motorokrol...
ide.ne.irj at freemail.hu
ide.ne.irj at freemail.hu
Tue Sep 7 11:54:09 CEST 2004
Thus spake Fábián István:
> Valoban forog, bar egyaltalan nem ugyanugy. A viselkedese most valoban olyan
> mint a szinkronmotore (mert az is). Vezerloelektronikaval (viszacsatolt
> rendszer) viszont inkabb hasonlit az egyenaramu motorhoz.
Teljesen igaz, de nem valtoztat a lenyegen.
Fox egy aszinkron motort, melleteszel egy frekivaltot es egy mikrovezerlot,
emulalsz vele tetszoleges masfajta motort. Ad abszurdum, leptetomotort is,
barmit. Ettol meg nem lesz az aszinkron motorbol leptetomotor, kommutatoros
egyenaramu motort, vagy szervo.
Javaslom Jozsi irasat, o sem lesz hires kosaras, ha emelore all :)
> Ok! De akkor miert ragaszkodsz koromszakadtaig a haromfazisu szinkronmotor
> elnevezeshez? Ezek a motorok sose latnak 3 fazisu halozatot, mivel ezeket nem
> arra terveztek. Sose mondtam, hogy ne mukodnenek egy megfelelo frekvenciaju
:)) Nezd meg a motormeghajto doksikat. A kimeneten PWM-el eloallitott
3 fazisu szinuszos tapot adnak ki a motornak.
Halal mindegy, hogy ezt a poziciobol visszacsatolva, vagy attol fuggetlenul,
vagy visszacsatolva, de nem kozvetlenul abbol eloallitva csinalja meg a
vezerles. A motor haromfazisu tapot kap, attol forog. Valamint a felepitese
alapjan is haromfazisu szinkronmotor. Ennyi.
En kerdezem, hogy ti miert ragaszkodtok az elektronikusan kommutalt
motor kifejezeshez, amikor ha a kezedbe veszed a motort, nem latsz se
elektronikat, se kommutatort, csak egy allando magneses forgoreszt, es
haromfazisu tekercselesu alloreszt??????????????????
Eled rakok ket motort, az egyiket igy szoktam meghajtani, a masikat ugy,
honnan tudod hogy melyik melyik, ha nem mutatom meg a hozza tartozo
elektronikat, es mas kulonbseg _nincs_????
> egyenaramu motor". Masreszt ilyen alapon a leptetomotor elnevezes is helyett
> is lehetne azt mondani, hogy n-fazisu szinkromotor, hiszen megfelelo
> fazisszamu es frekvenciaju szinuszos feszultsegrol remekul lehet oket
> hajtani. De nem lehetne megtudni mi a motor leglenyegesebb jellemzoje.
Nem! A leptetomotor ugy van megcsinalva, hogy a polusoknal 'beakad' a
forgoresz, vannak benne lagymagneses sontok. Ettol persze folyamatos
forgas kozben is kicsit ugral, es a hatasfoka is szar.
A haromfazisu szinkronmotor tengelyet teljesen szabadon lehet forgatni,
nem akad be. Kiveve ha rovidre zarod az alloreszt :)
> Ahogy a szekely bacsi mondta: Ilyen allat nincs! :))
> Akarmikor lehet ilyet csinalni. Csak azert irtam le ezt, hogy levezessem
> belole, hogyan lehet eljutni az elektronikus kommutacioju egyenaramu
> motorokhoz. A kovetkezo lepes az lett volna, hogy dobd ki a szenkefet,
> valahogy vezesd ra a kommutatorszeletekre azt a feszultseget amit mostmar
> tranzisztorok kapcsolgatnak ugyanolyan modon mint eddig a szenkefe. Ez persze
> nyakatekert ezert olyanok a motorok amilyenek. :((
Ebbol csak azt lehet levezetni, hogy a kommutatoros motor is hasonlit a
szinkronmotorokhoz. Ha kiforditod, hasonloak a magneses viszonyok.
De ezek ellentetben az altalad elektronikusan kommutalt motornak nevezett
motorokkal, valoban nem szinuszos taplalast kapnak, a kommutator csak sima
atkapcsolast tud! Tobbek kozott ez okozza a jellegzetes hangjukat.
Egy szinkronmotor ugyanolyan zajtalanul jar, mint egy aszinkron.
>> Hogyne. Csakhogy az utobbi idoben konzekvensen az elektronikusan vezerelt
>> AC szinkronmotor kifejezest hasznaljak ra. A ketto ugyanaz.
> Csakhogy ez (mint mar irtam) nem tul kifejezo, mivel azt is gondolhatnank,
> hogy csinalnak egy haromfazisu tapot es kesz! A vezerles ezt jelenti!
Ugy is van. Tobb mint valoszinu, hogy nem az erzekelok jelebol allitjak
elo kozvetlenul a meghajtast, hanem csinalnak egy haromfazisu, szinuszos
tapot, amit csak szinkronizalnak az erzekelok jelehez.
A kozvetlen eloallitas csak kis teljesitmenyeknel, egyszerubb cuccokban
nyero. Ott meg lehet tenni azt is, hogy egybol raadjak a nevleges
frekit, nem vacakolnak a felporgetessel. Nagyobb motoroknal ez nem
biztos hogy megy, mert szetszakad az egesz.
>> Nezd meg a cd motormeghajto adatlapokat. Ki sem ejtik a kommutator szot.
>> Nezd meg a Prius leirasat. Ott sem hasznaljak. A liftmotoroknal sem.
> A "brushless DC motor" kifejezesre nincs talalat?
De igen. Ugy is szoktak hivni oket. Az egyetlen amit hiaba keresel az
ujabb doksikban, az elektronikusan kommutalt motor kifejezes.
>> Pedig biztos hogy figyelik a forgoresz helyzetet, kulonben hatalmasat
>> rantana a kocsi/lift indulaskor stb...
> Ezt fejezne ki a kommutacio!
Mint irtam, nem.
> Udv: Fabian Istvan
--
Valenta Ferenc <vf at elte.hu> Visit me at http://ludens.elte.h u/~vf/
"A lamerek egyik fo ismertetojele, hogy maniakusan felnek a virusoktol"
More information about the Elektro
mailing list