Golf V, volt: F1 fizika
HAJDU Csaba
hajdu at sunserv.kfki.hu
Fri Sep 24 21:38:25 CEST 2004
> Figyi: a dolog lenyegesen bonyolultabb. Alapvetoen terfogatra adagoljak a
> benzint, mert nem nagyon lehet masra. Az injektorok kapnak egy stabil (a
Jobban mondva nyitasi idore, mert csak az allithato, viszont ez
ketsegtelenul valamilyen pontossaggal aranyos a terfogattal.
> vakumterhez kepest stabil) tapnyomast, aztan kinyitod oket x millisecre, es
> ettol besprickolnak valahany kobcenti benzint. Az x millisecet alapvetoen a
> legtomegmero adatara tamaszkodva szamitja ki a computer - pontosabban az
> alapjan elokapja az adott pillanatban hasznalt tablazatbol a legmennyisegnek
> megfelelo erteket. Ezutan figyeli a lambdaszonda jelet, es annak megfeleloen
> korrigal, ha kell - ami egy masik tablazatot jelent. Es igy tovabb... Ha nem
> tablazatokban gondolkodsz, akkor folfoghatod az egeszet egy sokdimenzios
> feluletnek is, ahol az egyik koordinata a legtomeg, a masik a lambda, a
> harmadik a motorhofok, aztan a fordulatszam, gazpedalallas, annak a
> derivaltja... Kalibralasrol nincs szo. A rendszer egyetlen
> visszacsatolasban szereplo, tehat a kimeneti oldalon levo erzekeloje a
> lambdaszonda, vagy lambdaszondak, mer manapsag mar szokas kettot is
> hasznalni, egyiket a katalizator elott ahol eddig, a masik meg utana, EURO
> mittomenhanyas normahoz.
Szo szerint ezt mondtuk eddig is; erre jott az, hogy "de pontosan
ismeri a mennyiseget". Ezzel szemben az idot ismeri pontosan,
amihez tartozik egy tobbe - kevesbe pontos, sok dologtol fuggo
mennyiseg.
Egyebkent az is erdekes, hogy a fogyasztast a nyitasi idokbol
szamoljak, mert ugye lehetne a legtomegmero adataibol is, aztan
ugy tunik, megsem ezt teszik.
More information about the Elektro
mailing list