Golf V, volt: F1 fizika
ide.ne.irj at freemail.hu
ide.ne.irj at freemail.hu
Tue Sep 21 18:24:00 CEST 2004
Thus spake charles hoss:
> hengerenkenti befecskendezes eseten (ami mostanaban eleg altalanos)
> tetelezzuk fel hogy az egyik befecskendezo szelep elter 5 %-ot lefele -
> ilyenkor szegeny keverek jon letre , a kipufogoban felszokik az
[..]
Innen rossz az egesz. Megint idezet:
'Az egyetlen injektorhoz igy a prolasztoknal szokasos es hasonloan
bonyolult, eloszot szivocso tartozik. A tobbszorosen megtort, elagazo
csorendszer nem jol optimalizalhato, igy egyes hengerek jobb hatasfokkal
mukodhetnek, mint tarsaik. Hatranyos meg, hogy az uzemanyag az atmeneti
uzemallapotokban lecsapodik a terjedelmes, nagy tomegu cso- es hengerfalakra,
ezaltal a motor kedvezotlen hideginditasi es atmeneti tulajdonsagai joreszt
megegyeznek a porlasztos kivitelevel.
Sokkal jobb megoldast ad a hengerenkenti befecskendezes, mert igy azonos
es optimalis befecskendezo ter kepezheto ki a szivocso, a henger es az
injektor egyuttese szamara. Az injektor kozvetlenul a szivoszelep ele
fecskendezi az uzemanyagot, es igy az sokkal kevesbe kepes lecsapodni a
hengerfalakra.'
Tehat a hengerenkenti befecskendezes nem arra jo, hogy az uzemanyag
mennyiseget hengerenkent lehessen szabalyozni! Sot, az injektorokat
soxor egyutt vezerlik, vagy csoportokban, tehat nincs is lehetoseg az
egyenkenti vezerlesre.
Na most ezt en nem magamtol talaltam ki, itt van elottem a konyv, most
olvasom. Javaslom hogy ti is szerezzetek be, mert unalmas ezt a sok
hulyeseget olvasgatni...
> - a kereskedelmi forgalomban levo lambdaszondak (amik nem muszerhez
> hanem autohoz tartoznak) nem szelssavuak - tehat nem alkalmasak arany
> meghatarozasra , csak arra hogy megmondjak szegeny-e vagy dus a keverek
Pont ez kell ide!
> - a mostani (2004-2005-os) csucsbefecskendezoben a lambdaszenzor
> liearlisan huzza a terkepet fel-le - nincs adaptiv tablazata , csak
> generalisan valtoztatja a befecskendezesi idot- aranyaiban . de ha
> ennel is egyszerubb peldat akarsz hallani akkor : a legszuro koszolodik
Ezt ugyan nem ertem, de mindegy. Nem tudom hogy a mai autokban hogy van,
lehet hogy ez a cikk csak a legujabb fejlesztesekre vonatkozik.
Ebben az esetben nyilvan elavultak az ismereteitek, ami a motor mukodeset
es az optimalis vezerlest illeti.
> - alacsony fordulaton semmi kulonbseg , de magas fordulatol elkezdi
> folytani a rendszert - ilyenkor ha autopalyan mesz akkor kiszegenyedik a
> keverek - kompenzal , aztan varosban alapjaraton dadogni kezd - es ha
> eleg lassan kompenzal tulmelegiti /megoli a gyertyakat .
Kb 1sec alatt kompenzal. Idezet:
'A keletkezo feszultseg kb. 1Hz frekvenciaju, a 0.1V-os es a 1.0V-os
szint kozott valtozik.
Ha egy masodpercen belul beersz az autopalyarol a varosba, akkor az
1 masodpercbol marado nehany millisecundumban dadogni fog az auto :)
> egyebkent a tablazat nem dus - nem szegeny - pont jo . ettol elterni a
> lambdaszonda alapjan csak a hibak elkendozese .
Nem! Sajnos ezt nem tudom beidezni, mert abrak nelkul nem erdemes.
A motor kis mertekben dus keverekkel mukodik optimalisan, a katalizator
miatt kell a sztochometrikus aranyt, lambda=1.0-t tartani. Idezet:
'A katalizator helyes mukodesenek alapfeltetele, hogy az uzamanyag-
levego keverek osszetetele optimalis, lambda=1.00 legyen. Csak ennel a
kevereknel mukodik a katalizator jo, mintegy 95%-os hatasfokkal, noha ez
az ertek a motor gyakorlati (forgalmi) uzeme szempontjabol nem pontosan
egyezik meg az optimalissal.'
> van egy ilyen rendszer amit leirsz - a motec pl ilyen - de a gyujtast az
> sem tudja beallitani , es csak fekpadon alkalmas arra hogy statikus
> uzemben belodd a lambda alapjan a pillanatnyi kevereket - igy felveve
> egy alap tablat - menet kozben nem kompenzal .
Na jol van, elegem van, RT EK 2003, 189. oldal, jobb szelso hasab!
(Motronic)
> dexter
--
Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
Ha Murphy torvenye tevesnek bizonyulhat, akkor fog is.
More information about the Elektro
mailing list