OT diesel
jhidvegi
jhidvegi at freestart.hu
Wed Apr 20 01:44:04 CEST 2005
> Na most már én is belebeszélek. :-)
Na akkor én is. :)
> A diesel motor üresben is lassabban pörög fel. Ekkor pedig nincs szerepe
> a váltónak.
> Ennek oka, hogy a lökethosz nagyobb, mint a benzines autók esetében.
Ez érdekes összefüggés. Valahogy úgy tudom elképzelni, hogy ha nagyobb a
lökethossz ugyanakkora átmérohöz, akkor ettol még nagy fotengelyt kell
használni, mert a lökethossz miatt ugye megvan a forgattyús szerkezetnek a
mérete ugyanúgy, mintha nagyobb lenne a dugóátméro. Annak pedig a négyzetével
arányos a lökettérfogat, ami meg a teljesítménnyel függ össze.
Na most, ha van egy jó nagy forgattyús tengely, tehát nagy sonkák vayg hogy
hívjákok kellenek, akkor nagy lesz a motor tehetetlenségi nyomatéka a kis
dugóátmérokhöz képest, ergo szükségszeruen lassan fog felpörögni.
Ha definialok egy aranyossagi tenyezot: k=omega/v, ahol v az adott
sebessegfokozatban a kocsi sebessege akkor, amikor a motor omega szogsebesseggel
forog, akkor ez a tehetetlensegi nyomatek (theta) m=theta*omega/v ertekkel
hozzajarul az auto tomegehez, tehat mintha ennyivel nehezebb lenne az egesz
auto, tehat a gyorsitando tomeg.
Ha ezzel a kis atmeroju dugosorral tehat egy nagy cm3-s motort csinalnak, annak
biztosan jo nagy a thetaja, ezert sokkal fog hozzajarulni a kocsi tomegehez is,
szarnak kell lennie a gyorsulasnak. Kulonosen pl 1-esben, amikor a fenti
aranyossagi tenyezo jo nagy.
hjozsi
____________________________________________________________________
Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol.
Probald ki most! http://www.freestart.hu
More information about the Elektro
mailing list