Golf V, volt: F1 fizika

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Sat Sep 25 12:24:59 CEST 2004


Thus spake Fuzesi Arnold:

> Egy fizikus meg egy injektoros motort eleteben nem lato droid oktatja a
> bandat...
> Mikor meg a negyutemu motor alap mukodesevel nincs tisztaban.

Tisztaban vagyunk vele, de mindegy.
A ciki az, hogy egy allitolag motormenedzsmentet tervezo emberke nincs
tisztaban a jelenlegi autok elektronikajanak mukodesevel... :(

> elkepesztoen pontosan be tudja loni a tablazatokat az
> adott kocsira szabva.

Nyilvan minden benzinhez, minden legnyomashoz, minden homerseklethez,
stb... Lambda akkor nem is kell, ugye?

> Mivel ezek a tablazatok pontosak a kocsi dinamikaja sokkal jobb lesz
> elmeletileg.
> Mert a lambda szabalyzas kisebb hibat kell korrigaljon.
> Amit mellekesen irto lassan tesz meg. Meg ha par HZ-el is dolgozik, akkor
> is.

Az uj lambdak allitolag mar gyorsitas kozben is siman tartjak az
optimalis kevereket... Kepzeld el, lambda=1 dinamikus gyorsitas kozben is!

> Az atyauristen lambda ott figyel mint eddig is. Elotte miert nem tudta ezt
> produkalni?

Mert lassu volt, es mint ezerszer megbeszeltuk, a lassu lambda hirtelen
terheles/teljesitmeny-valtozas kozben nem tud reagalni.

> Ez egy gyonyoru gyakrolati pelda ami szepen alatamasztja hogy a lambda
> messze nem jatszik olyan
> fontos szerepet mint az egyesek hiszik.

De igen. Mert a hirtelen valtozasokat ugyan nem tudja kovetni, de a
hirtelen valtozasok eseten hasznalt tablazatot a lambda jelevel kell
korrigalni! Erted??
Gondolj mar bele, csak a legmennyiseg-mero teved 10%-ot, az injektor
legalabb 1-et, a tobbi erzekelo is egy csomot. A lambda az _EGESZ RENDSZER_
pontossagat behuzza 1%-ra.
Tehat nem statikus az a tablazat, hogy egyszer lemerik 1 motorra, aztan
az osszes olyan motorral gyartott kocsi a vilagon ugyanazzal a tablazattal
megy. Az csak startup ertek, menet kozben a lambda jele (az az egyetlen
visszacsatolas!) alapjan korrigalja az egyutthatokat.
Ha a ti kutyutokben nincs ilyen, az kar, ezert kell rendszeresen
kalibralni fekpadon... Egy okosabb rendszer megteszi ugyanezt az uton,
menet kozben, mas benzin tankolasa utan nehany km megtetele alatt.
(Mas kerdes, hogy nem biztos hogy a menettulajdonsagokra optimalizal
a szoftver, hanem a hatasfokra es kornyezetvedelemre, de tipusonkent
be lehet allitani hogy mennyire legyen sportos az auto)

> Meg az a nagyon fura, hogy ha eleg lenne nagyjabol adagolni a lambda majd
> korrigal, akkor:
> A nem legtomegmeros, azaz a MAP szenzoros kocsikban miert van mindig
> levegohomero?
> Azert mert igen is fontosak a mert adatok, mert azok alapjan kell pontosan
> adagolni, hogy a kocsi ne legyen lusta, dinamikusan menjen, ne a lambdara
> hagyatkozzon.

Igy van, mert mint megbeszeltuk a lambda lassu stb... Ezert az elektronika
elore probal pontos mennyiseget adagolni, de csak utolag derul ki hogy az
jo volt-e, akkor korrigalja az elore szamitashoz szukseges egyutthatokat.
Erted??
Hosszu tavon mindenkeppen a lambdara kell hagyatkoznia, mert semmilyen
mas visszacsatolas nincs a keverek osszetetelerol.

> Arnold

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Honnan tudod, hogy jol erzed magad, ha mas eszre sem veszi?"




More information about the Elektro mailing list