Golf V, volt: F1 fizika
Auth Gábor
auth.gabor at enaplo.hu
Sat Sep 25 16:53:58 CEST 2004
Halihó!
2004. szeptember 25. 16.14 dátummal HAJDU Csaba ezt írta:
> Es ezt milyen szenzor merne?? Egyebkent en azt nem hivom
> meresnek, hogy t ideig kinyitom az ajtot, aztan kiszamolom, hogy
> felteve ezt meg azt, t ido alatt ennyi es ennyi levego jott be a
> szobaba... De ettol meg ha akarod, hivd meresnek; ezen nem mulik
> semmi.
Bocsánat, de nagyon sok mennyiséget csak ilyen formában tudunk mérni. De
attól, hogy végeredményben söntön eső feszültséget mérünk, attól még
árammérőnek szoktuk becézni az áram mérésére szolgáló eszközt.
Nevezhetnénk söntön eső feszültségmérőnek is, igazad van. Most jut
eszembe, feszültséget sem tudunk mérni, mert végül is a mutatót egy
tekercsen átfolyó áram által keltett mágneses tér ereje lendíti ki rugó
ellenében. Akkor nevezzük az árammérőt ,,söntön eső feszültség által
tekercsben keltett áram által létrejött mágneses tér erejének
mérőeszközé''-nek? Nem lesz egy kicsit hosszú név? Komolyan ennyire el
kell vonatkoztatni a valóságtól?
Mértem olyan (kalibrált) térfogatáram mérővel, ahol a nyitási idő és a
nyomáskülönbség adta ki a térfogatáramot. Azért kell kalibrálni, mert a
viszkozitás beleszól a mérésbe... nyílván nem ugyanazt a számot adja víz
és olaj esetén. De egy kiépített technológiai folyamat esetén nem
számottevő a bemenő paraméterek változása. Autó esetén sem számottevő,
egyedül a hőmérsékletet változik, de ez mért paraméter.
> Es miert??? Mar nagyon sokadszor: a nyitasi idobol szamolhato egy
> mennyiseg, ami a gyakorlat alapjan ugy tunik, hogy akar 1-3%
> pontos is lehet.
Igen, ennyire pontos is. De inkább 1%. A tankoláshoz viszonyítva
felesleges mérni, mert a kút hitelesítése +-5%.
> De amin a vita zajlik, az az, hogy a vezerleshez a terfogat pontos
> ismeretere nincs szukseg, hiszen ugyis a nyitasi ido valtozik. Az
> csak egy adat, hogy a jo lambdahoz tartozo nyitasi idohoz elvileg
> milyen terfogat tartozik, de a vezerles nem a terfogatokkal
> dolgozik, hanem az idovel.
Kénytelen. Mert adott levegőtömeghez adott tömegnyi benzin kell. Hogy
később a tömeget átkonvertálja idővé a szelep nyitásához, vagy idővel
számol, az már technika-implementáció kérdése. De végeredményben kénytelen
tömeggel számolni, a táblázatokban is tömeg van. Hogy pontosan letárolva
mi van, az viszont a vezérlő magánügye. Ha bele van drótozva, hogy 1mm3 =
26 mikromásodperc, és a táblázatokban is idő van, akkor is tömeggel
számol. Tényleg ezen kell kötözködni?
Ha azt mondom, hogy rotaméterrel mérek tömegáramot, akkor is kötözködni
kezdesz, hogy nem is térfogatáramot mérek, hanem távolságot? Ha jön a
vízszámla, akkor mondjam azt, hogy nem is köbméter a mértékegység, hanem
fordulatszám/hónap, és kérek másik számlát?
Nagyon kevés olyan mérőeszközünk van, amelyik visszacsatolással erősit
meg minket a mért értékről, hogy tényleg annyi-e, vagy valami elromlott.
Én speciel most hirtelen egyet sem tudok említeni.
--
http://www.enaplo.hu - Iskolai Információs Rendszer
Auth Gábor -=- +36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141
FreeBSD 5.3
More information about the Elektro
mailing list