Golf V, volt: F1 fizika

Auth Gábor auth.gabor at enaplo.hu
Sat Sep 25 14:47:38 CEST 2004


Halihó!

2004. szeptember 25. 13.57 dátummal HAJDU Csaba ezt írta:
> Tehat ilyen hatarokon belul nyugodtan lehet pontos a meresed, a
> vita nem errol szolt. Ha nem tudod megerteni sem, hogy mirol,
> akkor olvasd ujra az egeszet, hatha...
  1-3%? Számoljunk. Benzin: ~700g/dm3. Levegő: 1.3g/dm3. Egy fél literes 
hengerbe 0.65g levegőt szív be a motor. Ehhez porlaszt hozzá ideális 
esetben 0.04421g benzint. Ha téved ~3%-ot, akkor 0.04289g-0.04554g 
sikerül. Ekkor a Lambda értéke 1.03-0.97 (-3% és +3% között alakul. Ezt a 
különbséget a legújabb szondák sem igen veszik észre, amelyek 0.7 és 1.4 
között arányos feszültségjelet szolgáltatnak 1.4-2.8V között (2.5V az 1.00 
Lambda), 50mV pontossággal. Az érzékenységük 1.00 Labda közvetlen 
szomszédságában 0.96 és 1.08 (felfelé nagyobb a lépték, nagyobb a hiba 
is).
  Ha az injektoron mérési hiba van a pontos mennyiség befecskedezésekor, 
akkor miért csak felfelé téved 3%-ot? Nem jellemző mérési hibáknál a csak 
felfelé tévedés, hacsaknem pont ennyivel kevesebbet tankolsz a kúton... :)
  Én azt mondom, hogy +-0.5-1% között tudja az elektronika, hogy mennyi 
benzint nyomott a szívórendszerbe. +-5-15% között tudja, hogy mennyi 
levegőt szívott be a hengerbe (a légtömegmérő nagyon pontatlan). Egy 
átlagos oxigénszenzor pedig +-5-15% pontosan tudja, hogy mennyi az elégett 
gáz pontos oxigénmennyisége (ez is pontatlan, mert koszolódik és 
öregszik). Ha azt mondod, hogy +-3% a fogyasztásmérés, akkor is mérés, nem 
becslés. A többi szenzor kisebb pontosságot szolgáltat.
  Ha 3%-nál pontatlanabb lenne a befecskendezés, akkor a nagy kilengések 
miatt hamar elpusztulna a katalizátor.
-- 
http://www.enaplo.hu - Iskolai Információs Rendszer
Auth Gábor -=- +36-70/9400-341 -=- ICQ: 49179141
FreeBSD 5.3




More information about the Elektro mailing list