engedheto meg, kulonben lefullad :)
a tapegyseg.
Na most, amikor kicsit elore kell menni, ki kell venni valamekkora P
teljesitmenyt a tapbol. Akkor esik 10%-ot a kimeno feszultseg, ha a
kivett teljesitmeny kb tizede az eloterhelo ellenallason disszipalt
teljesitmenynek.
A szuzika motorja nem kepes az auto megmozditasahoz szukseges
teljesitmenyt gazadas nelkul produkalni, mert az eloterhelo ellenallas
(belso vesztesegek) kisebbek, ugyanakkora leadott teljesitmeny, gazadas
nelkul, tul nagy fordulatszam-csokkenest okozna!
A nagy motornak az a kis teljesitmeny szinte elhanyagolhato a vesztesegek
mellett, igy gazadas nelkul is leadja.

Ertheto?

Valamint kerdezz meg egy gepeszt, hogy a kis motor, vagy a nagy motor
belso vesztesegei nagyobbak. Egy kis segitseg: ezt akkor erzed, amikor
probalod kezzel megforgatni a motort. Funyiro, furesz, fel kezzel,
motorcsonak egy kezzel behuzhato, motorkerekpar labbal berughato, egy
ladat mar igen nehez bekurblizni, nagyobb autokat teljesen lehetetlen.
(Egyszer valami 30-an toltunk be egy Avia teherautot :)
Ezt az ellenallast a motornak alapjaraton le kell gyoznie, alapjaraton
is biztositani kell a vesztesegek fedezesehez szukseges teljesitmenyt,
raadasul a nagyobb motor kis teljesitmenyen sokkal rosszabb hatasfokkal
mukodik mint a kisebb.
Kovetkezmeny: kis teljesitmenynel a nagyobb motor fogyasztasa sokkal
nagyobb mint a kis motore. Es az auto-motorokat tipikusan az also
teljesitmeny-tartomanyban hasznaljak, nagyon tavol a maximumtol.
Ellentetben pl a hajo vagy szivattyu motorokkal...
Ha sikerul folyamatosan akkora teljesitmenyen jaratni a motort, ami a
kis motornak az optimalis felett, a nagy motornak annak kozeleben van,
akkor a nagy motor fog gyozni. Tipikusan egy atlagos autos csak rovid
ideig uzemelteti az autojat ebben a tartomanyban, atlagosan az jon ki,
hogy a nagy motor tobbet fogyaszt. Varosban durvan.
A katalogusadatok nem erdekesek, mert a magyar benzin miatt amugy is
plusz 20..30% (dizelnel nem, annak majdnem mindegy!!!), de nem ritka
a 100%, tehat dupla valosagos fogyasztas sem.

>  pyxys1                            

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
Az elveszett kincs potolhato, de az elvesztegetett ido nem.




More information about the Elektro mailing list