Golf V, volt: F1 fizika
Auth Gábor
auth.gabor at enaplo.hu
Sun Sep 26 10:43:04 CEST 2004
Halihó!
2004. szeptember 25. 23.51 dátummal ide.ne.irj at freemail.hu ezt írta:
> Mukodott az a karburatoros korszakban is, csak azota egy ugyanolyan
> hengerurtartalmu motorbol tobb mint 2x teljesitmenyt lehet kivenni,
> sokkal jobb menettulajdonsagok, kisebb kornyezetszennyezes es
> alacsonyabb fogyasztas mellett. Ezt az elektronika altal elerheto sokkal
> nagyobb pontossag tette lehetove.
Nem tudom, hányszor kellene még leírni... Lambda szonda jele nélkül a
fogyasztás -5 és 10% között mozog, de inkább több. Egy Euro4 motor az
Euro3 szennyezési normákat még teljesíti.
A motorvezérlés elsősorban vezérlés, nem szabályozás. A lehetőségekhez
mérten minden bemenő paramétert mér, és ezek alapján vezérli a motort. Ha
eltolódik a vízhőfokmérő jele (nem megszűnik), akkor igencsak egyenetlen
lesz a motor járása, ezt semmilyen visszacsatolás nem képes korrigálni. Ha
a létömegmérő hamis értéket mér, akkor olyan is előfordul, hogy lefullad,
vagy letilt a vezérlés. Hibás légtömegmérő nélkül szinte el sem indul. És
egy kimenő paramétert mér a sok lehetséges közül: oxigéntartalom. Semmi
mást. Mérhetne hőfokot, nyomást, kémiai elemzést csinálhatna a füstgázról.
Lehetne úgy is csinálni, hogy semmi bemenő paramétert nem mérünk, csak a
kimenőket. De egyelőre olcsón nem áll rendelkezésre a sok kémiai szenzor.
Sokkal jobban meg lehetne csinálni a motor elektronikáját, ha sokkal több
adat jönne vissza a kimenetről, de egyelőre ez nem olcsó utcai megoldás.
Marad a vezérlés.
--
http://www.enaplo.hu - Iskolai Információs Rendszer
Auth Gábor -=- +36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141
FreeBSD 5.3
More information about the Elektro
mailing list