Hazi keszitesu motoroelektronika (Re: Golf V, volt: F1 fizika)

ide.ne.irj at freemail.hu ide.ne.irj at freemail.hu
Wed Sep 22 14:19:40 CEST 2004


Thus spake Fuzesi Arnold:

> Lehetne siman olyan befecskendezest csinalni -mitobb a jobb tuningmuhelyek
> csinalnak is- hogy a kocsi fogyasztasa csokken/marad, mikozben a
> teljesitmeny/rugalmassag no.
> Ez gyonyoruen ellentmond VF hulyesegenek, miszerint a lambda az atyauristen.

Jaja, hulyeseg... Azert van minden autoban :)

> Mert nem a lambda algoritmuson varialnak a muhelyek, hanem a tablazatokon,
> azokat finomitjak.

A tablazatokat az okosabb motorvezerlok a lambda alapjan korrigaljak.
Tehat lassan docogsz varosban, akkor ugy fogja korrigalni a keverek
osszetetel tablazatot, hogy varosban docogesnel legyen optimalis.
Ha hirtelen beletaposol a gazba, egy ideig lomha az auto, de nemsokara
rajon hogy korrigalni kell a tablazatot, megtortenik, megy jol.
Sot a cikk szerint tobb tablazat van, automatikusan masikat hasznal
egy ido utan, ha latja hogy az egyik nem jo.
Egy ilyen tablazatot a szukseges pontossaggal _NEM LEHET_ vakon
korrigalni, anelkul hogy ismerned a benzin egesi tulajdonsagait,
a vezeto szokasait, legkori nyomast es nedvessegtartalmat, motor
homersekletet, kopasi allapotat, stb...
Ezt csak ugy lehet megcsinalni, hogy a lambda visszajelzese alapjan
tudja a vezerlo, hogy egy beallitas jo volt, vagy nem.
Ismetlem, a Motronic-ok igy mukodnek!

> Nagyon sok uzemallapotban a lambda nem (vagy csak mostanaban szol bele, de
> akkor sem kozvetlenul hanem kesve) szol bele a befecsbe. Jellemzoen ezek
> az uzemallapotok azok, amelyek jelentosen befolyasoljak a fogyasztast a
> hetkoznapokban.

Az intenziv gyorsitas meg hasonlo uzemallapotokban nem mukodik a
lambda, de hiaba probalod a szamba adni hogy en ilyet mondtam.
Idezek sajat magamtol:

> A lambda-szabalyozas - jellegebol adodoan - mindig mar csak utolag kepes
> beavatkozni, hiszen a kipufogogaz minosegebol kovetkeztet a helyes levego-
> uzemanyag aranyra. Igy a szabalyozas mindig tartalmazni fogja a kipufogogaz
> atfutasi idejevel aranyos idokesest. Ezert a szabalyozorendszerben tervezett
> (josolt) elovezerlest alkalmaznak, melyet a tervezes es a probapadi uzem
> alapjan hataroznak meg. Az ertekeket az EPROM tarolja. A jarmu uzemideje
> alatt azonban fellephetnek olyan valtozasok, amelyek a tarolthoz kepest
> mas elovezerlesi idoket kivannanak. Ilyen akkor fordulhat elo, ha peldaul
> mas tipusu uzemanyagot tankolunk, mint amire a szabalyozas eleve fel volt
> keszitve.'

Tok vicces, ugyanazt mondjuk, csak amit en mondok hulyeseg, amit te az
nem :)) Fogadjunk hogy azota sem olvastad a cikket amirol vitazunk...

> Nem azert zabalnak a dugoban a kocsik tobbet, mert nem sokat haladnak, hanem
> mert sok a gyorsitas, ahol az autok igen jelentos hanyada tablazatbol
> dolgozik nagyolt ertekekkel. Rengeteg benyat elpocsekolva.
> Ezert kell uj BMW-t venni :)

Ilyenkor _minden_ auto tablazatbol dolgozik, ha csak az uj szupergyors
lambdak nem eleg gyorsak ehhez is.
De a tablazat megfelelo elemeit mar elmeletileg kitoltotte a vezerlo
pontosan, amikor ugyanolyan korulmenyek kozott hosszabb ideig volt
lehetosege merni. Tehat adott gazpedal-allas, adott fordulatszam mar
elofordult maskor.

> Ezt alatamasztja az is, mikor a lambdam le volt huzva volt a varosi
> fogyasztas __szinte ugyan annyi volt__ mint most. (Dinamikusan vezetek
> jellemzoen, lambda tul sokat nem mukodik varosban ahhoz kepest amennyit
> mukodhetne.)
> Viszont kinn autopalyan, fouton nem tudtam 10 ala menni. Most meg 8 korul
> van, ha esszel megyek.

Az meg nem erdekelt, hogy a katalizator hatekonysaga 95%-rol 50%-ra
esett vissza...

> Arnold

-- 
Valenta Ferenc <vf at elte.hu>   Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
Az elveszett kincs potolhato, de az elvesztegetett ido nem.




More information about the Elektro mailing list