Golf V, volt: F1 fizika

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Sat Sep 25 13:34:11 CEST 2004


Thus spake Auth Gábor:

>   1-3%? Számoljunk. Benzin: ~700g/dm3. Levegõ: 1.3g/dm3. Egy fél literes 
> hengerbe 0.65g levegõt szív be a motor. Ehhez porlaszt hozzá ideális 
> esetben 0.04421g benzint. Ha téved ~3%-ot, akkor 0.04289g-0.04554g 

A legmero teved 10%-ot, az injektor ki tudja mennyit (lehet hogy a gyarban
egy adott benyaval tud 1%-ot, tipikusan), valamint a benya minosege is
mas (ha valoban kb 1 literrel kell tobb a magyar benzinbol, akkor 10l
fogyasztast feltetelezve ez ujabb 10%, 5l-nel 20%), stb... egyeb szenzorok
hibaibol osszesen siman kijohet tobb 10% hiba a lambda-ban.

> sikerül. Ekkor a Lambda értéke 1.03-0.97 (-3% és +3% között alakul. Ezt a 
> különbséget a legújabb szondák sem igen veszik észre, amelyek 0.7 és 1.4 

Haha! Te is kihoztad, hogy a lambda-ra semmi szukseg, hiszen olyan kicsi
a hiba, hogy a lambda mar amugy sem tudja erzekelni. Ezzel szemben az
uj kocsikba 2db lambdat is beepitenek. Vajon miert?
Hat azert mert az egesz fenti szamitas teljesen rossz.
Tegyuk fel, hogy pontos az injektor, annyit ad be, amennyit az elektronika
akar. De honnan tudja az elektronika, lambda nelkul, hogy mennyi benyat
_probaljon_ beadni? A tobbi szenzor jelebol, melyek mar csak a legmennyiseg-
mero miatt is alapbol 10% hibaval terheltek, es akkor ebben meg nincs
benne semmi egyeb... Tehat ha a 10% hibaval terhelt jelek alapjan szamolja
ki es adagolja halal pontosan a benya mennyiseget, az 10% 'pontos' lesz.

>   Én azt mondom, hogy +-0.5-1% között tudja az elektronika, hogy mennyi 
> benzint nyomott a szívórendszerbe. +-5-15% között tudja, hogy mennyi 

En meg azt mondom, hogy pont mivel a tobbi szenzor, a lambdat kiveve,
mind igen nagy hibaval terhelt jelet ad, mi a francnak kene gorcsolni az
injektorokon atmeno benzin pontos meresevel, amikor az abszolut ertek
ugy is teljesen lenyegtelen a motorvezerles szamara, csak arra jo hogy
ki lehessen irni az usernek a fogyasztast.
A program szamara a legmero es az injektor karakterisztikaja _nem valik el_
egymastol, egyben latja a kettot, mint egy nemlinearis fuggvenyt!
Ezt a fuggvenyt meg tudja allapitani a lambda jele alapjan.
De nem tudja kitalalni, hogy a legmero karakterisztikaja leirhato az 'a'
fuggvennyel, az injektore az 'i' fuggvennyel. Csak egy 'f' fuggvenyt
lat, ami mindentol fugg. Ezt szepen be tudja kalibralni hasznalat kozben
a lambda jele alapjan.
Az injektor karakterisztikajat kulon nem tudja megallapitani!
Az user meg nem tudja ellenorizni, mert nem ismeri a szukseges pontossaggal
a tank meretet, hol jobban megtolti, hol kevesbe, stb... eselye sincs a
pontos meresre kipreparalatlan auto nelkul.

> átlagos oxigénszenzor pedig +-5-15% pontosan tudja, hogy mennyi az elégett 
> gáz pontos oxigénmennyisége (ez is pontatlan, mert koszolódik és 

Na ez nem igaz, mar a regebbi, tobb eves szenzorok is 1%-nal kisebb
hibaval dolgoztak!!

> öregszik). Ha azt mondod, hogy +-3% a fogyasztásmérés, akkor is mérés, nem 
> becslés. A többi szenzor kisebb pontosságot szolgáltat.

En ennel sokkal nagyobb hibara tippelek, kulonosen hogy a benzin
viszkozitasat senki nem meri, az injektor kopasat senki nem meri, stb...
Ha a dizeleknel kopik az injektor, a benzinesnel is kopik valamennyire.
Es meg koszolodhat is.
Az egyik elozo levelemben leirtam, ezer dologtol fugg nemlinearisan,
ezek egy reszet nem lehet kulon merni az autoban, igy korrekciora sincs
lehetoseg! Egy masik reszet lehet korrigalni, de nem lehet egyszeru,
gondolom vert pisil a mikrovezerlo is a sok szamitastol...

>   Ha 3%-nál pontatlanabb lenne a befecskendezés, akkor a nagy kilengések 
> miatt hamar elpusztulna a katalizátor.

Ezt is mar irtam, szandekosan be lehet allitani ennel sokkal nagyobb
'pontatlansagot' jelento dusitast is. Ezt csinaljak amikor mukodtetik a
gyarilag beepitett tuning-kapcsolot, vagy chip-tuningoljak a motort.
Szandekosan pontatlan, dus kevereket allit be az elektronika, ha pl
megdoglik a lambda es hazabiceges modba kapcsol, vagy a lassu lambdas
verdaknal ha hirtelen gazt adsz, es nem tud ra reagalni a lambda.
A katalizatornak ettol nem lesz semmi baja.
Ha betolas kozben belefolyik a benzin, attol igen.

> Auth Gábor -=- +36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"A lamerek egyik fo ismertetojele, hogy maniakusan felnek a virusoktol"




More information about the Elektro mailing list