Hazi keszitesu motoroelektronika (Re: Golf V, volt: F1 fizika)
ide.ne.irj at freemail.hu
ide.ne.irj at freemail.hu
Wed Sep 22 14:54:09 CEST 2004
Thus spake Fuzesi Arnold:
> Viszont gondolom nem kell reszletezni a visszacsatolt vezerleseknek milyen
> hatranyai vannak.
> Kesleltetes, fazistolas okozta belenges spec frekin, stb. Raadasul a lambda
:)))) Varjal, profi cuccokrol van szo, nem arrol amit te terveztel!
A jol meretezett negativ visszacsatolas elonye, hogy a mukodest utana
tudja huzni a valtozo kulso korulmenyeknek.
> Illetve minden autot nem hangolhat a gyar kulon-kulon, mert ...egyertelmu
> gondolom meg VF szamara is.
Es itt jon be a lambda. Mert a gyarban belenyomjak a vezerlobe a szeria
konstansokat, aztan az egyik kocsi megy Madagaszkarra, a masik Kijevbe,
a harmadik Bagdadba... Mas benzinnel fognak menni, mas homersekleten,
mas legkori nyomason, mashogy fogjak hasznalni oket, mashogy fog kopni
a motor... Es a lambda szepen mindent utanaallit.
Olyannyira, hogy amig a motor teljesen szet nem esik, alig van lathato
hatasa a kopasnak.
Lambda nelkul motorvezerlot csinalni kb olyan, mint mondjuk muveleti
erositovel 10x erositesu neminvertalo erositot epiteni olyan modon, hogy
megnezzuk a katalogusban a nyilthurku erositest, majd ennek tizedenyi
osztast teszunk az erosito ele.
Nem mukodik. A motornak, injektoroknak, az osszes erzekelonek van
homerseklet, feszultseg, nyomas, stb... fuggese, offszetje, nemlinearitasa,
nyilthurku vezerlesbol sok jo nem jon ki.
A lambda szepen zarja a hurkot, lehetoseg van az egyes erzekelok,
beavatkozo szervek kalibralasara, a pontossag megnovelesere.
Ami legnagyobb mertekben a karosanyag-kibocsatasban latszik meg, kisebb
mertekben a fogyasztason, hatasfokon is.
> Minel kevesebbet korrigal a lambda, annal jobb a rendszer dinamikaja.
Ez tiszta hulyeseg, semmi ertelme. Helyesen: a lambda nem tudja kovetni
a dinamikat, csak a munkapont beallitasara hasznalhato, utana maga a
beavatkozas az lambda alapjan meghatarozott es pontositott egyutthatok
alapjan tortenik, de nem kozvetlenul a lambda jelebol.
Elektronikai pelda: a DC szintet beallito alacsony frekvencias negativ
visszacsatolas.
> A BMW megcsinalja siman, hogy gyorsitas alatt nem lomha mint holmi golf,
> hanem megy mint a veszedelem, kozben a lambda is a helyen van elegge.
Vagy nincs, mert az azonos hengerurtartalombol kiveheto nagyobb
teljesitmenyt pl a keverek kismerteku dusitasaval eri el.
Vannak sportosra hangolt autok, es takareskosra/kornyezetbaratra
hangoltak.
> Arnold
--
Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"Nyugodt lelkiismerettel csak ket dolgot igerhetek: fut es fat ;)"
More information about the Elektro
mailing list